fa سیر تا پیاز انتخاب رشته کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی نگاهی دقیق به دفترچه منتشرشده توسط مرکز سنجش و پذیرش قطعا می‌تواند اطلاعات کلیدی در اختیار داوطلبان قرار دهد. 7/2/2018 3:58:18 PM 7/2/2018 3:58:13 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی http://www.aiau.ir/Media/Image/18/03/1803166197_Orig.jpg http://www.aiau.ir/Media/Image/18/03/1803166197_Thum.jpg کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

سیر تا پیاز انتخاب رشته کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی

نگاهی دقیق به دفترچه منتشرشده توسط مرکز سنجش و پذیرش قطعا می‌تواند اطلاعات کلیدی در اختیار داوطلبان قرار دهد.
دوشنبه 11 تیر 1397 ساعت 15:58
سیر تا پیاز انتخاب رشته کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، با پایان یافتن انتخاب رشته دوره کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های سراسری که با حواشی زیادی روبه‌رو بود، دفترچه راهنمای انتخاب رشته پذیرش در دوره کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در سال 97 روز گذشته منتشر شد. به‌منظور شرکت داوطلبان علاقه‌مند به پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی کد دسترسی انتخاب رشته توسط سازمان سنجش آموزش کشور در کارنامه اعلام نتایج اولیه درج شده است و داوطلبان براساس این کد دسترسی و کد ملی می‌توانند نسبت به انتخاب رشته در این دانشگاه اقدام کنند. گرچه زمان انتخاب رشته تعیین نشده است، اما کلیه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته ضرورت دارد با توجه به نتایج درج‌شده در کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و در زمان اعلام آغاز انتخاب رشته با مراجعه به سامانه  www.azmoon.org نسبت به انتخاب حداکثر 100 کد رشته/محل متناسب با کد مجموعه امتحانی خود اقدام کنند. اما نگاهی دقیق به دفترچه منتشرشده توسط مرکز سنجش و پذیرش قطعا می‌تواند اطلاعات کلیدی در اختیار داوطلبان قرار دهد. در ادامه مهم‌ترین نکات این دفترچه آمده است:
 انتخاب رشته و نحوه پذیرش دانشجو
نتایج اولیه وضعیت علمی داوطلبان به صورت کارنامه و براساس نمره کل و رتبه آنان با توجه به سهمیه و کد رشته امتحانی که داوطلب در آزمون آن شرکت کرده است، توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد. به‌منظور شرکت داوطلبان علاقه‌مند به پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی کد دسترسی انتخاب رشته توسط سازمان سنجش آموزش کشور در کارنامه اعلام نتایج اولیه درج شده است و داوطلبان براساس این کد دسترسی و کد ملی می‌توانند نسبت به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کنند. داوطلبانی که علاوه‌بر کد رشته امتحانی اول در کد رشته امتحانی دوم نیز ثبت‌نام و در آزمون شرکت کرده‌اند، می‌توانند رشته/محل‌های متناسب با کد رشته امتحانی دوم خود را براساس اولویت موردنظر در میان 100 رشته/محل انتخابی درج کنند.
داوطلبان لازم است هزینه انتخاب رشته به مبلغ 46000 تومان را از طریق سامانه مرکز سنجش و پذیرش پرداخت کنند. با توجه به اینکه پس از پرداخت هزینه ثبت‌نام امکان بازپس‌گیری آن وجود ندارد، لذا به داوطلبان توصیه شده است پس از آگاهی از شرایط و ضوابط انتخاب رشته نسبت به پرداخت هزینه ثبت‌نام اقدام کنند. پذیرش نهایی داوطلبان نیز به این صورت است که پس از پایان مهلت مقرر برای انتخاب رشته، نتایج نهایی داوطلبان شرکت‌کننده توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.
نحوه ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته
کلیه حائزین شرایط درخواست‌کننده دوره کارشناسی‌ارشد شامل استعدادهای برتر و فارغ‌التحصیلان ممتاز براساس حداقل معدل 16 برای رشته‌های غیر علوم انسانی و 17 برای رشته‌های علوم انسانی و سایر شرایط مندرج در شیوه‌نامه اجرایی اعلام‌شده براساس امتیازات حاصل از معدل و سایر شاخص‌های مرتبط ارزیابی و براساس ظرفیت 10 درصدی برای هر یک از رشته/محل‌های انتخابی گزینش علمی خواهند شد. پذیرش دانش‌آموختگان واجد شرایط در هر سال تحصیلی تنها برای یک بار و فقط در همان سال در رشته هم‌نام و متجانس امکان‌پذیر است. ترم تابستانی و مرخصی بدون احتساب سنوات جزء نیمسال‌های تحصیلی محسوب نمی‌شوند، مشروط به اینکه تعداد نیمسال‌های تحصیلی برای دوره کارشناسی پیوسته هشت نیمسال و برای دوره کارشناسی ناپیوسته چهار نیمسال بیشتر نشود.
این دفترچه قیدهای دیگری را نیز برای دانشجویان در نظر گرفته است؛ تغییر رشته/گرایش در مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته ممنوع است و دانشجویانی که دارای دروس معادل‌سازی‌شده باشند، شامل پذیرش بدون آزمون (استعدادهای درخشان) نمی‌شوند. داوطلبان دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته بدون آزمون (استعدادهای درخشان) مجاز به انتخاب حد اکثر 100 رشته/محل از یک مجموعه از جدول شماره یک این دفترچه راهنما هستند.
 نحوه ثبت‌نام در دوره کارشناسی‌ارشد بدون آزمون
متقاضیان شرکت در دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته بدون آزمون (استعدادهای درخشان) باید رشته‌ای متجانس و هم‌نام با رشته فارغ‌التحصیلی دوره کارشناسی خود را در مجموعه انتخاب کنند و در زمان ثبت‌نام از مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده باشند. امتیاز پذیرش بدون آزمون (استعدادهای درخشان) در دانشگاه آزاد اسلامی تنها مختص فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه آزاد اسلامی است، لذا سایر افراد از ثبت‌نام و ارسال هرگونه تقاضا در این زمینه خودداری کنند. اولویت پذیرش در مرحله اول در رشته/محل دانشگاهی فراغت از تحصیل است. چنانچه به هر دلیلی (محدودیت ظرفیت پذیرش یا عدم دایر بودن رشته مورد تقاضا در محل دانشگاهی از فراغت از تحصیل) امکان‌پذیرش داوطلب در واحد محل تحصیل در دوره کارشناسی (پیوسته یا ناپیوسته) وجود نداشته باشد، اولویت‌های صدگانه وی ملاک بررسی قرار خواهد گرفت. گفتنی است دانشجویانی که از طریق امتیاز پذیرش بدون آزمون (استعدادهای درخشان) در محل‌های دانشگاهی ثبت‌نام می‌کنند، حق درخواست انتقال به سایر محل‌های دانشگاهی را نخواهند داشت.
 فارغ‌التحصیل رتبه اول مقطع کارشناسی چه کسی است؟
فارغ‌التحصیل ممتاز هر رشته در محل دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی فردی است که دارای امتیازات درج‌شده در موارد زیر باشد: 1- فارغ‌التحصیل رتبه اول هر سال تحصیلی محل دانشگاهی، فردی است که در رشته تحصیلی مربوطه دارای بالاترین معدل کل در بین فارغ‌التحصیلان آن سال تحصیلی باشد. 2- برای تعیین فارغ‌التحصیل رتبه اول هر سال، دانشجویان رشته یا گرایشی را که حداکثر تا پایان تیرماه هر سال فارغ‌التحصیل شده و مشمول شرایط و ضوابط تعیین‌شده باشند با هم مقایسه می‌کنند و از میان فارغ‌التحصیلان هر رشته و گرایش هر سال، فردی که میانگین کل بالاتری را کسب کرده باشد، به‌عنوان رتبه اول آن رشته یا گرایش مشخص می‌شود. از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان باید از طریق آزمون سراسری وارد دوره تحصیلی شده باشند و حداکثر مدت تحصیل آنها برای دوره کارشناسی پیوسته چهار سال و کارشناسی ناپیوسته دو سال از زمان شروع به تحصیل در نظر گرفته شود. همچنین در هیچ‌کدام از نیمسال‌های تحصیلی مشروط نشده باشند و همچنین فاقد دروس معادل‌سازی‌شده باشند. حتی در موارد استثنایی چنانچه چند نفر دارای شرایط کاملا مساوی باشند، فردی که مدت تحصیل او حداقل یک نیمسال کوتاه‌تر باشد، به‌عنوان رتبه اول رشته معرفی می‌شود و در غیر این صورت همه آنها به‌عنوان نفر اول معرفی می‌شوند.
چند نکته در ِگوشی
1- شهریه پذیرفته‌شدگان واحدها، پردیس‌ها و مراکز بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی براساس شهریه مصوب سالانه این محل‌های دانشگاهی تعیین می‌شود و تا دو برابر شهریه واحدهای داخلی است. 2- شهریه دانشجویان ورودی سال 97 واحد بین‌المللی کیش به میزان 1.25 شهریه دانشجویان واحدهای داخلی (غیربین‌الملل) است. 3- هرگونه انتقال و میهمانی از واحدها، پردیس‌ها و مراکز بین‌المللی و برون‌مرزی به دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است. 4- دانشجویانی که پس از پذیرش در دانشگاه و ثبت‌نام و اخذ واحد به هر دلیلی تقاضای انصراف از تحصیل داشته باشند، طبق ضوابط و مقررات دانشگاه مشمول پرداخت هزینه انصراف می‌شوند. 5- دانشجویان شاغل به تحصیل در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که از طریق آزمون در همان واحد یا واحد دیگر پذیرفته شوند، از پرداخت هزینه انصراف معاف هستند.
سهمیه رزمندگان و ایثارگران
سهمیه‌ها نیز یکی از آن دست مواردی است که تعداد قابل‌توجهی از داوطلبان نگاه خاصی به آن دارند. طبق اطلاعات دفترچه راهنمای منتشرشده، 25 درصد ظرفیت هر کد رشته/محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد. از سوی دیگر پنج درصد ظرفیت هر کد رشته‌محل نیز به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد. البته گفتنی است در صورتی که سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی‌مانده آن، ابتدا به مشمولان سهمیه پنج درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می‌یابد. گفتنی است براساس قوانین حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت 25 درصدی یا پنج درصدی) 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد در هر کد رشته/محل و حدنصاب نمره رزمندگان 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد در هر کد رشته /محل است.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی