fa اعضای شورایاری‌ها نمی‌توانند به استخدام شهرداری‌ها دربیایند با مصوبه شورای شهر تهران اعضای شورایاری‌ها نمی‌توانند به استخدام شهرداری‌ها دربیایند. 5/15/2019 3:20:51 PM 5/15/2019 3:20:49 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
با مصوبه شورای شهر تهران؛

اعضای شورایاری‌ها نمی‌توانند به استخدام شهرداری‌ها دربیایند

با مصوبه شورای شهر تهران اعضای شورایاری‌ها نمی‌توانند به استخدام شهرداری‌ها دربیایند.
چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 ساعت 15:20
اعضای شورایاری‌ها نمی‌توانند به استخدام شهرداری‌ها دربیایند
به گزارش خبرگزاری آنا، سید آرش حسینی میلانی صبح امروز در جلسه علنی شورای شهر تهران که به بررسی تبصره ۲ ماده ۵ اساسنامه شورایاری ها پرداخته شد در پیشنهادی اظهار کرد: بند ح تأکید بر این دارد که کاندیداهای حضور در شورایاری‌ها حتماً می‌بایست برای حضور در شورایاری‌ها یک سال در محله خود حضور داشته باشند ولی در دوره قبل استثنایی برای آن مطرح شد که افرادی که دارای سابقه ۵ ساله در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی دارند می‌توانند در انتخابات مناطقی که در آن سکونت ندارند شرکت کنند و با توجه به این‌که به نظر می‌رسد این موضوع فرآیند انتخابات را دچار مشکل می‌کند خواستار حذف این تبصره هستیم.
در این جلسه پیشنهاد حذف تبصره دوم ماده ۵ اساسنامه شورایاری‌ها با ۱۶ رأی موافق و یک رأی مخالف به تصویب رسید.
موضوع بعدی که در دستور کار جلسه شورای شهر قرار گرفت تبصره ۳ بند ج اساسنامه شورایاری‌ها بود که به موضوع عدم حضور کارکنان شهرداری در انتخابات شورایاری‌ها بود.
سید آرش حسینی میلانی عضو ستاد شورایاری‌های شهر تهران در ارتباط با اصلاحیه این بند اظهار کرد: تا پیش از این کلیه کارکنان شهرداری صرفاً در منطقه خودشان نمی‌توانستند در انتخابات شورایاری‌ها شرکت کنند اما پیشنهاد ما این است که هیچ یک از کارکنان شهرداری امکان شرکت در انتخابات شورایاری‌ها را نداشته باشند و این موضوع می‌تواند به جلوگیری از رانت و اعمال نفوذها منجر شود.
در ادامه مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با این پیشنهاد گفت: این‌که فردی که در سازمان شهرداری کار می‌کند نتواند در منطقه محل سکونت خود کاندید شورایاری شود با حقوق شهروندی در تناقض است و با این اقدام ۱۳۰ هزار نفر را از حقوقشان محروم می‌کنیم.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: افرادی که در شهرداری‌ها مشغول به فعالیت هستند نگاه مثبت‌تر و تخصصی‌تری به وظایف شهرداری‌ها دارند و نسبت به مسائل مدیریت شهری دارای آگاهی هستند و در صورتی که امکان حضور آنها در شورایاری‌ها نباشد حقوق شهروندی این نیروها تضییع می‌شود.
علی اعطا عضو شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با این پیشنهاد اظهار کرد: شخصی که به کمک اعضای شورای شهر بیاید و در محلات به نظارت بر دستگاه اجرایی بپردازد ولی خود در بخش دیگری از این دستگاه اجرایی شاغل باشد این موضوع تعارض منافع را پدید می آورد، بنابراین اساساً نباید اجازه دهیم هیچ یک از کارمندان شهرداری به عضویت در شورایاری‌ها درآیند.
حسن خلیل‌آبادی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با این پیشنهاد اظهار کرد با تصویب این پیشنهاد نگاه به شورا و شورایاری‌ها محدود به شهرداری‌ها می‌شود زیرا افراد در جایگاه‌ها و ادارات دیگر هم می‌توانند در تصمیمات نفوذ کنند و این موضوع صرفاً به کارکنان شهرداری مربوط نمی‌شود.
سید محمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با این پیشنهاد اذعان کرد: آنچه در حال حاضر مطرح شده برگرفته از یک آسیب‌شناسی ۲۰ ماهه از تخلفاتی است که در گذشته انجام می‌شد و سلیقه‌ای نیست.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در قانون شوراها اگر کارکنان شهرداری می‌خواهند عضو شورا شوند باید استعفا دهند زیرا در غیر این صورت کسی که در شهرداری به انجام وظیفه می پردازد چطور می‌تواند زمانی را برای حضور در شورایاری‌ها اختصاص دهد؟
میرلوحی با بیان این‌که نیروهای شهرداری به‌عنوان کارمندان تمام وقت محسوب می‌شوند و امکان حضور در جلسات برای آنها فراهم نمی شود گفت: بهتر است اجازه دهیم تا به‌جای چرخش نیروها در درون خودمان قشرهای فرهنگی و فرهیخته به مدیریت شهری وارد شوند.
گفتنی است پیشنهاد مبنی بر این‌که کارکنان شهرداری که در هر منطقه شاغل هستند نمی‌توانند در انتخابات شورایاری‌ها شرکت کنند با ۹ رأی موافق و ۹ رأی مخالف به تصویب نرسید.
در ادامه به بررسی بند ح اضافه شده به ماده ۵ اساسنامه شورایاری‌ها پرداخته شد که در آن اعضایی که عضویت در شورایاری‌ها برگزیده می‌شوند در کلیه مناطق نمی‌توانند قراردادی اعم از استخدامی و معاملاتی با شهرداری تهران و مؤسسات وابسته به آن داشته باشند که این پیشنهاد با ۱۴ رأی موافق و ۳ رأی مخالف به تصویب رسید.
ماده ۶ اساسنامه شورایاری‌ها موضوع دیگری بود که در دستور بررسی اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت که در آن پیشنهاد شده بود اعضای شورایاری‌ها از هفت نفر به ۹ نفر افزایش پیدا کند.
سید حسن رسولی عضو شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با این پیشنهاد اظهار کرد: اعضای انجمن شورایاری‌ها برخاسته از پایگاه‌های اجتماعی خاصی هستند و در صورتی که این تعداد به ۹ نفر افزایش پیدا نکند امکان برخوردار بودن از ترکیب متنوع که سایر اقشار نیز در این انجمن حضور داشته باشند وجود ندارد.
پیشنهاد افزایش اعضای شورایاری‌ها از هفت به ۹ نفر با ۱۲ رأی موافق هفت رأی مخالف به تصویب رسید.
در ادامه این جلسه به پیشنهاد اضافه شدن هیئت رئیسه شورایاری مناطق به انجمن شورایاری‌ها پرداخته شد که این پیشنهاد با هشت رأی موافق و ۹ رأی مخالف به تصویب نرسید.
در پایان جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در جلسه امروز اظهار کرد: پیشنهاداتی که در بحث اساسنامه شورایاری‌ها مطرح شد زیاد بود و امروز تا ماده ۱۲ آن مورد بررسی قرار گرفت و در آغاز جلسه آینده نیز این موضوع در دستور کار قرار خواهد داشت.
وی در ارتباط با زمان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: پیشنهاد ما این است که انتخابات در سی و یکم خردادماه برگزار شود البته این موضوع منوط به اتمام رسیدن به موقع آیین‌نامه‌ها دارد.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی