fa
تصویب کلیات رشته فلسفه دین در مقطع دکترا
کلیات رشته فلسفه دین در مقطع دکترا در جلسه ۱۷۵ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شد.
1/13/2020 4:41:22 PM
1/13/2020 4:41:22 PM
1/13/2020 4:40:44 PM
کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
/../IMG/NewsDef.png
/../IMG/NewsDef.png
http://www.aiau.ir/News/10513/تصویب_کلیات_رشته_فلسفه_دین_در_مقطع_دکترا
کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
در جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی انجام شد
دوشنبه 23 دی 1398 ساعت 16:41
تصویب کلیات رشته فلسفه دین در مقطع دکترا
کلیات رشته فلسفه دین در مقطع دکترا در جلسه ۱۷۵ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شد.
به گزارش ایسنا، در این جلسه که به بررسی سرفصلهای آموزشی و برنامه درسی رشته فلسفه دین در مقطع دکترا اختصاص داشت؛ دکتر محمد رضایی رئیس کارگروه فلسفه دین شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی توضیحاتی پیرامون این سرفصل آموزشی و برنامهها ارائه کرد
.
وی با اشاره به سوابق این رشته درسی در تاریخ اندیشه غرب گفت: غلبه تفکر فلسفی غرب که نفی کننده عقاید مسیحیت بود موجب شد تا این علم ایجاد شود. در غرب این علم ذیل عنوان گسترده فلسفه دسته بندی می شود
.
عضو هیئت علمی پردیس فارابی ادامه داد: برای بررسی این سرفصل، جلسات متعددی برگزار شده و جزئیات هر برنامه درسی به دقت مورد بحث قرار گرفته است
.
پس از توضیحات دکتر محمدرضایی و با رای مثبت اعضا کلیات این رشته درسی به تصویب رسید و اعضا به بحث و بررسی پیرامون جزئیات این برنامه درسی پرداختند
.
در این بخش تدوین کنندگان سرفصل آموزشی رشته فلسفه دین ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون مفاهیمی مانند علم دینی، عقلانیت، کلام جدید و ... بر این نکته نیز تاکید کردند که منظور از علم دینی علمی است که مبانی و روش خود را از دین اخذ کرده است
.
پس از ارائه توضیحات تدوین کنندگان برنامه درسی رشته فلسفه دین اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن شامل: توجه به معانی متفاوت علم از نگاه علوم تجربی، دقت در سرفصلها و برنامههای ارائه شده از نظر توجه به موضوع علم دینی، تعریف دقیق نسبت دین با برخی مفاهیم مانند علم، تجربه و ...، توجه به نظرات ارائه شده توسط متفکران معاصر در حوزه فلسفه دین و دقت در مبانی مشترک ادیان توحیدی در موضوع فلسفه دین است
.
پس از ارائه نظرات اعضا دکتر حدادعادل نیز طی سخنانی گفت: تفاوت میان فلسفه دین و کلام جدید تفاوت در موضوع این دو علم است. در هر دو علم ابزار کار عقل است ولی هدف این دو علم متفاوت است
.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به جایگاه عقل در تفکر اسلامی ادامه داد: هر اندازه که اسلام از عقلانیت دور شود به همان اندازه به سکولاریسم نزدیک شده است
.
پس از سخنان دکتر حداد عادل، بررسی سرفصل و برنامه رشته درسی فلسفه دین پیرامون مفهوم زبان دین ادامه یافت و نظریات متفکران غربی و مسیحی نیز در این مورد تشریح شد
.
در ادامه جلسه موضوع رابطه عقلانیت و دین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضمن تشریح نظریات مکاتب مختلف در این زمینه، ارتباط این مفهوم با مفاهیمی مانند نسبیت گرایی، انسان شناسی و ماهیت دین نیز مورد اشاره قرار گرفت
.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از بحث و بررسی پیرامون جزئیات رشته تحصیلی فلسفه دین در مقطع دکترا، سرفصل آموزشی و برنامه درسی این رشته به تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید.