fa شمار متخصصان سلامت روان در ایران کم است معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: ایران با استانداردهای جهانی تعداد متخصص سلامت روان فاصله زیادی دارد و شمار این متخصصان در کشور کم است. 5/12/2019 2:59:33 PM 5/12/2019 2:59:31 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کشور:

شمار متخصصان سلامت روان در ایران کم است

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: ایران با استانداردهای جهانی تعداد متخصص سلامت روان فاصله زیادی دارد و شمار این متخصصان در کشور کم است.
یکشنبه 22 اردیبهشت 1398 ساعت 14:59
شمار متخصصان سلامت روان در ایران کم است
مجید رضازاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به آمار دقیق متخصصان سلامت روان در کشور، افزود: بر اساس اطلاعات موجود و مطابق با گزارش سازمان جهانی بهداشت به‌طور میانگین، نسبت به هر 100 هزار نفر، در جهان 9 نفر نیروی متخصص در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کند که کشور ما نسبت به این استاندارد فاصله بسیار زیادی دارد.
وی ادامه داد: روانشناسان و مشاوران از مهم‌ ترین گروه هایی هستند که قادرند در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی به‌طور مؤثر و خلاقانه ای نقش‌آفرینی کنند و با افزایش آگاهی عمومی، آموزش به افراد جامعه و همچنین ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه ی کنترل و کاهش آسیب های روانی- اجتماعی به‌طور ویژه‌ای مثمر ثمر باشند.
رضا زاده تاکید کرد: سازمان بهزیستی کشور طبق تکالیف قانونی خود و اسناد بالادستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی ، در زمینه ارتقای سلامت روان آحاد جامعه و پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی فعالیت می کند و تنها نهاد حاکمیتی است که به‌عنوان یک سازمان تخصصی در حوزه‌های مرتبط با سلامت روان با رویکرد تلفیقی و بکار گیری ظرفیت های تخصصی روانشناسی، مشاوره، مددکاری، روان‌پزشکی زمینه ارائه خدمات پیشگیرانه را ایجاد کرده است.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: در سازمان بهزیستی کشور، معاونت مشاوره و امور روان‌شناختی عهده دار امور روان‌شناختی و مسائل مربوط به حوزه سلامت روان است و به ارائه خدمات تخصصی روان‌شناختی مشاوره ای در جامعه مشغول می‌باشد. این معاونت اقدامات خود را در سه سطح ارائه خدمات به عموم آحاد جامعه، افراد در معرض آسیب و آسیب دیدگان تعریف و اجرا می کند .
رضازاده اضافه کرد: یکی از این سه سطح، سطح پیشگیرانه است، خدمات پیشگیرانه و ارتقایی که به عموم افراد جامعه ارائه می شود آموزش های عمومی حوزه سلامت روان شامل آموزش پیش از ازدواج ، آموزش زندگی خانواده و آموزش مهارت های زندگی و همچنین ارائه خدمات مشاوره تلفنی و مجازی است.
وی خدمات پیشگیرانه مداخله ای را از دیگر سطوح خدمات روانشناسی بهزیستی عنوان کرد و گفت: خدمات پیشگیرانه مداخله ای برای افراد و گروه های در معرض آسیب شامل صدور پروانه فعالیت مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی عمومی و تخصصی، ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره ای درمراکز مشاوره حضوری، ارائه مشاوره طلاق به زوجین متقاضی طلاق و اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان است.
وی اضافه کرد: خدمات پیشگیرانه با رویکرد توانمندسازی و بازتوانی برای افراد آسیب دیده به منظور بازگشت افراد به زندگی سالم در جامعه از طریق ارائه مشاوره به افراد پس از طلاق و حمایت های روانی اجتماعی در بلایا از دیگر سطوح اقدامات بهزیستی است.
بیش از 718 هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی بهره مند شدند
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: طی سال گذشته 718 هزار و 555 نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره ای ارائه شده از سوی دو هزار و 427 مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی حضوری در سطح کشور بهره مند شده اند.
رضازاده تصریح کرد: همچنین 704 هزار و 280 مورد مشاوره تلفنی و اینترنتی ارائه شده است و 719 هزار 996 هزار نفر در دوره های آموزشی پیش از ازدواج و زندگی خانواده حضورداشته اند.
وی اضافه کرد: ارتقای کیفی خدمات مشاوره ای و روانشناختی از طریق برگزاری دوره های آموزشی تخصصی ویژه روانشناسان و مشاوران ، اقدام در خصوص تعامل با مراکز علمی تخصصی در زمینه تهیه و تدوین پروتکل های تخصصی، افزایش ضریب نفوذ خدمات آموزشی از طریق تربیت مربی و مدرس، تامین و ابلاغ یارانه و کمک هزینه مشاوره و خدمات روانشناختی برای افراد نیازمند و زوجین متقاضی طلاق و تعامل با انجمن های تخصصی و مراکز علمی فعال در حوزه سلامت روان و انعقاد تفاهم نامه های همکاری با هدف اشتراک ظرفیت ها از دیگر برنامه های معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی است.
بهزیستی بنابر جایگاه حاکمیتی خود اقدام به صدور مجوز مراکز مشاوره می کند
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: مرکز راهبری وتوسعه سلامت روان باهدف مشاوره و تامین شواهد علمی تصمیم گیران سلامت روانی اجتماعی و دیده بانی وضعیت سلامت روان کشور و تاثیر در سیاستگذاری و برنامه ریز های پیشگیرانه در سطح کشور از ظرفیت های موجود این معاونت است.
رضازاده تاکید کرد: همچنین جایگاه حاکمیتی سازمان بهزیستی کشور ایجاب می کند در زمینه صدور مجوز مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی و نظارت بر عملکرد این مراکز با اتخاذ سیاست بهره مندی از مشارکت بخش غیردولتی و با همراهی انجمن های تخصصی اقدام کند.
وی اظهار امیدواری کرد که سازمان بهزیستی با مشارکت جمعی، در ارتقای سلامت روان، پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کشور موثر باشد.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی