fa ایجاد سهمیه ۳۰ درصدی؛ تضمینی برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اعتراض تعدادی از دانشجویان بهره‌مند شده از سهمیه ۳۰ درصدی تاکید کرد که وزیر بهداشت موضع گیری درستی در این مورد داشته چراکه این سهمیه برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم ایجاد شد. 8/14/2019 2:26:11 PM 8/14/2019 2:26:04 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
جمالی نوبندگانی مطرح کرد؛

ایجاد سهمیه ۳۰ درصدی؛ تضمینی برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اعتراض تعدادی از دانشجویان بهره‌مند شده از سهمیه ۳۰ درصدی تاکید کرد که وزیر بهداشت موضع گیری درستی در این مورد داشته چراکه این سهمیه برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم ایجاد شد.
چهارشنبه 23 مرداد 1398 ساعت 14:26
ایجاد سهمیه ۳۰ درصدی؛ تضمینی برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم
محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح دلایل نبود ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، گفت: گروه بهداشت و درمان به ویژه پزشکان، دندانپزشکان، پرستاران و پیراپزشکان از جمله مشاغلی هستند که بعد از فارغ‌التحصیلی باید طرح فعالیت در مناطق محروم را به صورت اجباری بگذرانند، اما سایر رشته‌ها برغم اینکه در بهترین دانشگاه‌های صنعتی، علوم انسانی و تجربی تا سطح دکترا تحصیل کرده و از خدمات دولتی هم استفاده کرده‌اند هیچ اجباری در این مورد ندارند.
نبود زیرساخت‌های لازم مانعی در مسیر ایجاد تناسب برای توزیع پزشکان در کشور
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وقتی پزشکان به منطقه جکی گور در سیستان و بلوچستان یا یکی از دورترین مناطق هرمزگان یا سایر نقاط مرزی فرستاده می‌شوند از هیچ امکاناتی برخوردار نیستند و حتی نمی‌توانند فرزندان خود را به مدرسه مناسبی بفرستند، بنابراین آنها منتظر می‌مانند تا بعد از اتمام طرحشان به مراکز استان‌ها بازگردند و این امر باعث می‌شود که در توزیع پزشکان تناسبی وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: هر چند سالانه برای پزشکانی که طرحشان به اتمام رسیده است، جایگزین اعزام می‌شود، اما نبود زیرساخت‌های لازم مانع از ایجاد تناسب برای توزیع پزشکان در سطح کشور شده است.
جمالی نوبندگانی با بیان اینکه ایجاد سهمیه 30 درصدی برای جذب افراد ساکن مناطق محروم جهت تحصیل در رشته‌های پزشکی اقدامی بود که به منظور رفع این مشکل انجام شد، یادآور شد: هم‌اکنون هم این افراد، هم مردم و هم برخی نمایندگان مجلس که برای کاهش زمان تعهد این دانشجویان نامه می‌نویسند باید بدانند که این دانشجویان بعضا با رتبه‌های صد هزار در کنکور قبول شده‌اند تا در این مناطق بمانند و به ارائه خدمات بپردازند.
نمایندگان مجلس نباید برای انتقالی این دانشجویان توصیه‌نامه بنویسند
وی خاطرنشان کرد: این دانشجویان اگر قرار بود بر اساس رتبه واقعی خود انتخاب رشته کنند، شاید در رشته‌های کارشناسی هم پذیرفته نمی‌شدند، بنابراین این رویه را در پیش گرفته‌اند تا بعد از ورود به دانشگاه به بهانه‌های مختلف از طریق نامه‌نگاری برای گرفتن انتقالی تلاش کنند که این امر به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وزیر بهداشت موضعگیری درستی در قبال این دانشجویان داشت
جمالی نوبندگانی اظهار کرد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضعگیری درستی در قبال این دانشجویان داشته است، چرا که آنها برای فعالیت در مناطق محروم تعهد داده‌اند و چنانچه درخواست انتقالی داشته باشند یا نباید به آنها مدرک پزشکی داده شود یا مجدد در کنکور سراسری شرکت کنند و با اخذ رتبه قابل قبول در هر نقطه از کشور که تمایل دارند، فعالیت کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: نکته قابل تامل در مورد اعتراض این دانشجویان این است که آنها متعلق به مناطق محروم هستند و باید ارق بیشتری برای فعالیت در این بخش داشته باشند، ضمن اینکه نباید فراموش کنند که به آنها امتیازی داده شده که نه به عدالت و نه به قانون نزدیک است، بنابراین باید محکم برای فعالیت در مناطق محروم بایستند، ضمن اینکه نوشتن توصیه نامه از سوی برخی نمایندگان مجلس برای این دانشجویان خلاف سوگندی است که یاد کرده‌ایم.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی