fa فارغ التحصیلان دانشگاهی باید محور توسعه قرار گیرند وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: مراکز پژوهشی‌ ما به سمت مراکز آموزشی در حال حرکت بودند، ما باید به آنها نقش دهیم و از آنها عملکرد بخواهیم، فارغ التحصیلان دانشگاهی باید محور توسعه قرار گیرند. 2/3/2019 4:22:39 PM 2/3/2019 4:22:32 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
غلامی در کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی:

فارغ التحصیلان دانشگاهی باید محور توسعه قرار گیرند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: مراکز پژوهشی‌ ما به سمت مراکز آموزشی در حال حرکت بودند، ما باید به آنها نقش دهیم و از آنها عملکرد بخواهیم، فارغ التحصیلان دانشگاهی باید محور توسعه قرار گیرند.
شنبه 13 بهمن 1397 ساعت 16:22
فارغ التحصیلان دانشگاهی باید محور توسعه قرار گیرند
به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری فارس، صبح امروز (شنبه) دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین جمعی از پژوهشگران کشور در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزاری شد.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این کنفرانس اظهار داشت: بحث سیاست‌گذاری و حکمرانی تخصصی است، هر کدام از مباحث این حوزه بدون حضور نخبگان معنا و مفهوم واقعی خود را نخواهد داشت، در این کنفرانس نیز بر مبنای‌ نخبگان علمی و تجربی تشکیل شده که امیدواریم به هدف خود برسد.
وی ادامه داد: ما در تعریفی مشخص جایگاه دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی قائل هستیم اما باید بررسی شود تا چه اندازه ای از این ظرفیت‌ها استفاده شده است.
وزیر‌ علوم گفت: در وضعیت فعلی دانشگاه‌ها احساس می‌کنند در تصمیم گیری، برنامه‌گذاری و سیاست گذاری‌ها سهم جدی، منظم و سازمان دهی شده ندارند. جمعیت دانشجویی ما زمانی که اعلام می‌شود، افتخار می‌کنیم که این اقدام بخشی از وظیفه دانشگاه‌ها بوده است. همان طور که میدانید دانشگاه‌ها وظیفه تربیت نیروی انسانی خود را به خوبی انجام داده‌اند.
وی اظهار داشت: ما در تمامی بخش‌های کارشناسی از ظرفیت این نیروهای تربیت شده استفاده می‌کنیم. دانشگاهیان ما در بخش‌های مختلف سیاست‌گذاری و حکمرانی مشارکت جدی نداده‌ایم، وظیفه اصلی این افراد انتشار‌یافته‌های علمی‌ خود بوده که به خوبی صورت گرفته است.
غلامی ادامه داد: در‌ نگاه آینده به حوزه آموزش عالی جایگاه مناسبی را در‌ نظر نگرفته‌ایم. خروج از‌ این چالش و جایگاه نیازمند حرکتی‌جدی است، مجموعه کلان برنامه ریزی‌ و‌ سیاست‌گذاری کشور باید به بخش آموزش عالی‌ وظیفه تکلیفی ارائه دهد.
وزیر علوم گفت: در جهان در‌ حال توسعه به معنای عام کلمه مبنای حرکت بر اساس استفاده از نخبگان بوده است. اینکه در‌چه مسیر و دایره‌ای این حکمرانی‌ها حرکت کرده، به فلسفه و اعتقاد جامعه و جریان توسعه کدام بر محوریت خاص حرکت کرده، بستگی‌دارد.
وی افزود: ما در حوزه آموزش عالی تلاش می‌کنیم دانشگاه‌ها را از وضعیت چارچوب خاص قرار دارند که نیروها را بر اساس دانش خاص ارائه دهند. ما هر سال داوطلبانی‌ داریم که وارد دانشگاه می‌شوند و درس می‌خوانند و فارغ‌التحصیل می‌شوند و پس از فارغ التحصیلی وظیفه‌ای ندارند. برای سفارش تحقیق در سطح کلان برنامه‌ریزی‌ مسیر و جایگاه جدی نداشتیم‌.
غلامی گفت: باید درهای دانشگاه‌ها گشوده شود؛ همچنین مردم از این درهای گشوده استقبال کنند. آنچه در توان ما به عنوان مسئولان در حوزه علوم و تحقیقات است این است که از مسیری که ممکن است بتوانیم مراکز علمی و دانشگاه‌ها را عرضه کنیم.
وی گفت: گسترش آموزش عالی به سمت مرکز آموزش عالی یکی از آسیب‌ها بوده که برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن صورت گرفته است، به هم پیوستن مرکز کوچک و اعطای ماموریت به آنها از جمله اقداماتی است که منجر می‌شود نسبت به وضعیت فعلی خود ارتقا یابند.
وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: مراکز پژوهشی‌ ما به سمت مراکز آموزشی در حال حرکت بودند، ما باید به آنها نقش دهیم و از آنها عملکرد بخواهیم، تربیت نیروی‌انسانی باید نیاز محور و برآمده از سیاست‌های کلان و برنامه‌ریزی باشد و هنوز نیز‌ خبری از این سمت نداریم. فارغ التحصیلان دانشگاهی باید محور توسعه قرار گیرند.



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی