fa دبیر انجمن ویروس شناسی ایران: بیشترین جهش‌ کرونا در سه ماه اخیر بوده/ کروناویروس جدید به چشم‌ها حمله می‌کند دبیر انجمن ویروس شناسی ایران، با اشاره به افزایش میزان جهش ویروس کرونا در سه ماه اخیر، گفت: همزمانی شیوع کرونا و آنفلوانزا، شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد. 10/11/2020 2:21:28 PM 10/11/2020 2:20:55 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی http://www.aiau.ir/Media/Image/20/10/2010137018_Orig.jpg http://www.aiau.ir/Media/Image/20/10/2010137018_Thum.jpg کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

دبیر انجمن ویروس شناسی ایران: بیشترین جهش‌ کرونا در سه ماه اخیر بوده/ کروناویروس جدید به چشم‌ها حمله می‌کند

دبیر انجمن ویروس شناسی ایران، با اشاره به افزایش میزان جهش ویروس کرونا در سه ماه اخیر، گفت: همزمانی شیوع کرونا و آنفلوانزا، شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد.
یکشنبه 20 مهر 1399 ساعت 14:20
دبیر انجمن ویروس شناسی ایران: بیشترین جهش‌ کرونا در سه ماه اخیر بوده/ کروناویروس جدید به چشم‌ها حمله می‌کند

به گزارش «فرهیختگان»، دبیر انجمن ویروس شناسی ایران، شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، اظهار داشت: مجموعه جهش‌های این ویروس را در این مدت بررسی کردیم که بیشترین جهش‌ها در سه ماه اخیر بوده و میزان انتقال پذیری این ویروس افزایش یافته، اما تأثیری بر میزان مرگ و میر نداشته است.

امیر قائمی، افزود: در اوایل همه گیری کووید ۱۹، بیشتر، افراد کهنسال بیمار می‌شدند، اما اکنون با تغییرات ویروس، جوان‌ها هم به میزان زیادی به گروه جمعیتی هدف این ویروس اضافه شدند.

وی افزود: در مقابل افزایش این قابلیت ویروس، روند عادی سازی در رفتارهای مردم اتفاق افتاد که این دو موضوع در کنار هم موجب افزایش مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این بیماری شده است.

قائمی گفت: همزمانی کرونا و آنفلوانزا، شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد هر چند به واسطه افزایش مراقبت‌ها و استفاده از ماسک، میزان مبتلایان به بیماری آنفلوانزا کاهش می‌یابد.

همچنین نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد کروناویروس جدید به چشم‌ها حمله می‌کند. یافته‌ها بر اساس بیماری ۶۴ ساله در چین بود که بلافاصله پس از بهبودی از کووید ۱۹ دچار حمله حاد گلوکوم شده بود. پزشکان مجبور به انجام جراحی برای درمان وی شدند و آزمایشات بافت چشم وی شواهدی از کروناویروس را نشان داد.

به گفته محققان، این مورد نشان می‌دهد که کروناویروس جدید علاوه بر سیستم تنفسی می‌تواند بافت چشم را هم آلوده کند. دکتر «آرون گلات»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «چشم‌ها می‌توانند منشأ کروناویروس جدید باشند به خاطر همین کادر درمان چشم‌های خود را با عینک‌های مخصوص یا شیلدهای صورت می‌پوشانند.»

از اینرو محققان توصیه می‌کنند علاوه بر استفاده از ماسک، استفاده از محافظ‌های چشمی هم می‌تواند ایده خوبی برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری باشد، بخصوص افرادی که از یک بیمار کرونایی مراقبت می‌کنند./ مهر




fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی