Skip Navigation Links
انصراف از پیوندهای مرور
صفحه اصلی
درباره كانون
خدمات و تسهیلات
بخشنامه‌ها
کانون واحدها
انتقاد و پيشنهاد
تماس با ما
سوالات متداول
چاپ صفحهمعرفی سایت به هم دانشگاهی
اخبار کانون
انصراف از پیوندهای مرور
عضویت‌و‌صدور‌کارت‌فارغ‌التحصیلی:
ثبت نام در سایت
عضویت رایگان
درخواست‌کارت‌شناسایی‌‌فارسی
درخواست‌کارت‌شناسایی‌‌انگلیسی
درخواست‌تمدید‌یا‌تعویض‌کارت
ویرایش اطلاعات شخصی
آخرین وضعیت صدور کارت
سوالات متداول
بازیابی رمز عبور
انتقادات مربوط به کارت
رمز عبور برای درخواست‌های پستی
فرم درخواست کارت شناسایی فارغ التحصیلی (غیراینترنتی-پستی)
مشروح برنامه‌ها و خدمات کانون
اخبار:
بازار کار و فرصت‌های شغلی
تحصیلات تکمیلی و تخصصی
تشکل‌ها و نظام‌های صنفی
نظام وظیفه دانشگاهیان
دانشگاه آزاد اسلامی
کانون فارغ التحصیلان
ثبت نام متقاضیان کار
گزارش تصویری:
عکس‌ها
فیلم ها
معرفی سايت به هم دانشگاهی
ایده های فارغ التحصیلان
 
کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت و همکاری فرهنگسرای آفتاب؛ 
سمینار تغذیه سالم، خانواده سالم را برگزار کرد 
 
 
  -

 زندگی ماشینی و کم تحرکی امروزی توجه به تغذیه به عنوان یکی از ارکان مهم سلامتی را با مشکل مواجه کرده است. به همین دلیل مشکلات تغذیه ای هم در کشورهای پیشرفته و هم در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. از سوی دیگر بسیاری از عادات غذایی خوب پیشینیان ما به فراموشی سپرده شده و عادت غذایی غلط جانشین آنها شده اند .این‌بار کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری و مشارکت فرهنگسرای آفتاب و با رویکرد برنامه ای سبک زندگی وبا هدف ارتقاء سلامت فارغ التحصیلان وتاکید برفرهنگ تغذیه سمینار «تغذیه سالم، خانواده سالم» را با حضور جناب آقای دکتر سیدمسعودکیمیاگر (عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی) دررروز پنجشنبه 18/2/93 در فرهنگسرای ارسباران برگزار گردید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی فارغ‌التحصیلان،   دکتر کیمیاگر به درزمینه اعتدال وشناخت گروههای غذایی مناسب درتغذیه اشاره کرد وگفت:  اصل تغذیه سالم در اعتدال و تنوع است رئیس سابق انجمن تغذیه ایران با تقسیم گروه های غذایی به چهار گروه نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه و سبزی و گوشت و تخم مرغ، افزود: رعایت اعتدال و سلامتی در این است که از هر 4 گروه غذایی هر روز در تغذیه ما باشد. وی تصریح کرد: اگر در یک روز غذایی ما یکی از این چهار گروه غذایی نباشد آن روز ما  مفید نبوده و  روز باطلی خواهد بود.
وی درموردگروه غذایی نان و غلات افزود: منظور از غلات، غلات سبوس دار است. یکی از عللی که ما  متخصصان تغذیه با فست فودها مخالف هستیم  این  است که آن ها از آرد سفید استفاده می کنند. غلات سبوس دار باعث می شود که فیبر به بدن ما می رساند. غلات سبوس دار مانع  می شود که قند سریع جذب بدن شود.  مانع می شود که چربی سریع جذب بدن شود. باعث می شود که قند خون به تدریج بالا برود و سبب می شود که  زیاد غذا نخوریم . وجود فیبر باعث می شود که ما زودتر احساس سیری داشته باشیم. غلات سبوس دار باعث می شود که قند خون ما به تدریج بالا برود و ناگهانی بالا نمی رود. چون آنچه برای ما گرفتاری ایجاد می کند ناگهانی بالا رفتن قند خون است به همین خاطر است که باید قند خون به تدریج بالا برود و غلات سبوس دار می تواند در این زمینه به بدن ما کمک فابل توجه ای داشته باشد. پزشک متخصص تغذیه و رژیم های لاغری در باره قند و شکر هم گفت: از قند و شکر و نوشابه به دلیل آنکه قندشان سریع جذب می شود کمتر استفاده کنید.
در باره گروه میوه و سبزی نیز باید بگویم  که از این مواد غذایی باید حتما در تغذیه ما باشد اما چه مقدار؟ علمای تغذیه می گویند 3 تا 4 سهم را برای هر فرد در نظر گرفته اند یعنی هر فرد به 300 تا 400 گرم میوه در روز نیاز دارد.
حال ممکن است تعجب کنید که چگونه یک خانواده 5 الی 6 نفره باید روزی 2 کیلو میوه تهیه کند به هر حال این مقدار میوه  برای بدن نیاز است.می توان در فصولی که میوه ارزان است این گروه مواد غذایی را در طول سال تقسیم کنید زیرا این گروه غذایی همانند شارژ باطری برای بدن لازم است.در این باره یادآور می شوم که کبد انسان محل ذخیره بعضی ویتامین ها از جمله B12 ، روی و آهن است . بنابر این می توانیم در شرایط مناسب و ارزان میوه استفاده کنیم. وجود ویتامین A در گروه میوه ها از بسیاری از عفونت ها پیشگیری می کند و تامین کننده رشد بدن است.
در گروه سبزی ها لازم است هر روز 1 تا 2 فنجان سبزی خام و سبزی پخته استفاده کنیم.  البته خاصیت  سبزی های خام و پخته با هم متفاوت است. به طوری که سبزی خام از نظر ویتامین 3 بسیار غنی است اما در سبزی هایی چون هویج، گوجه فرنگی و کلم بروکلی با پخته شدن بهتر جذب می شود. برای مثال در باره بروکلی گفته می شود که کم بپزد و زیاد جویده شود. بنابراین به هر دو گروه سبزی خام و پخته احتیاج داریم.
در این زمینه یادآوری مطلبی را ضروری می دانم . از عدات های غذایی خوبی که متاسفانه در حال حاضر مطرود شده است این است که به یاد می آورم که وقتی به روستاها و شهرستان های مختلف سفر می کردم به هنگام غذا یک بشقاب سبزی خوردن جداگانه برای هر فرد در نظر گرفته می شد اما امروز یک ظرف سبزی خوردن در سر سفره می گذارند که دست آدم هم به آن نمی رسد.!
وی تاکید می کند كه این عادت ها خوب و مفید کم شده  و عادت خوردن ماست و میوه ها کم شده است امروز بهترین دسر،  دسر میوه است چه دسر بهتری از دسر میوه طبیعی است؟ وقتی  ما شناخت و آگاهی داشته باشیم  هیچگاه یک میوه سالم، طبیعی و کامل را به عنوان دسر از دست نمی دادیم.. و یا  یک سیب و یک قاچ هنداوانه را نمی گذاشتیم و به جای آن شیرینی و دسر پر چرب را انتخاب نمی کردیم.
بنابریا تاکید می کنم بهترین دسر ها برای ما میوه ها هستند. فقط فراموش نکنید که استفاده از دسر نیم ساعت بعد از غذا انجام شود.
در باره خواص میوه ها مطلب مهمی را به شما می گویم و آنکه  به موجب پژوهش های صورت گرفته در دو  سه دهه اخیر اعلام شده که میوه های رنگی نظیر انگور، انار، هندوانه، توت، توت فرنگی و آلبالو که رنگ های آبی، قرمز و بنفش دارند به خاطر وجود اکسیدان های آن  از خواص بیشتری برخوردارند.در میان میوه ها تنها میوه هایی که در ته جدول قرار می گیرد موزها هستند. هر 100 گرم موز 400  میلی گرم پتاسیم دارد  و ما می توانیم  کمبود پتاسیم را از طریق مصرف سبزی ها و میوه ها جبران کنیم. با مصرف موز ویتامین A  و B  و آنتی اکسیدان کم دریافت می کنیم اما کالری زیاد می گیریم.
در باره گروه لبنیات هم برای شما لازم می دانم  بگویم که شیر و ماست  سر دسته لبنیات است  اما خواص هر دو متفاوت است. در باره شیر فراومش نکنیم و به یاد داشته باشیم که بدن یک انسان از ثانیه های ابتدایی تولد  تا سن 99 سالگی به شیر نیاز دارد. غذایی است که خیلی زود هضم می شود. شیر بهترین پروتئین برای بدن است از پروتئین شیر بهتر نداریم.  پروتئین تخم مرغ هم خوب است اما شیر غنی تر است. پروتئین شیر  کلسترول ندارد و همه می توانند از آن استفاده کنند الته فراموش نکنید که شیر کم چرب برای تمام گروه های سنی به ویژه سالمندان می تواند قابل استفاده باشد و یا کسانی که ابتلا به چربی خون بالا دارند شیر کم چرب برای آن ها مفید و ضروری است.
ماست هم خواصی دارد در ماست به ویژه ترکیبات تخمیری آن  سبب می شود از بروز میکرب در روده انسان جلوگیری و باعث می شود که کمتر بیمار شویم.
در مصرف گوشت ها نكته بسيار مهم اين است كه بدترين  گوشت ها،  گوشت هاي فراوري شده كالباس و سوسيس  است.  زير اافزودني هايي كه به اين گوشت ها مي زنند منجر به تركيباتي مي شود كه سرطان زا است. البته مصرف يك روز در هفته ممكن است سبب شود اين اتفاق نيفتد اما كساني كه مرتب از گوشت هاي فراوري شده سوسيس و كالباس استفاده مي كنند، خودشان را در معرض انواع بيماري ها قرار مي دهند.
بنابراين توصيه مي شود كه  مصرف حتي يكبار در هفته هم نباشد بهتر است. و اين رستوران هاي فست فود به همين خاطر است كه نامناسب است زيرا اين رستوران ها  نان سفيد به همراه گوشت هاي فراوري شده كالباس و سوسيس، چربي زياد، نمك، نوشابه به همراه يك ظرف سيب زميني سرخ كرده به ما مي هند.
اين عادت هاي غذايي كه به نوجوانان و جوانان مي دهيم ممكن است تا 5 سال خودش را نشان ندهد اما 10 تا 15 سال بعد به يكباره مشاهده مي كنيم كه رگ هاي يك جوان 30 ساله مسدود شده است. اين امر شوخي نيست.
آن قسمتي كه جزء 4 گروه اصلي غذايي نيست و براي خان ها و آقايان هم سوال برانگيز است چربي ها است. ما مي گوييم چربي ها را كم استفاده كنيد.  وقتي يك خانم و آقا قرار است هفبه آينده ميهماني بدهد اول در آشپزخانه نگاه مي كند كه روغن دارد يا نه؟
اما لازم است بدانيم كه چقدر روغن و چه نوع روغني استفاده كنيم. دنيا با تحقيقات گسترده و مختلف به اين نتيجه رسيده است كه روغن جامد براي سلامتي مضر است. اين روغن ها شامل كره، دنبه، پي و روغن هاي ايدروژه است. اين روغن ها اسيد هاي چربي دارد كه به سختي جذب بدن مي شود. اما در مقابل روغن هاي مايع سبب مي شود كه رگ هاي ما ديرتر بگيرد و كمتر به بيماري هاي قلبي و عروقي مبتلا شويم.
ما به 2 دسته از اين روغن ها احتياج داريم. روغن هاي اسيد چرب كه امگا 3 زياد دارند مثل كانولا، گردو و ماهي كه از لخته شدن خون جلوگيري مي كنند. و روغن هاي اسيد چرب امگا 6 كه مانع سخت شدن و تنگ شدن جداره عروق مي شوند.فراموش نكنيم كه بدن ما به هر دو دسته از اين روغن ها احتياج دارد. مي توانيد هفته اي 2 الي 3 بار از كانولا و بقيه روزها از روغن هاي ذرت و زيتون مصرف كنيد.
وی همچنین درخصوص ارتباط فعالیت های  ونیازهای غذایی ونیازهای هرگروه سنی  با توجه به شرایط فیزکی بیان نمودند: همه ما بارها و بارها شنیده ایم مصرف روزانه لبنیات برای حفظ سلامت لازم و ضروری است...متاسفانه، سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور ما بسیار پایین است. یعنی حدود یک چهارم سرانه مصرف لبنیات در کشورهای پیشرفته ای مانند آلمان، فرانسه و هلند. ما ایرانی ها در بهترین حالت ممکن، سالی ۸۰ لیتر شیر و لبنیات مصرف می کنیم، در حالی که هر فرد هلندی سالیانه حدود ۴۸۰ لیتر شیر و لبنیات می خورد. به همین دلیل هم هست که آمار ابتلا به بیماری های استخوانی، بیماری های مربوط به دهان و دندان و اختلالات رشدی در ایران بسیار بیشتر از کشورهای اروپای غربی است. با این مقدمه، در این بخش قصد داریم به بررسی چند سوال اساسی درباره میزان مناسب مصرف شیر و لبنیات روزانه در هر گروه سنی بپردازیم و ببینیم که اصلا منظور از هر یک واحد لبنیات، چیست؟
بیشتر افراد فکر می کنند نیاز به مصرف شیر و لبنیات برای گروه های سنی و جنسی مختلف، یکسان است و نیاز بدن تمام ما به مصرف لبنیات، به یک اندازه است در صورتی که اصلا این طور نیست. بهتر است بدانید نیاز بدن بچه های زیر ۵ سال به این گروه از مواد غذایی، حدود1/5 واحد در روز، نوجوان های پسر ۳ واحد، نوجوان های دختر2/5 واحد، خانم های شیرده 3/5تا ۴ واحد، خانم های باردار حدود2/5 واحد و نیاز بدن مردها و زن های بزرگسال هم به شیر و لبنیات، نزدیک به ۲ واحد در طول روز است. البته بهتر است برای پیشگیری از دریافت کالری اضافی و ابتلا به اضافه وزن و چاقی، لبنیات کم چرب را جایگزین انواع پرچرب آنها کنید.

دکتر کیمیاگر در پایان جلسه به پرسش‌های دانش‌آموختگان پاسخ داد. 


 

دانش‌آموخته عزیز:

پیشنهاد می‌شود در صورت تمایل با کلیک روی این لینک، اخبار سایت را به هم‌دانشگاهی و دوستان خود معرفی کنید.

(این امکان برای افرادی که در سایت ثبت‌نام نموده‌اند، فراهم است.

مترجم:  
منبع :
 

تاريخ ايجاد: 20/02/1393 07:56 ب.ظ
تاريخ آخرين اصلاح : 09/06/1393 03:44 ق.ظ