fa از مهمترین اهداف بخش کشاورزی ساماندهی فارغ التحصیلان است معاون برنامه‌ریزی و کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی گفت: تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی براساس مصوبه شورای اسلامی است و ساماندهی فارغ التحصیلان بخش کشاورزی یکی از مهمترین اهداف سازمان به شمار می‌رود. 4/14/2019 11:31:47 AM 4/14/2019 11:31:18 AM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
معاون برنامه‌ریزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی:

از مهمترین اهداف بخش کشاورزی ساماندهی فارغ التحصیلان است

معاون برنامه‌ریزی و کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی گفت: تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی براساس مصوبه شورای اسلامی است و ساماندهی فارغ التحصیلان بخش کشاورزی یکی از مهمترین اهداف سازمان به شمار می‌رود.
شنبه 24 فروردین 1398 ساعت 11:31
از مهمترین اهداف بخش کشاورزی ساماندهی فارغ التحصیلان است
دکتر مهدی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان براساس قوانینی است که وجود دارد، اظهار کرد: ساماندهی بخش کشاورزی باید در حوزه کارشناسی و شرکت‌هایی که در این زمینه مشغول هستند، صورت گیرد و این امر براساس پروتکلی که در سازمان وجود دارد، انجام می‌شود.
وی افزود: وظایفی که طبق قانون در اختیار سازمان نظام مهندسی کشاورزی قرار دارد؛ بخشی براساس قانون نظام جامع دامپروری سازمان بوده که مصوبه شورای اسلامی است. مجوزهایی در حوزه کشاورزی صادر می‌شود و سازمان نظام مهندسی کشاورزی تنها مرجع رسمی صدور مجوزهای کشاورزی به صورت تخصصی است و با استفاده از توان فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی این کار را انجام می‌دهد.
معاون برنامه‌ریزی و کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی گفت: بخشی از فعالیت‌هایی که سازمان نظام مهندسی در حوزه افزایش بهره‌وری و اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی انجام می‌دهد، طبق قانون معرفی مسئولین فنی به واحدهای تولیدی است.
وی در خصوص آماری که در حوزه کارشناسان و مهندسی کشاورزی وجود دارد، بیان کرد: حدود 2500 نفر عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند و تعداد مسئولین فنی سازمان نیز از این عدد پایین‌تر است زیرا مراحلی را مورد توجه قرار دادیم که کارشناس به مسئول فنی تبدیل شود. متاسفانه دانشجویانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، توان فنی، عملی و مهارتی لازم را برای ورود به کشاورزی ندارند.
خسروی خاطرنشان کرد: سازمان براساس دستورالعملی که در حوزه ساماندهی مسئولین فنی و واحدهای تولیدی دارد، برای آن‌ها دوره‌های کارآموزی عملی می‌گذارد و با ارتباطی که با واحدهای تولیدی دارد، مدتی کارشناسان فنی در واحدهای تولیدی و تحت نظر یک کارشناس خبره آموزش می‌بیند تا مهارت عملی لازم را کسب کند؛ در نتیجه این امر می‌تواند به بهره‌بردار کمک کرده و باعث افزایش بهره‌وری ‌شود.
وی با بیان اینکه وظیفه اصلی دانشگاه‌ها آموزش مهارت به کارشناسان است، عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی در این زمینه ورود پیدا کرد تا نقص‌های پیش آمده را جبران کند و معرفی مسئول فنی که توسط سازمان انجام می‌شود؛ باعث ضریب نفوذ دانش و افزایش آن در بخش کشاورزی شده است.
معاون برنامه‌ریزی و کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: نبود مهارت لازم و کافی برای فارغ‌التحصیلان به عدم اعتماد آن‌ها در بخش کشاورزی برمی‌گردد و بخشی از این عدم اعتماد به توان مهارتی و بهره‌بردارن مربوط است که شاید متقاضی بودند اما به این دلیل که بازخورد لازم را دریافت نکردند؛ آن‌ها را به تمام فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی تعمیم دادند.
وی بیان کرد: سازمان نظام مهندسی باید ظرفیت‌هایی را در زمینه‌های مختلف ایجاد کند تا کارشناسان بتوانند در این حوزه ورود پیدا کنند و ساختار در بخش کشاورزی شکل گیرد، زیرا در حوزه کشاورزی ساختار‌های متناسب ایجاد نشده تا در حوزه‌های مختلف کارکرد مشخص داشته باشد. سازمان نظام مهندسی به عنوان متولی ساماندهی نیاز به هماهنگی‌های فرادستگاهی و قانون‌گذاری در حوزه‌های مختلف دارد.
در ادامه حسینی، معاون آموزشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی، بازآموزی دوره‌های تخصصی برای فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی است.
وی با اشاره به اینکه هر روز دانش سرعت تصاعدی را طی می‌کند، تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی برای فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی تلاش می‌کند تا از جدیدترین دانش‌های روز دنیا و دانشجویانی که وارد تکنولوژی می‌شوند، استفاده کند و فارغ‌التحصیلان را به روز نگه دارد. این اقدامات با برگزاری کلاس‌های داخلی و استانی، همایش‌ها، سمینارها، کنفرانس و نشست‌های تخصصی اتفاق می‌افتد تا بتوانیم ضریب نفوذ دانش فنی فارغ‌التحصیلان را به بخش بهره‌برداران ارجاع دهیم و باعث ارتقای بخش کشاورزی شویم.
وی بیان کرد: سایت سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان در روز بالغ بر چند هزار بازدیدکننده دارد. ما برنامه‌ای آماده کرده و نیازسنجی عمومی از بخش فارغ‌التحصیلان انجام دادیم تا طیف‌ها و گرایش‌های مختلف در آن گنجانده شوند.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی