fa دانشجویی تربیت کنیم که کارآفرین باشد معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان گفت: در تربیت نیروی انسانی اشباع شده ایم و باید دانشجویی تربیت کنیم که کار آفرین باشند و در راستای تولید و خدمات حرکت کند. 10/14/2019 10:44:27 AM 10/14/2019 10:44:14 AM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا:

دانشجویی تربیت کنیم که کارآفرین باشد

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان گفت: در تربیت نیروی انسانی اشباع شده ایم و باید دانشجویی تربیت کنیم که کار آفرین باشند و در راستای تولید و خدمات حرکت کند.
پنج‌شنبه 18 مهر 1398 ساعت 10:44
دانشجویی تربیت کنیم که کارآفرین باشد
به گزارش ایسنا، دکتر سعید بشیری چهارشنبه ۱۷ مهر در همایش "نسل سوم دانشگاه کار آفرین" در همدان، عنوان کرد: دانشگاه نسل سوم، دانشگاهی کارآفرین است که از علم ثروت ایجاد می‌کند که این امر موجب شده در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا از نظر سیاسی و اقتصادی دولت را حمایت و آنها را در جهت منافع کشور هدایت می‌کنند.
وی ادامه داد: به سمت بازگشایی دانشگاه نسل سوم را حرکت کردیم و در ابتدای راه هستیم اما باید در نظر بگیریم این دانشگاه یک تفکر است و تنها نیاز به اساتید و دانشجو نسل سوم دارد و امکانات خاصی لازم ندارد.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان با بیان اینکه در حال حاضر ۵ میلیون فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در کشور بیکار وجود دارد، عنوان کرد: در تربیت نیروی انسانی اشباع شده ایم اما این فرهنگ باید تغییر کند و کار در سیستم دولتی فراموش شود، باید دانشجویی که تربیت می‌کنیم کار آفرین باشند و در راستای تولید و خدمات حرکت کند.
بشیری با اشاره به اینکه در بسیاری از رشته‌ها ظرفیت حرکت به سمت اشتغال، تولید و ثروت وجود دارد، ادامه داد: در گام دوم انقلاب اولین توصیه مقام معظم رهبری به نسل جوان  فتح قله های علم و دانش است.
وی اظهار کرد: نگاه امروز با ۱۰ سال قبل بسیار متفاوت است و توانستیم به بسیاری از تکنولوژی‌های پیشرفته دست پیدا کردیم و این شروع یک‌حرکت است اما باید فرهنگسازی صورت بگیرد.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان ادامه داد: در سال‌های آینده بلایی که سر دانشگاه آزاد آمد سر دانشگاه‌های ما نیز می‌آید؛ باید نسل جوان به سمتی حرکت کند که کارآفرین باشد اما در ابتدا باید طرز نگاه اساتید عوض شود تا نگاه دانشجویان نیز تغییر کند.
دکترحبیب الله موسوی‌بهار، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان نیز در رابطه با پیشنهاد حذف دیوارهای دانشگاه بوعلی سینا و علوم‌ پزشکی عنوان کرد: با برداشتن دیوار مشکلات علمی ما حل نمی‌شود اما ابتدا باید دیوارهای بین خودمان را برداریم‌، در حال حاضر بین علوم پایه و علوم بالینی ارتباط ضعیفی داریم که برای حل آن باید کارگروه مشترک عملیاتی بگذاریم و قدم‌هایی برداریم.
وی اظهارکرد: مشکل اصلی از نظر من در کشور دلبستن به استخدامی‌هاست که تبدیل به یک آفت شده و افراد هنگامی که استخدام دانشگاه با مراکز پژوهشی می‌شوند دست از ادامه مطالعات برمی‌دارند.
موسوی‌بهار با بیان اینکه تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا کارگاه مشترک بین مرکز مهندسی و پزشکی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: طی سال بسیاری از دستگاه‌های مراکز پزشکی خراب می شود و به تعمیر نیاز دارد و به دنبال این هستیم که این دستگاه‌ها را در دسترس دانشجویان مهندسی قرار دهیم تا هم با اجزای آن آشنا و تعمیر شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: حوزه علوم پزشکی سرشار از ایده برای دانشمندان است اما مشکل اصلی در فلسفه و فکر ما است؛ فروش علم، فروش پژوهش فروش آموزش، شرکت‌های دانش بنیان‌ و توریست برای استان ارزآوری زیادی دارد اما به ندرت صورت می‌گیرد.
دکتر ایرج نبی‌پور، عضوفرهنگستان دانشگاه علوم پزشکی نیز عنوان کرد: در گذشته دو نیروی سرمایه و نیروی کار اهمیت بسیار داشته‌اند تا زمانی که اقتصادانان تئوری‌های جدیدی مطرح کردند که در آن نقش دانایی، فناوری و پیش راندن بهره‌وری مطرح و دانش به عنوان یک حلقه اصلی معرفی و به همین علت اقتصاد دانش بنیان به تدریج ایجاد شد.
وی ادامه داد: امروز شکل توسعه تغییر کرده و اسمی از سرمایه نمی‌بینم بلکه همه نوآوری در زمینه علمی است و به دنبال نیروی انسانی کارآفرین هستیم و شهرک‌های صنعتی جای خود را به پارک‌های علم فناوری می‌دهند.
عضو فرهنگستان دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: از ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم؛ تولید و خدمت به جامعه است و آن چیزی که خیلی اهمیت پیدا می‌کند این است که علم تبدیل به صورت و امری تجاری و دانش بهره‌برداری شود و تجاری سازی فعالیت مرکزی و وظیفه اصلی هر دانشگاه است.
نبی‌پور با بیان اینکه حتما هر دانشگاه نسل سوم کارآفرین است اما هر دانشگاه کارآفرینی دانشگاه نسل سوم نیست،اضافه کرد: در دانشگاه به جز آموزش دانش و دانایی باید مهارت‌های کارآفرینی را نیز به دانشجو یاد دهد و به جز خلق دانش، باید خلق نوآوری اجتماعی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه اگر دانشگاهی نتواند بین شرایط اجتماعی و نوآوری تعادل ایجاد کند، فرو می‌ریزد، بیان کرد: دانشگاه کارآفرین با دولت و صنعت ارتباط دارد اما به هیج نهاد دیگر وابسته نیست؛ بین صنعت و دولت با دانشگاه تعامل دو طرفه وجود دارد.
عضو فرهنگستان دانشگاه علوم پزشکی افزود: دانشگاه کارآفرین باید نقش مرکزی در کریدور علم وفناوری داشته باشد و در نهایت کریدور های دانایی شهر را تبدیل به شهری خلاق و دانا می‌کنند.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی