fa طرح ها و کسب و کارهای حوزه صنعت نفت حمایت می شوند کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران و پژوهشگاه صنعت نفت با امضای تفاهم‌نامه‌ای روی همکاری‌های بیشتر و نزدیک‌تر به‌ویژه تجاری‌سازی طرح‌های مطالعاتی پژوهشگاه از جمله در زمینه ازدیاد برداشت، جمع‌آوری بخارات بنزین در جایگاه‌ها، جمع‌آوری گاز‌های فلر و ... تاکید کردند. 1/15/2019 12:11:38 PM 1/15/2019 12:11:12 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
امضای تفاهم‌نامه همکاری برای کمک به توانمندسازی بنگاه‌های صنعت نفت

طرح ها و کسب و کارهای حوزه صنعت نفت حمایت می شوند

کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران و پژوهشگاه صنعت نفت با امضای تفاهم‌نامه‌ای روی همکاری‌های بیشتر و نزدیک‌تر به‌ویژه تجاری‌سازی طرح‌های مطالعاتی پژوهشگاه از جمله در زمینه ازدیاد برداشت، جمع‌آوری بخارات بنزین در جایگاه‌ها، جمع‌آوری گاز‌های فلر و ... تاکید کردند.
سه‌شنبه 25 دی 1397 ساعت 12:11
طرح ها و کسب و کارهای حوزه صنعت نفت حمایت می شوند
به گزارش بازارکار به نقل از اتاق بازرگانی، سی‌و‌یکمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران در محل پژوهشگاه صنعت نفت ایران برگزار شد و طی این نشست، دو طرف ضمن تشریح فعالیت‌های خود و بررسی زمینه‌های مشترک همکاری در حوزه صنعت نفت، تفاهم‌نامه همکاری نیز به امضا رساندند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این جلسه که محلی برای گفت‌و‌گو و بحث بر سر برآیند همکاری‌های مشترک این دو نهاد از بخش خصوصی و دولتی در حوزه نفت و انرژی بود، جمعی از رؤسای تشکل‌ها و کارآفرینان صنعت نفت از بخش‌خصوصی میهمان جعفر توفیقی رییس پژوهشگاه صنعت نفت و مدیران پردیس‌های این مرکز تحقیقاتی و پژوهشی بودند. همچنین فعالان اقتصادی در این ملاقات، از چندین پردیس پژوهشگاه صنعت نفت بازدید کرده و با کارکردهای این مرکز از نزدیک آشنا شدند.
بازنگری در استراتژی پژوهشگاه صنعت نفت
رییس پژوهشگاه صنعت نفت ایران در این ملاقات، با اشاره به سابقه نزدیک به شش دهه از فعالیت‌های این مرکز تحقیق و توسعه در حوزه نفت، گفت: طی سال‌های اخیر، چارچوب کارکردها و عملکرد پژوهشگاه صنعت نفت دستخوش تغییر و تحولاتی شد به گونه‌ای که این نهاد وابسته به وزارت نفت، از پوسته پیشین خود جدا شده و عملا وارد فضای رقابتی و بازنگری در مدل‌های کسب‌و‌کار خود شده است.
جعفر توفیقی با بیان اینکه پژوهشگاه صنعت نفت ایران پا به محیط عرضه و تقاضا گذاشته و علاوه بر بهبود کیفیت خدمات خود، بازنگری در قیمت‌های تمام شده این خدمات را نیز در دستورکار قرار داده است، افزود: روش‌های بازاریابی و نیز برندسازی این مرکز تحقیق و توسعه در صنعت نفت کشور به مانیفست پژوهشگاه تبدیل شده است و در حال بازنگری در روش‌های نیازسنجی در آینده صنعت نفت هستیم.
وی از ورود پژوهشگاه صنعت نفت به عرصه تعامل و همکاری با استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها خبر داد و افزود: در زمینه توسعه مدل‌های کسب‌و‌کار که جزو اولویت‌های این مرکز قرار گرفته است، همکاری با کمیسیون انرژی اتاق تهران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.
توفیقی سپس تحریک تقاضاها در عرصه فناوری‌های صنعت نفت را یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک میان کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران و پژوهشگاه صنعت نفت ایران عنوان کرد و افزود: از جمله استراتژی‌های این پژوهشگاه، توسعه همکاری‌های بین‌المللی است که در این زمینه نیز آماده همکاری با اتاق تهران هستیم.
بازوی بخش خصوصی در صنایع پایین‌دستی و بالادستی نفت
رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران نیز در این نشست، ضمن اعلام آمادگی این کمیسیون و به طور مشخص، اتاق تهران برای توسعه همکاری‌های میان دو طرف، گفت: تعامل و همکاری اتاق تهران و پژوهشگاه صنعت نفت، می‌تواند منجر به ایجاد پایگاه قدرتمندی برای توسعه بخش خصوصی و توانمندسازی بنگاه‌های صنعت نفت و انرژی از بخش خصوصی شود.
رضا پدیدار افزود: طی دست‌کم یک دهه اخیر، به رغم رویکرد دولت در توانمندسازی بخش خصوصی در حوزه‌های کسب‌و‌کار و با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفته است، این تلاش‌ها هنوز به سرانجام و کارکرد واقعی خود دست پیدا نکرده و همکاری کمیسیون انرژی اتاق تهران و پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند گامی بلند در مسیر تحقق این هدف باشد.
وی با اشاره به اقدامات کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران طی چهار سال گذشته و در راستای شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بنگاه‌های فعال از بخش‌خصوصی در حوزه انرژی، افزود: این کمیسیون با برپایی جلسات همفکری میان تشکل‌ها و فعالان بخش‌خصوصی و همچنین نشست‌های تخصصی با مسولان دولتی در حوزه نفت و انرژی کشور، مهم‌ترین مطالبات بخش خصوصی از دولت را تدوین و سرفصل‌های ارتقای کسب‌و‌کار بنگاه‌ها را تعیین کرده است.
رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران با تاکید بر اینکه، پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند به عنوان بازوی بخش‌خصوصی در حوزه بالادستی و پایین‌دستی نفت عمل کند، گفت: در حال حاضر و از چندی پیش، تدوین طرح جامع مطالعاتی استقرار واحدهای حوزه انرژی در کشور، از سوی کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران آغاز شده است و در اتاق تهران این آمادگی را داریم تا با همکاری و مشارکت پژوهشگاه صنعت نفت، طرح مذکور را عملیاتی کنیم.
پدیدار با بیان اینکه در حدود 3200 بنگاه فعال از بخش خصوصی در حوزه صنعت نفت و انرژی کشور به ثبت رسیده که متاسفانه از این تعداد نزدیک به 860 واحد دچار آسیب شده و در حال تعطیل شدن هستند، افزود: همکاری و مشارکت اتاق تهران و پژوهشگاه صنعت نفت برای نجات بنگاه‌های آسیب‌دیده می‌تواند کارساز باشد.
به گفته رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، در حال حاضر فهرست پروژه‌های حوزه صنعت نفت و انرژی کشور از سوی اتاق تهران و این کمیسیون به روز رسانی شده است و این پروژه‌ها را می‌توان با مشارکت پژوهشگاه صنعت نفت اجرایی کرد. مشارکت در ایده‌های خلاقانه در حوزه انرژی و کمک به تجاری‌سازی آن، از دیگر موضوعاتی بود که رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران به عنوان سرفصل‌های همکاری دو طرف تشریح کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین به این نکته اشاره کرد که در راستای حل مشکلات کسب‌و‌کار و اقتصاد کشور، راهی جز برقراری اعتماد و باور ملی میان بخش خصوصی و دولت وجود ندارد.
پدیدار سپس از آمادگی کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران برای تشکیل کارگروه مشترک با پژوهشگاه صنعت نفت ایران برای بررسی و عملیاتی کردن سرفصل‌های مشترک همکاری دو طرف خبر داد.
وی همچنین با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران و پژوهشگاه صنعت نفت ایران، افزود: این تفاهم‌نامه کمک می‌کند که شرکت‌های بخش خصوصی بتوانند با مراجعه مستقیم به پژوهشگاه صنعت نفت و بدون واسطه و تشریفات اداری پروژه‌های خود را فعال کنند و پروژه‌ها در مسیری قرار گیرند که از یک سو صرفه اقتصادی را به همراه داشته باشد و از سوی دیگر در حوزه فرآیندهای اجرایی، چابک‌سازی کنیم.
رضا پدیدار در انتهای سخنان خود گفت: از نکات مهم و اساسی در تحقق اهداف مشترک کمیسیون انرژی اتاق تهران و پژوهشگاه صنعت نفت، موضوع تجاری‌سازی طرح‌های مطالعاتی به‌ویژه در زمینه ازدیاد برداشت، فرآیند تقطیر و نیز جمع‌آوری گازهای فلر و در نهایت طرح پایلوت جمع‌آوری بخارات بنزین در جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی است که به عنوان اولین گام در دستور اجرایی شدن توافق‌نامه قرار گرفت.
آمادگی سرمایه‌گذاران برای ورود به پروژه‌های پژوهشگاه
در ادامه این نشست، دیگر اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران و مدیران تشکل‌های صنعتی این حوزه، نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون زمینه‌های همکاری دو طرف را بیان کردند. در همین رابطه، مهدی شریفی نیک‌نفس عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از اعضای این کمیسیون، جای خالی تحقیق و توسعه در صنایع پایین دستی نفت را یک چالش جدی برای رقابت بنگاه‌های ایرانی در بازارهای جهانی عنوان کرد و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت که ید طولایی در تحقیق و پژوهش دارد، می‌تواند این ضعف را در بنگاه‌ها جبران کند.
 وی همچنین از آمادگی سرمایه‌گذاران داخلی برای ورود به طرح‌های و پروژه‌های نفتی که در پژوهشگاه صنعت نفت مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است، خبر داد.
در این جلسه همچنین گزارشی از توانمندی‌های پژوهشگاه صنعت نفت ایران از سوی رییس توسعه کسب‌و‌کار این پژوهشگاه تشریح شد و رؤسای پردیس‌های پژوهشگاه نیز طی توضیحاتی، استراتژی هر یک از بخش‌های این مرکز تحقیقاتی را بیان کردند و به پرسش‌های فعالان بخش خصوصی پاسخ دادند.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی