fa نخستین بازار تجاری صنایع‌دستی کشور در شیراز مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  فارس در آستانه روز جهانی صنایع دستی از افتتاح نخستین بازار تجاری صنایع‌دستی کشور در شیراز خبر داده است. 6/10/2019 1:07:23 PM 6/10/2019 1:07:15 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
مدیرکل میراث فرهنگی فارس

نخستین بازار تجاری صنایع‌دستی کشور در شیراز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  فارس در آستانه روز جهانی صنایع دستی از افتتاح نخستین بازار تجاری صنایع‌دستی کشور در شیراز خبر داده است.
دوشنبه 20 خرداد 1398 ساعت 13:07
نخستین بازار تجاری صنایع‌دستی کشور در شیراز
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شعار «صنایع دستی، رونق تولید، توسعه اشتغال» برای هفته صنایع‌دستی که از 20 خرداد آغاز می‌شود، در نظر گرفته شده است و با همکاری بخش خصوصی، نخستین بازار تجاری صنایع دستی کشور در شیراز شامل 65 غرفه در مجتمع تجاری مهستان افتتاح می‌شود. در این بازارچه کارگاه تولید زنده، بسته‌بندی و صادرات صنایع دستی توسط یک گروه  حرفه‌ای نیز وجود دارد
فارس مأمن صنایع دستی
در نقاط مختلف فارس رشته‌های صنایع دستی قابل توجهی وجود دارند که از نمونه‌های آن می‌توان به منبت آباده، کاشی هفت‌رنگ، معرق، خاتم شیراز و ... اشاره کرد که نیاز به وجود یک بازارچه متمرکز برای عرضه صنایع‌دستی را 2چندان می‌کند.
روز پرنقش و نگار
20 خردادماه به مناسبت گرامی‌داشت ذهن و دستان خلاق و توانمندی که هنرهای صنایع‌دستی را خلق می‌کنند، روز جهانی صنایع‌دستی نامگذاری شده است. در مجموع به آثاری که مراحل ساخت آن‌ها با دست انجام می‌شود، و هنر و فرهنگ یک قوم را به تصویر می‌کشد، صنایع‌دستی گفته می‌شود. این صنایع باید بار فرهنگی داشته باشند و از قابلیت توسعه در مناطق مختلف شهری و عشایری و امکان صادرات نیز برخوردار باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس با اشاره به افتتاح نخستین بازار تجاری صنایع‌دستی کشور در شیراز به خبرنگار فارس می‌گوید: 65 غرفه در مجتمع تجاری مهستان شیراز به این بازارچه تجاری صنایع دستی اختصاص داده شده است.
مصیب امیری ادامه می دهد: ایجاد فرصتی برای عرضه و معرفی موثر صنایع دستی در یک بازارچه منسجم، همزمان با آغاز هفته صنایع دستی فرصت خوبی در معرفی و صادرات صنایع دستی مختلف فراهم می‌کند.
ورود به دنیای دیگر
یک فروشنده صنایع‌دستی با اشاره به فرهنگ و سنت‌هایی که در صنایع دستی مخصوص هر منطقه اعمال می‌شود به خبرنگار فارس می‌گوید: آشنا شدن با فرهنگ‌ها و آداب اقوام دیگر همواره مورد توجه بشر بوده است.
کریم عبداللهی ادامه می‌دهد: یکی از موثرترین روش‌ها برای آشنایی با هنر اقوام، بررسی صنایع‌دستی آنها بوده که در آن هنرمند با استفاده از خلاقیت از فرهنگ و آداب خود در خلق یک هنر صنایع‌دستی استفاده می‌کند.
وی با نام بردن از 370 رشته صنایع‌دستی در کشور عنوان می‌کند: بافته های داری، نمدمالی، سفال‌گری، سرامیک‌سازی، شیشه‌گری، میناکاری، خاتم، منبت، معرق و ... از این نمونه‌ها هستند.
عبداللهی وجود یک بازارچه منسجم برای عرضه محصولات صنایع‌دستی را فرصت مطلوبی برای معرفی و فروش این آثار می‌داند و می‌گوید: راه‌اندازی نخستین بازار تجاری صنایع‌دستی کشور در شیراز فرصت خوبی برای عرضه موثر این صنایع اصیل ایجاد می‌کند.
وی معتقد است: اینکه کارگاه ساخت و فعالیت برای صادرات محصولات نیز در این بازار در نظر گرفته شده است نیز فرصت بسیار مغتنمی برای هنرمندان صنایع‌دستی و فعالان فروش این صنایع ایجاد می‌کند تا در یک مجموعه منسجم و معتبر به فعالیت بپردازند.
قالی به شرط فارس
یک زن عشایری که سال‌ها به قالیبافی مشغول است نیز می‌گوید: مادرم از مادربزرگم و من از مادرم این هنر را یاد گرفتیم و سال‌ها است که با دار قالی انس و الفتی داریم.
معصومه قشقایی می‌افزاید: نقشه قالی عشایری در فارس عمدتا ذهنی و برگرفته از فرهنگ و زندگی عشایر و کوچ است و جالب اینکه هیچ 2 قالی بافته شده هم شبیه هم نیستند.
وی اضافه می‌کند: در این قالی از چادر عشایری، سبک زندگی، فرهنگ کوچ، رویاهای دختر عشایر و... به تصویر کشیده شده و گردشگران خارجی را تحت تاثیر فراوانی قرار می‌دهد.
 قشقایی با اشاره به گردشگرانی که با تور به مناطق عشایرنشین فارس سفر می‌کنند، بیان می‌کند: دار قالی عشایری عمدتا افقی است و گردشگرانی که با تور به منطقه محل زندگی ما می‌آیند به این هنر توجه ویژه دارند.
این زن جوان معتقد است: محلی برای عرضه هنر قالیبافی عشایری و بافتن آنها به صورت زنده، فرصت بهتری برای معرفی این هنر هزاران ساله در فارس فراهم می‌کند تا فرش عشایری فارس بیش از پیش شناخته شود.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی