fa راه اندازی مدارس مهارتی در کنار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی همزمان با ایام دهه فجر، مدرسه عالی مهارتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی در مراسمی با حضور رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد و جمعی ازمسئولان برگزار شد. 2/6/2019 1:53:29 PM 2/6/2019 1:53:19 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
در مراسم افتتاح مدرسه عالی مهارتی حقوق دانشگاه آزاد عنوان شد؛

راه اندازی مدارس مهارتی در کنار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

همزمان با ایام دهه فجر، مدرسه عالی مهارتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی در مراسمی با حضور رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد و جمعی ازمسئولان برگزار شد.
سه‌شنبه 16 بهمن 1397 ساعت 13:53
راه اندازی مدارس مهارتی در کنار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
به گزارش ایسنا، اولین مدرسه عالی مهارتی حقوق در کشور صبح امروز با حضور دکتر ولایتی رئیس هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد، دکتر تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد، دکتر علمایی رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، دکتر محمد صادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی و عده‌ای از مسئولین قوه قضائیه، اساتید و وکلای حقوق افتتاح شد.
با افتتاح مدرسه عالی مهارتی حقوق دانشجویان دوره‌های مختلف این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی موظف به گذراندن یک دوره ۶۰ روزه مهارتی حقوق و پیگیری عملی یک پرونده از مرحله اولیه تا دادگاه تجدید نظر هستند.
دکتر طهرانچی پس از افتتاح مدرسه عالی مهارتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی، از بخش‌های مختلف این مدرسه شامل دادگاه عمومی حقوقی، دادگاه خانواده، دادگاه‌های کیفری، دادسرای عمومی و انقلاب، دادگاه تجدیدنظر حقوقی و شورای حل اختلاف شبیه‌سازی شده بازدید کرد.
مدرسه عالی مهارتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی در سه طبقه در خیابان سپهبد قرنی تأسیس شده و زیرنظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب فعالیت خواهد کرد و دانشجویان رشته‌های مرتبط با حقوق می‌توانند از ابتدای اسفندماه سال جاری، دوره‌های مهارت‌آموزی خود را در این مدرسه طی کنند.
ضرورت راه اندازی مدارس مهارتی برای رشته‌های علوم انسانی در کشور
معاون قوانین مجلس شورای اسلامی بر ضرورت راه اندازی مدارس مهارتی برای دانشجویان رشته‌های علوم انسانی تاکید کرد و گفت: با راه اندازی این مدارس دانشجویان مهارت‌های لازم را برای ورود به بازار کار فرا می‌گیرند. ضمن اینکه ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیز مستحکم‌تر شکل می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، دکتر میرمحمد صادقی نیز در این مراسم طی سخنانی راه اندازی این مدارس در رشته‌های دانشگاهی به خصوص حقوق را یکی از ضروری‌ترین برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: در دوران قبل از انقلاب وقتی وارد دانشکده‌های حقوق شدیم اساتید همواره دو رشته حقوق و پزشکی را از رشته‌های بسیار با اهمیت توصیف می‌کردند که یکی از رشته‌ها با سلامتی افراد و دیگری با جان، مال، ناموس و جسم مردم سر و کار دارد. بنابراین دانشجویانی که وارد این رشته‌ها می‌شوند باید آموزش‌های کافی از جنبه‌های مختلف دیده باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس جمله معروف یک قاضی دیوان عالی آمریکا حقوق همانی است که حقوق‌دانان هستند و حقوق‌دانان هم همانانی هستند که دانشکده‌های حقوق آنها را می‌سازد. بنابراین دانشکده‌های حقوق، حقوق دانان و آنها نیز حقوق یک کشور را می‌سازند.
معاون قوانین مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه رشته حقوق در جامعه امروز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است وضعیتی که امروز این رشته دارد در گذشته چندان مورد توجه نبود و علم حقوق امروزه از جنبه‌های مختلف، آموزشی، پژوهشی، استاد، دانشگاه و … از جایگاه بالایی برخوردار شده است و در رشته‌های مختلف نظیر محیط زیست، هسته‌ای، انرژی، آب، فضا، عصب شناختی و… علم حقوق مطرح است که در گذشته این ابعاد گسترده در حوزه حقوق وجود نداشت و مفهوم حقوق صرفاً از آزادی‌های بنیادی تغییر و به مفهوم کرامت انسانی تبدیل شده است.
مهارت از حلقه‌های مفقوده در رشته حقوق
دکتر صادقی بحث مهارت را یکی از حلقه‌های مفقوده در رشته حقوق توصیف کرد و گفت: متأسفانه بی توجهی در امر مهارت در سایر رشته‌ها نیز وجود دارد و بسیاری از دانشکده‌های ما در حوزه مهارت فعالیت نمی‌کنند که البته ضرورت وجود آن در رشته حقوق در مقایسه با سایر رشته‌ها بسیار بالا است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه بند ناف صنعت و دانشگاه هر دو به دولت وصل است، گفت: متأسفانه ارتباط بین دانشگاه و صنعت به یکی از حلقه‌های مفقوده تبدیل شده است به گونه‌ای که صنعت معتقد است که دانشگاه‌های ما و همچنین فارغ التحصیلان نمی‌توانند مسئله‌ای از آنان را حل کنند و از طرفی دیگر نیز دانشگاه‌ها هم امید ندارند صنعت از آنها در مسائل مختلف حمایت کند. بنابراین یکی از دلایل این عدم ارتباط این است که بند ناف هر دو به دولت وصل است و خود را بی نیاز از همدیگر می‌دانند.
معاون قوانین مجلس شورای اسلامی بحث آموزش مهارت برای دانشجویان رشته‌های علوم انسانی از جمله حقوق بسیار ضروری است گفت: متأسفانه دانشجویان این رشته بر خلاف بسیاری از رشته‌های دیگر این امکان را ندارند که آموزه‌های تئوری خود را در محیط آزمایشگاهی فرا بگیرند اما سایر رشته‌ها وارد محیط‌های کارگاهی و آموزشی می‌شوند. بنابراین راه اندازی مدرسه عالی مهارت برای رشته حقوق ضروری به نظر می‌آمد.
دکتر صادقی خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه شهید بهشتی کلینیک‌های مخصوص حوزه زنان و کودکان را تشکیل دادیم که در آن هم خانواده‌های نیازمند مشاوره‌های لازم را دریافت می‌کنند و هم اینکه جایی برای ارائه آموزش‌های عملی به دانشجویان رشته‌های روانشناسی و … می‌باشد. بنابراین باید زمینه این نوع آموزش‌های مهارتی در همه رشته‌ها فراهم شود.
راه اندازی مدارس مهارتی در کنار تمامی دانشکده‌های آزاد استان تهران
به گزارش ایسنا، دکتر آقامیری نیز در این مراسم با بیان اینکه راه اندازی این مدرسه یکی از اولین تجربه‌های حوزه حقوق در کشور است گفت: با ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان و گروه‌های رشته حقوق آنها به طور مستقیم به بازار کار وارد می‌شوند. در واقع توانمندی و مهارت لازم را در این عرصه کسب می‌کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر دانشجویان رشته‌های پزشکی، دندان سازی و داروسازی آموزش‌های مهارتی را همزمان با تحصیل فرا می‌گیرند و مستقیم انتقال علم عملی به آنها صورت می‌گیرد اما فارغ التحصیلان رشته حقوق از این امر بی نصیب بودند و چند سال باید بعد از فارغ التحصیلی برای ورود به بازار کار دوره‌های کارآموزی را می‌گذراندند.
رئیس دانشگاه آزاد استان تهران یادآور شد با راه اندازی مدرسه عالی مهارت و دانشجویان رشته حقوق در دانشگاه آزاد مستقیماً در برنامه عملی درسی قرار می‌گیرند و با مشکلاتی که در حوزه عمل ممکن است وجود داشته باشد آشنا خواهند شد و تلاش داریم این تجربه که اولین بار از دانشگاه آزاد واحد جنوب آغاز شد به زودی در سطح استان تهران و در همه رشته‌ها ایجاد شود.
دکتر آقامیری خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه موجود مدرسه عالی مهارت در استان تهران در کنار همه دانشکده‌های دانشگاه ایجاد خواهند شد و دانشجویان رشته‌های مختلف اعم از روانشناسی و … آموزش‌های عملی می‌بینند و بعد از فارغ التحصیلی نیز با جسارت بیشتری در بازار کار حضور خواهند داشت.
وی در پایان کیفیت را یکی از برنامه‌های مهم دانشگاه آزاد دانست و گفت: در حاضر ما دیگر از شرایط کمی عبور کردیم و باید برای ارتقای کیفیت در دانشگاه حرکت کنیم که خوشبختانه دانشگاه آزاد با بازنگری برنامه‌های خود این امر را در اولویت سیاست‌های خود قرار داده است.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی