fa دانشجویان دکتری می‌توانند ۷۰۰ هزار تومان وام ضروری دریافت کنند وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وام دانشجویان دکتری در سال ۹۷ به ۲۲۰ میلیارد تومان رسیده است از این رو هر دانشجوی دکتری در ماه می‌تواند ۷۰۰ هزار تومان وام ضروری دریافت کند. 2/6/2019 1:54:20 PM 2/6/2019 1:54:12 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
در پاسخ به سوال نماینده داراب مطرح شد؛

دانشجویان دکتری می‌توانند ۷۰۰ هزار تومان وام ضروری دریافت کنند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وام دانشجویان دکتری در سال ۹۷ به ۲۲۰ میلیارد تومان رسیده است از این رو هر دانشجوی دکتری در ماه می‌تواند ۷۰۰ هزار تومان وام ضروری دریافت کند.
سه‌شنبه 16 بهمن 1397 ساعت 13:54
دانشجویان دکتری می‌توانند ۷۰۰ هزار تومان وام ضروری دریافت کنند
به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز(سه شنبه) با حضور در مجلس شورای اسلامی به سوال رضا انصاری نماینده مردم داراب مبنی بر ساماندهی دانشجویان دوره دکتری پاسخ داد و گفت: دانشجویان دکتری در زمان تحصیل کاملاً در اختیار دانشگاه‌ها و دانشگاه‌ها نیز در خدمت آنان هستند و هر نوع حمایتی از آنان می‌کنند.
وی افزود: در کنار ارائه تحصیلات مطلوب به این دانشجویان، ما شرایط رفاهی ویژه‌ای را برای این دانشجویان در نظر گرفته‌ و سال به سال رفاه آنان را تقویت کرده‌ایم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری علوم بیان کرد: برای حمایت از دانشجویان دکتری در دوره تحصیل و آسایش آنان در حد مقدورات، مسئولان را ملزم کردیم که از صندوق رفاه، هزینه‌های دانشجویان چون خوابگاه و دیگر مایحتاج آنان را تأمین کنند.
غلامی خاطرنشان کرد: پنج سال پیش ۸۰۰ میلیون تومان برای وام دانشجویان دکتری بودجه وجود داشت اما در حال حاضر و در سال ۹۷ به ۲۲۰ میلیارد تومان رسیده است و هر دانشجوی دکتری در ماه می‌تواند ۷۰۰ هزار تومان وام ضروری دریافت کند.
وی با بیان اینکه ودیعه مسکن برای این دانشجویان از ۹ تا ۱۵ میلیون تومان است، اظهارداشت: همچنین ۲۵ میلیون تومان جهت ودیعه مسکن به دانشجویان نخبه اعطا می‌شود و در کنار آن، ۲۹ وام مختلف دیگر برای حل مشکلات دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: البته ممکن است نیازهای دانشجویان در این مقطع به ویژه دانشجویان متأهل بسیار بیشتر باشد اما شما از امکانات ما آگاه هستید. خواهش می کنم که بودجه صندوق رفاه دانشجویان در سال آینده کاهش نیابد.
غلامی با اشاره به مأموریت‌های این وزارتخانه برای ایجاد اشتغال دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی گفت: ما در سرفصل‌های دروس دکتری، برای دوره‌های تحصیلی بازنگری کردیم و رشته‌هایی که امکان اشتغال آنان کم است، حذف شده است.
وی تاکیدکرد: همچنین حدود ۱۹۰ مرکز رشد و فناوری و ۴۳ پارک علم و فناوری ایجاد شده است که این مراکز، شرکت‌های دانش‌بنیان را تحت پوشش خود دارند و افرادی با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری در اختیار می‌گیرند و تا حدود مشکل اشتغال این دانشجویان از این طریق مرتفع شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه ما توجه ویژه‌ای به فناوری‌ها و به‌روز کردن آن داریم، اظهار داشت: در یک سال گذشته با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرارداد فرصت مطالعاتی دانشجویان در صنعت را منعقد کردیم که اجرایی شده است و به اشتغال آنان کمک ویژه‌ای کرده است.
غلامی افزود: وزارت علوم تلاش می‌کند تا با بخش‌های اشتغال هماهنگ شود اما بخش‌هایی چون صنعت و بخش‌های اقتصادی هم باید ظرفیت کافی برای به‌کارگیری دانشجویان را ایجاد کنند و آنان را به سمت خودشان بکشانند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از هیچ تلاشی برای ساماندهی وضع دانشجویان مضایقه نمی‌کنند اما ما نیاز به حمایت‌های مادی و قانونگذاری داریم تا این برنامه‌ها را ادامه دهیم.
*انفعال و سردرگمی در وزارتخانه علوم موج می زند
در ادامه جلسه، رضا انصاری نماینده مردم داراب در طرح سوال از وزیر علوم درباره ساماندهی دانشجویان دکتری،  گفت: دانشجویان دکترا به عنوان یک منبع مهم انسانی در توسعه علم و صنعت و اقتصاد کشور هستند و شاید تعداد آنها از نظر کمی قابل توجه نباشد اما تأثیرگذاری آنان بر توسعه علم و تکنولوژی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست.
وی افزود: با نگاهی به تجربه های کشورهای توسعه یافته می بینیم که در مجموعه سیاست گذاری آنان، برنامه ویژه ای برای دانشجویان در نظر گرفته شده است و حتی آنان دانشجویان نخبه و استعدادهای دیگر کشورها را نیز جذب می کنند تا از این طریق علم و تکنولوژی کشورشان ارتقا یابد.
نماینده مردم داراب در مجلس تصریح کرد: دانشگاه های جهان، اقدامات ویژه ای برای اشتغال دانشجویان می کنند که هم درآمد پایدار برای دانشگاه و دانشجویان محسوب می شود به گونه ای که موسسه «هانوفر آلمان» ساماندهی ویژه ای برای بهبود وضع آموزش و پژوهش کرده است و در کشورهای آسیای شرقی هم رویه این گونه است.
انصاری با بیان اینکه متأسفانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نتوانسته به خوبی در این زمینه عمل کند، افزود: اگر بخواهیم یک اقتصاد مبتنی بر علم و تکنولوژی ایجاد کنیم و پارادایم نوآوری را شکل دهیم، اصلی ترین الزامش این است که برنامه خوبی برای ساماندهی دانشجویان دکترا و پژوهشگران خود داشته باشیم.
وی تأکید کرد: انتظار ما این است که این وزارتخانه توجه ویژه ای به قوانین مصوب مجلس و سیاست های کلی برنامه توسعه مربوط به حوزه علم و تکنولوژی داشته باشد و ۲۰ هزار دانشجوی دکترا آنقدر جمعیت زیادی نیست که نتوانیم آنان را سامان دهی کنیم و این دانشجویان دغدغه داشته باشند اما متأسفانه وزارت خانه علوم در این زمینه کاملاً منفعل و سردرگم است.
پس از سخنان وزیر علوم، این نماینده مجلس پاسخ های غلامی را قانع کننده ندانست و خواستار به رأی گذاشتن آن شد که وکلای ملت با ۷۲ رأی موافق، ۹۱ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع  ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه علنی پاسخ های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به این سوال را قانع کننده ندانسته و به وی کارت زرد دادند.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی