fa دو برابر شدن ظرفیت علوم پزشکی منجر به مهاجرت پزشکان می‌‎شود عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه استاندارد جهانی نسبت پزشک به جمعیت یک به هزار است، گفت: در کشور ما این نسبت ۱۲ به ۱۰ هزار است که این وضعیت ما را در شرایط بحرانی قرار نداده است لذا دو برابر شدن ظرفیت علوم پزشکی منجر به مهاجرت پزشکان می‌‎شود. 8/14/2019 2:42:37 PM 8/14/2019 2:42:27 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
همتی با اشاره به وجود ۱۲ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر در کشور:

دو برابر شدن ظرفیت علوم پزشکی منجر به مهاجرت پزشکان می‌‎شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه استاندارد جهانی نسبت پزشک به جمعیت یک به هزار است، گفت: در کشور ما این نسبت ۱۲ به ۱۰ هزار است که این وضعیت ما را در شرایط بحرانی قرار نداده است لذا دو برابر شدن ظرفیت علوم پزشکی منجر به مهاجرت پزشکان می‌‎شود.
سه‌شنبه 22 مرداد 1398 ساعت 14:42
دو برابر شدن ظرفیت علوم پزشکی منجر به مهاجرت پزشکان می‌‎شود
 احمد همتی در  گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح دو فوریتی دو برابر شدن ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی با بیان اینکه در سیاست‌گذاری‌ها در حوزه جذب دانشجوی پزشکی باید به آمار و ارقام استناد کرد، گفت: به دلیل نبود برنامه و سیاست در این حوزه شاهد بودیم که در گذشته طی مقطعی ورودی‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی حتی به 4 برابر نیز افزایش پیدا کرده است.
به ازای هر 10 هزار نفر 12 پزشک در کشور داریم
نُرم جهانی وجود پزشک به ازای جمعیت، هر هزار نفر یک پزشک است
نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل کمبود پزشک در کشور باعث شد که حتی از پزشکان کم تجربه و کم دانش کشورهای همسایه استفاده شود، افزود: این سیاست‌ها موجب شد که به صورت مقطعی مشکل کمبود پزشک در کشور به تدریج برطرف شود و در حال حاضر به ازای هر 10 هزار نفر 12 پزشک داریم.
وی با یادآوری ایکه نُرم جهانی وجود پزشک به ازای جمعیت، هر هزار نفر یک پزشک است، تصریح کرد: قطعا در حال حاضر دو برابر شدن افزایش ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد نظر نیست. البته در برخی از کشورهای توسعه یافته این رقم پایین تر آمده است و  بعضا به ازای هر 500 نفر یک پزشک وجود دارد.
دو برابر شدن ظرفیت علوم پزشکی در آینده منجر به مهاجرت پزشکان میشود
همتی تأکید کرد: البته می‌توان با کار کارشناسی کمبودهای حوزه پزشکی را مورد ارزیابی قرار داد ولی افزایش دو برابری ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی در شرایطی که بازار کار مناسبی برای آن‌ها وجود نداشته باشد، منجر به مهاجرت پزشکان از کشور می‌شود.
وی با بیان اینکه متقاضی رشته پزشکی در حال حاضر به دلیل مشوق‌های درآمدی که وجود دارد، بسیار بیشتر از حد معمول است؛ افزود:  در حال حاضر به دلیل نبود همین بازار کار بسیاری از پزشکان در رشته‌های تحصیلی و مرتبط فعالیت نمی‌کنند که این مسئله نیاز به مدیریت دارد.
توزیع ناعادلانه پزشک علت تمایل نمایندگان برای امضای طرح
وی توزیع مناسب پزشک در سطح کشور را یکی دیگر از مسائل مهم در این حوزه برشمرد و گفت: بسیاری از نمایندگانی که طرح دو برابر شدن ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی را امضا کردند، کمبود پزشک در حوزه‌های انتخابیه خود را دلیل اصلی آن می‌دانند.
عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس اظهار امیدواری کرد که این طرح به دور از هرگونه فضاسازی در شرایط کارشناسی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و بهترین اتفاق برای حوزه علوم پزشکی رقم بخورد.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی