fa مناطق آزاد به محور تربیت نیروهای توانمند و ماهر تبدیل می شوند تفاهم نامه همکاری بین دبیرخانه شورای­عالی مناطق آزادتجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور منعقد شد. 1/20/2020 5:06:47 PM 1/20/2020 5:06:13 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
تفاهم نامه دبیرخانه مناطق آزاد و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

مناطق آزاد به محور تربیت نیروهای توانمند و ماهر تبدیل می شوند

تفاهم نامه همکاری بین دبیرخانه شورای­عالی مناطق آزادتجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور منعقد شد.
دوشنبه 30 دی 1398 ساعت 17:06
مناطق آزاد به محور تربیت نیروهای توانمند و ماهر تبدیل می شوند
تفاهم نامه همکاری با هدف ارتقای توان تولید و صادرات محصولات در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و ارتقای کیفیت و بازدهی از طریق آموزش مهارت به نیروی انسانی بین دبیرخانه شورای­عالی مناطق آزادتجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان آموزش فنی و  حرفه ای کشور منعقد شد.
به گزارش خبرنگار بازارکار، این تفاهم نامه با حضور محمدرضا رستمی، معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق و علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور امروز دوشنبه 30 دی ماه منعقد شد.
مهندس علی اوسط هاشمی در مراسم امضای این تفاهم نامه که در محل سازمان فنی و حرفه ای کشور برگزار شد با اشاره به اینکه انسان محور توسعه هر جامعه و کشوری است گفت: اساس توسعه و پیشرفت کشور منابع انسانی است و در این راستا مهارت نقش بسیار کلیدی دارد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به ظرفیت های مناطق آزاد برای توسعه اقتصادی و توسعه منابع انسانی آموزش دیده و با مهارت خاطرنشان کرد: ایران با وسعت زیاد و مرزهای آبی و خاکی فراوان خود با 15 کشور همسایه است و در این راستا مناطق آزاد می توانند دروازه توسعه اقتصادی و دروازه ورود و صدور تکنولوژی و همچنین تعامل در زمینه آموزش های مهارتی و استفاده از فرصت های کشورهای همسایه و دیگرکشورها باشند.
مهندس علی اوسط هاشمی با تاکید بر اینکه هیچ کارآفرینی نباید در مناطق آزاد مشکل نیروی انسانی داشته باشد خاطرنشان کرد: مناطق آزاد باید در زمینه های آموزشی  و تربیت نیروی مهارت دیده و توانمند تجهیز شود و بتواند به فرصت های خلق ثروت و خلق فرصت های نو در کشور تبدیل شود.
 معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه مناطق آزاد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این طرح چهار گروه را هدف گرفته است اظهار داشت: در قالب این تفاهم نامه جامعه محلی مناطق آزاد، فعالین کسب و کار، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و فعالان حوزه بین الملل در مناطق آزاد می توانند از آموزش های فنی و حرفه ای برخوردار شده و توانمند شوند.
مهندس محمدرضا رستمی مفهوم استقلال واقعی را توجه به خوداتکایی و خوباوری عنوان کرد و افزود: در این زمینه نیروی انسانی آموزش دیده و توانمند بسیار اهمیت دارد.
وی با اشاره به اینکه با حضور مهندس علی اوسط هاشمی سازمان فنی و حرفه ای کشور تلاش های خوب و موثری را برای گفتمان اجتماعی مهارت در جامعه صورت داده است افزود: در تلاش هستیم با همکاری سازمان فنی و حرفه ای و جهاد دانشگاهی توسعه مهارت و تربیت نیروی توانمند را در رشته ها و بخش های مورد نیاز اجرایی و عملیاتی کنیم.
رستمی یکی از سیاست های فرهنگی دبیرخانه مناطق آزاد را سرمایه گذاری و توسعه فرهنگی در این مناطق عنوان کرد و افزود: تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند در همه بخش ها بویژه در مناطق آزاد خواست رئیس جمهور و تاکید قانون است و در این زمینه در صدد پیاده سازی و توسعه الگوهای نوین و موفق مهارت آموزش و توسعه منابع انسانی با همه بخش ها هستیم.
بنا بر این گزارش، از اهداف این تفاهم نامه ارتقاء وزن اجتماعی مهارت در بین نقش‌آفرینان و ساکنین مناطق آزاد، بسترسازی به منظور رشد اقتصادی مداوم و فراگیر، اشتغال پایدار و مولد و کار شایسته و ارتقای توان تولید و صادرات محصولات در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی به واسطه‌ی ارتقاء کیفیت و بازدهی از طریق آموزش مهارت به نیروی انسانی است.
این گزارش افزود: از دیگر اهداف این تفاهم نامه، زمینه سازی موثر برای انتقال تکنولوژی از طریق توسعه منابع انسانی، حمایت از ایده پردازی و پرورش افراد خلاق و ایده پرداز، افزایش همکاری های مشترک به منظور هم افزایی و تبدیل مناطق آزاد تجاری - صنعتی به الگوی توسعه آموزش فنی و حرفه ای در منطقه، روزآمدسازی تجهیزات و سخت افزار آموزشی مبتنی بر فناوری با گسترش تعاملات مشترک و استفاده از تجارب و ظرفیت های مجامع و سازمان های بین المللی و منطقه ای است.
 
کارت شایستگی حرفه ای
embed'>وی با اشاره به اینکه نظام جامع آموزشی و همکاری با کشور منطقه و در گام بعدی با کشورهای دارای مناطق آزاد باید انجام بگیرد، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های حوزه فرهنگی و گردشگری در مناطق آزاد، توسعه رویدادهای تخصصی در این مناطق با رویکرد ملی و بین‌المللی بوده است.
embed'>وی افزود: در این راستا ما برای مدارس بین‌المللی مهارت در حوزه  تلاش می‌کنیم  که اولین آن را در حوزه هنری در منطقه آزاد اروند انجام داده‌ایم. هدف ما پیاده کردن الگوهای نوین به سرزمین اصلی نیز هست. آنچه اهمیت دارد این است که گفتمان مهارتی را در کشور بتوانیم توسعه دهیم.
embed'>وی خاطرنشان کرد: طرح نظام جامع آموزش تشکیل پرونده اشتغال و مهارت برای تمام نیروهای فعال در مناطق آزاد را الزامی می‌کند که طی آن ارزیابی از توانمندی‌شان صورت می‌گیرد و پیشنهاد آموزش و مهارت به آنان داده می‌شود. به این ترتیب ارتباط بین کارجویان و کارفرمایان با توجه به شایستگی‌های فرد صورت می‌گیرد. به این ترتیب آموزش‌ها متناسب با نیازها خواهد بود. هر فرد در مناطق آزاد دارای کارت شایستگی حرفه‌ای خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نظام جامع آموزشی و همکاری با کشور منطقه و در گام بعدی با کشورهای دارای مناطق آزاد باید انجام بگیرد، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های حوزه فرهنگی و گردشگری در مناطق آزاد، توسعه رویدادهای تخصصی در این مناطق با رویکرد ملی و بین‌المللی بوده است.
وی افزود: در این راستا ما برای مدارس بین‌المللی مهارت در حوزه تلاش می‌کنیم که اولین آن را در حوزه هنری در منطقه آزاد اروند انجام داده‌ایم. هدف ما پیاده کردن الگوهای نوین به سرزمین اصلی نیز هست. آنچه اهمیت دارد این است که گفتمان مهارتی را در کشور بتوانیم توسعه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: طرح نظام جامع آموزش تشکیل پرونده اشتغال و مهارت برای تمام نیروهای فعال در مناطق آزاد را الزامی می‌کند که طی آن ارزیابی از توانمندی‌شان صورت می‌گیرد و پیشنهاد آموزش و مهارت به آنان داده می‌شود. به این ترتیب ارتباط بین کارجویان و کارفرمایان با توجه به شایستگی‌های فرد صورت می‌گیرد. به این ترتیب آموزش‌ها متناسب با نیازها خواهد بود. هر فرد در مناطق آزاد دارای کارت شایستگی حرفه‌ای خواهد شد.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی