fa وقتی علائق پدر تبدیل به اختراع دختر می‌شود داشتن شغل مناسب یکی از مهمترین دغدغه های زندگی هر شخصی است. اینکه شغل مناسبی داشته باشیم، مسئله ای است که برای دیروز، امروز یا فردا نیست و تا دنیا دنیاست، هست و باقی می ماند. 4/24/2019 2:42:39 PM 9/11/2018 11:56:47 AM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی http://www.aiau.ir/Media/Image/19/04/1904121902_Orig.jpg http://www.aiau.ir/Media/Image/19/04/1904121902_Thum.jpg کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
گفت و گو با فارغ‌التحصیل مطرح دانشگاه آزاد اسلامی

وقتی علائق پدر تبدیل به اختراع دختر می‌شود

داشتن شغل مناسب یکی از مهمترین دغدغه های زندگی هر شخصی است. اینکه شغل مناسبی داشته باشیم، مسئله ای است که برای دیروز، امروز یا فردا نیست و تا دنیا دنیاست، هست و باقی می ماند.
پنج‌شنبه 13 دی 1397 ساعت 11:56
وقتی علائق پدر تبدیل به اختراع دختر می‌شود
از جمله پیش زمینه های لازم برای یافتن شغلی خوب، داشتن مهارت های گوناگون است؛ افرادی موفق به استخدام و یافتن شغل دلخواه خود می شوند که دارای مهارتهای مورد نیاز بازار کار امروزه باشند.
مهارتهایی که باید در کسب آنها بکوشید، بستگی به علایق، تواناییها و استعداد شما و همچنین اهداف شغلی و منابع موجود دارد. دستیابی به مهارتهایی که برای پیشرفت و آینده شغلی شما مفید خواهد بود، بسیار حیاتی است .
یکی از کسانی که سالهاست به شغلی خاص که نیازمند مهارتهای خاصی است، اشتغال دارد و پس از ورود به این شغل رشته تحصیلی خود را تغییر داده و با علاقه فراوانی که به شغل خود داشته، اختراعی هم در زمینه شغلش دارد، اکرم‌سادات میرمنتهایی است.
اکرم‌سادات میرمنتهایی دارای دانشنامه کارشناسی زیست شناسی با رتبه اول از دانشگاه تهران، دانشنامه کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه پیام نور، کارشناسی ارشد مرمت آثار تاریخی و فرهنگی با رتبه اول از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی دانشکده هنر و معماری و پذیرفته دوره دکتری مرمت آثار تاریخی و فرهنگی با رتبه یک از دانشگاه هنر تهران است. وی همچنین دارای گواهی ثبت اختراع از اداره کل مالکیت صنعتی با عنوان استحکام بخشی چرم های قدیمی با پوشش پلیمری نانوکامپوزیت پلی اتیلن گلیکول و تعلیق هیدروکسی آپاتیت در سال 1390، ثبت پتنت در اداره ثبت اختراع آمریکا USPTO با عنوان Conservation of ancient leather by nano-composite polymeric coating based on PEG and suspended hydroxyapatite nanoparticles در سال 2014 است. میرمنتهایی تاکنون موفق به دریافت لوح افتخار از سیزدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در سال 1392شده است. وی همچنین در سال‌های 2013 و 2015 موفق به چاپ دو مقاله ISI در رابطه با رشته‌ تحصیلی‌اش شده است.
بیش از بیست سال خدمت به کشور
میرمنتهایی بیش از بیست سال است که در زمینه مرمت و نگهداری آثار تاریخی آرشیوی در واحد مرمت بنیاد مستضعفان مشغول به کار و در حال حاضر نیز در این بخش فعال است.
او برای یافتن شغل تلاش زیادی کرده تا اینکه با واحد مرمت بیناد مستضعفان آشنا شده و در نهایت به عنوان کارشناس زیست شناسی در این اداره مشغول شده است.
تغییر مسیر، با ورود به حرفه‌ای خاص
میرمنتهایی می‌گوید: در ابتدا به عنوان کارشناس بیولوژی، ارتباطی بین رشته تحصیلی ام و کارم نمی دیدم تا اینکه به طور تجربی با مرمت آشنا شدم و سپس در این رشته ادامه تحصیل دادم. وارد شدن در این حرفه کلا مسیر زندگی من را تغییر داد. شاید باید الان در آزمایشگاه های علوم زیستی مشغول بودم تا اینکه کارشناس حفاظت آثار تاریخی باشم؛ رشته ای با در بر گرفتن علوم هنر، تاریخ، شیمی، زیست شناسی و فیزیک علوم اجتماعی و....
از علاقه پدر تا اختراع دختر
او در مورد اختراعش در ادامه می‌گوید: پدرم سالها در زمینه چرم فعال بودند و همینطور حفظ و نگهداری جلد های چرمی نفیس نسخه های چرمی همیشه دغدغه ذهنی من بود. این باعث علاقه مندی من به آثار چرمی شد. اینکه ماده ای پیدا کنم که در کنار اثرات درمانی تاثیرات سوء حداقلی روی اینگونه آثار داشته باشد. شروع به تحقیق کامل راجع به چرم و ساختار مولکولی آن کردم و با توجه به تاثیر قابل توجه بیو مواد نانو سعی کردم از این حوزه علمی استفاده کنم.
این مخترع  در مورد میزان بودجه و هزینه آغاز این طرح اظهار می‌کند: من حدود چهار صد هزار تومان پول مواد دادم و کلیه آزمایشات من با کمک پژوهشکده پلیمر و استاد محترم جناب آقای دکتر ارشاد لنگرودی رایگان صورت گرفت.
او در پاسخ به این پرسش که چرا اختراعش به تولید انبوه نرسیده پاسخ می‌دهد: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی و ذیق وقت هنوز نتوانسته ام ماده اختراعی خود را به تولید انبوه برسانم ولی در صورت راه‌اندازی این کسب و کار، حدود ده نفر در یک کارگاه کوچک مشغول می شوند. در صورت راه‌اندازی یک کارگاه برای تولید انبوه و استفاده از اختراعی که داشته‌ام افرادی با تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد نانو پلیمر ، مرمت اشیا با پایه علوم زیستی، تکنسین چرم و غیره می‌توانند مشغول به کار شوند و با توسعه در آینده راه جدیدی در این عرصه باز شود.
فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی در مورد افق‌هایی پیش روی تجاری‌سازی اختراعش می‌‌گوید: در صورت راه اندازی و بازاریابی مناسب می توان کارگاه را وسعت داد و در شهرهای بزرگ و کارخانجات محصولات چرمی و نساجی و میراث فرهنگی و موزه ها و حتی صادرات به خارج کشور می توان این فعالیت را گسترش داد.
او در مورد شرایط و صرفه اقتصادی پروژه‌اش اظهار می‌دارد: در صورت تولید انبوه و صادرات می تواند باعث ارز آوری و رونق اقتصادی شده و کشور را از استفاده از محصولات خارجی بی نیاز کند.
مرمت آثار تاریخی و فرهنگی
این مخترع در مورد رضایتش از فعالیت در حوزه مرمت آثار تاریخی و فرهنگی اذعان می‌دارد: از کار در این حوزه تا حدودی راضی هستم. ولی نه صددرصد. چون متاسفانه این رشته در ایران خوب شناخته نشده و لذا اهمیت آن برای مردم و مسئولین به میزان دلخواه و در خور نیست.
او به تلاش‌هایش برای شناساندن این رشته در کشورمان اشاره می‌کند و می‌گوید: درمورد آشنا کردن دیگران باید بگویم در هر فرصتی که پیش بیاید راجع به اهمیت آثار تاریخی و حفظ و نگهداری آنها مخصوصا با نوجوانان صحبت می کنم.
مشکلات یک مخترع در عرصه تولید
این فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی در مورد مشکلات حوزه تولید اظهار می‌دارد: نبود سرمایه اولیه برای راه‌اندازی کارگاه تولیدی و نبود یک سازوکار مشخص برای ایجاد کسب و کار اختصاصی از جمله مشکلات ایجاد فعالیت‌های تولیدی در کشورمان است.
او با اشاره به جوانان علاقه‌مند به فعالیتهای کارآفرینی در رشته مرمت آثار تاریخی و فرهنگی می‌گوید: در این رشته اگر دارای مهارت و تجربه کار باشند می توانند با راه‌اندازی شرکت و کارگاه‌های خصوصی یا به‌صورت پروژه ای کار کنند. کارآفرینی در هر حوزه، مهارت و سپس تحصیلات و مطالعه روی حوزه کاری مرتبط بسیار می تواند کمک کننده باشد.
ارتباط با دانشگاهیان
این کارشناس مرمت و نگهداری آثار تاریخی آرشیوی در مورد ارتباطش با دانشجویان و دانشگاهیان تاکید می‌کند: با اساتید و دانشجویان حوزه شیمی ، پلیمر ، زیست شناسی و مرمت آثار و نساجی مشورت داشته و تبادل نظر می‌کنم.
او  عامل اصلی پیشرفتش در این رشته را پشتکار، مطالعه ، علاقه و استادانی همچون آقای دکتر ارشاد و آقای دکتر وحید زاده و کمک مالی پژوهشگاه پلیمر و همکاری دانشگاه آزاد با این پژوهشکده را می‌داند و دانشجویان و اساتیدی را که دوست داشته اند نوآوری کرده تا تکنیک های قبلی را ارتقا ببخشند، به عنوان الگوی خود معرفی می‌کند. از مسئولان دولتی می‌خواهد که ضمن حمایت و توجه، امکانات مناسب را در اختیار دانشجویان علاقمند و ساعی قرار دهند.
میر منتهایی در مورد برنامه‌اش در آینده‌ می‌گوید: در صورت فراهم بودن امکانات مالی و اتمام تحصیلات دکتری ارتقا استفاده از روشهای نانو بیو مواد در امر حفاظت آثار تاریخی با ساختار زیستی از جمله کارهایی است که می‌خواهم انجام دهم.
مهارت داشتن مهمترین چیز است
او در مورد وضعیت مرمت آثار باستانی در کشور و کم و کاستی‌های آن اذعان می‌دارد: بعضی درمانها در آثار، گاهی در کنار برطرف کردن یک مشکل یک مشکل دیگر هم ممکن است در ساختار اثر ایجاد کند که در نگاه اول شاید مشخص نباشد لذا باید با مطالعه و دقت روش های درمانی را بکار برد.
وی درباره احساس شکست‌هایی که در گذشته داشته می‌گوید: احساس شکست خیلی طبیعی است. گاهی با تمام سعی و تلاشی که صورت می‌پذیرد نتیجه زیاد راضی کننده نیست و در اینجا احساس شکست طبیعی است. مهم روش برخود با این احساس شکست و مدیریت کردن احساس های بد در این زمینه است که به نظر من در این زمینه باید جوانان را آموزش داد تا در این صورت مایوس نشوند.
او به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جویای کار توصیه می‌کند: در دوره امروزی مهارت داشتن حتی قبل از داشتن تحصیلات آکادمیک مهم است؛ در هر زمینه ای که می خواهید تحصیل کنید مهارت های لازم آن را هم کسب کنید تا خود بتوانید یک کار آفرین و موفق باشید.

گفتگو: سمیرا بندگان



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی