fa شیوه نامه جشنواره جابر بن حیان اصلاح می شود معاون آموزش ابتدائی وزارت آموزش و پرورش گفت: شیوه نامه جابر بن حیان که دست سازه های دانش آموزان دوره ابتدائی را به رقابت می گذارد، اصلاح شده و از سال ١٣٩٩ نحوه برگزاری آن تغییر می کند. 2/3/2019 3:49:18 PM 2/3/2019 3:48:46 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
معاون وزیر آموزش و پرورش:

شیوه نامه جشنواره جابر بن حیان اصلاح می شود

معاون آموزش ابتدائی وزارت آموزش و پرورش گفت: شیوه نامه جابر بن حیان که دست سازه های دانش آموزان دوره ابتدائی را به رقابت می گذارد، اصلاح شده و از سال ١٣٩٩ نحوه برگزاری آن تغییر می کند.
یکشنبه 14 بهمن 1397 ساعت 15:49
شیوه نامه جشنواره جابر بن حیان اصلاح می شود
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، رضوان حکیم زاده روز یکشنبه در سلسله نشست های تشریح دستاوردهای چهار دهه اخیر وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در راستای اصلاح شیوه نامه این جشنواره سال گذشته مرحله داوری، قضاوت و اعلام رتبه را در مرحله کشوری حذف کردیم و این کار را امسال نیز دنبال خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: مرحله کشوری این جشنواره شهریور سال ٩٨ در بندر انزلی برگزار می شود و بنا داریم برای همه گیر کردن و خارج کردن دانش آموزان از رقابت ها نحوه برگزاری این رویداد را اصلاح می کنیم.
**60 درصد کلاس‌‌های دوره ابتدایی دارای تراکم بالای ۲۶ دانش‌‌آموز است
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: ۶۰ درصد کلاس ‌های دوره ابتدایی تراکم بالای ٢٦ نَفَر دارند .
وی با بیان اینکه فعالیت هاب معاونت ابتدائی به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می‌شوند افزود:کارهای ارزشمندی در آموزش و پرورش انجام شده است اما چون نظام پایش و رصد مناسبی نبوده است، بیان نشده است.
وی با اشاره به افزایش نرخ پوشش تحصیلی در پیش‌دبستان گفت: نرخ پوشش پیش‌دبستانی از ۲۰.۲ درصد در سال ۵۷ به ۷۰.۱ در سال‌جاری رسیده است؛ همچنین نرخ پوشش پیش‌ دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه بهتر از مناطق برخوردار است یعنی در حالی که میانگین کشوری ۷۰.۱ درصد است، این میزان در خراسان شمالی ۸۵ درصد، در ایلام بالای ۹۰ درصد و در خوزستان به ۱۰۰ درصد رسیده است.
حکیم‌زاده تصریح کرد: در نظر داریم ششم اسفند ماه همایش ملی ارائه دستاوردهای آموزش پیش‌دبستانی را در خوزستان خواهیم داشت.
وی به نرخ پوشش دبستان اشاره کرد و افزود: نرخ پوشش دبستان در ابتدای انقلاب ۸۰ درصد بود یعنی از هر ۱۰۰ دانش‌آموز ابتدایی، ۲۰ نفر به مدرسه نمی‌رفتند که امروز به ۹۸.۱۳ درصد رسیده است است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعداد کل دانش‌آموزان دختر به دانش‌‌آموزان پسر گفت: این رقم در سال ۱۳۹۷ به ۴۸ درصد رسیده است؛ در حالی که این عدد ۳۶ تا ۳۸ درصد در ابتدای انقلاب بوده است.
وی به بحث بازماندگان تحصیل در دوره ابتدایی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر بازماندگان پسر از دختر بیشتر شده است و این رقم ۴۹.۵ و ۵۰.۵ درصد است که نشان می‌دهد موانع حضور دختران بیشتر فرهنگی و اجتماعی بوده است.
حکیم‌زاده تصریح کرد: نرخ گذر ابتدایی به متوسطه اول از  ۷۳.۹ در سال ۵۷ به به ۹۶.۴ در سال‌جاری رسیده است.
وی تعداد دانش‌آموزان ابتدایی عشایری را در سال ۵۷ عدد ۷۸ هزار و ۹۸۲ عنوان کرد که به ۱۸۷ هزار و ۴۹۷ نفر رسیده است، افزود: تعداد دانش‌آموزان دختر عشایری نیز از ۳۱ هزار و ۵۹۵ نفر به ۸۸ هزار و ۶۴۹ نفر  رسیده است و این در حالیست که قبل از انقلاب اسلامی ایران، جمعیت زیاد عشایری داشتیم اما تعداد دانش‌آموزان کمتر بود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تعداد کارکنان لیسانس و بالاتر در سال ۵۷ حدود ۱.۲ درصد بود که الان به ۷۹.۹ درصد رسیده است.
وی با اشاره به طرح شهاب گفت: در این طرح به تمام استعدادها توجه می‌شود البته معتقدم هوش فرهنگ دینی نداریم چرا که امر فطری است و باید تقویت شود.
حکیم‌زاده در رابطه با تراکم دانش‌آموزی، اظهار داشت:در دوره ابتدایی در رابطه با تراکم دانش‌‌آموزی، بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، هیچ کلاس ابتدایی نباید بالای ۲۶ دانش‌آموز باشد؛ البته برای محاسبه تراکم در سه سطح کلان‌شهر و شهرهای کوچک و عشایری بررسی می‌شود و اصل، عدالت آموزشی و دسترسی به آموزش است و بر اساس همین اصل، هر جایی که دانش‌آموز با هر تعداد است باید امکان دسترسی آموزش را فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: ۱۸۰ هزار کلاس درس در دوره ابتدایی با تراکم کمتر از ۲۵ دانش‌آموز است و
۶۰ درصد کلاس‌‌های دوره ابتدایی با تراکم بالای ۲۶ نفر است که ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان ابتدایی را شامل می‌شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کشورهای پیش‌رو، تراکم دانش‌آموزی حدود ۱۷ نفر در هر کلاس است، گفت: در کشورها عدد مطلوب تراکم دانش‌آموزی بین ۱۵ تا ۲۵ نفر در کلاس درس است.
وی درباره طرح بازی و یادگیری نیز گفت: یکی از روش‌های آموزش، بازی و یادگیری است و روش‌هایی دیگر مانند فعالیت‌های عملی، دست‌ورزی است.
وی با اشاره به جذب ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدارس در گذشته، گفت: آموزش و پرورش تلاش می‌کند که دانش‌‌آموزان بازمانده از تحصیل را به مدارس جذب کند اما اگر کودکی به خاطر فقر و آسیب‌های اجتماعی از تحصیل جا بماند، آموزش و پرورش اعتباری برای رسیدگی ندارد و سایر دستگاه‌ها باید تلاش کنند البته در سال ۹۲ بحث انسداد مبادی بیسوادی توسط وزارتخانه‌های کشور و رفاه آغاز شد و به استان‌ها ابلاغ شده است.
حکیم‌زاده درباره ممنوعیت ورود کتاب‌های کمک آموزشی با بیان اینکه این طرح در ۹۰ درصد مدارس اجرا می‌شود، گفت: ضرر کتاب‌های کمک آموزشی را از مواد ناسالم کمتر نمی‌بینم؛ طرح ممنوعیت ورود کتاب‌های کمک آموزشی در شهرها و مراکز استان‌ها دیگر بهتر از تهران انجام شده است.
وی اضافه کرد: بنای یک رویکرد جدید گذاشته شده است و امروز هیچ مدرسه‌ای آزادانه کتب کمک درسی را ندارد و در جهت کاهش آن هستیم و همه می‌دانند اقدام خلافی است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در بخش حذف آزمون‌های زائد موفق‌تر بودیم، اظهار داشت: دلیلش این است که ۴ مؤسسه بزرگ آموزشی پای کار آمدند و عنوان کردند که آزمون در مدارس را اجرا نمی‌کنند.
وی درباره تکالیف نوروزی امسال گفت: امسال طرح عید و داستان با تغییر کوچکی در شیوه‌نامه اجرا می‌شود.
حکیم‌زاده با اشاره آموزش کودک اتباع خارجی بیان داشت: ۴۵۰ هزار دانش آموز اتباع خارجی داریم که ۳۲۰ هزار نفر در دوره ابتدایی هستند و این تعداد دانش‌آموز به حداقل ۱۵ هزار معلم نیاز داشت که بدون اخذ مجوز استخدام اجرا شد و همچنین در این راستا آموزش برای مدیران مدارس و خانواده‌ها اجرا می‌شود.
وی به ثبت‌نام دانش‌آموزان فاقد مدارک هویتی اشاره کرد و گفت: با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور خارجه، کارت حمایت تحصیلی، جایگزین مدارک هویتی شد و توانستیم ۵۵۰۰ دانش‌آموز فاقد مدارک هویتی را ثبت‌نام کنیم.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی