fa کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با حمایت از شرکت‌های فناور معاون امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور حمایت از شرکت‌های فناور و نوآور را از راهکارهای مهم جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی ذکر کرد. 11/4/2019 9:11:33 AM 11/4/2019 9:11:17 AM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
معاون سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد:

کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با حمایت از شرکت‌های فناور

معاون امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور حمایت از شرکت‌های فناور و نوآور را از راهکارهای مهم جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی ذکر کرد.
دوشنبه 6 آبان 1398 ساعت 09:11
کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با حمایت از شرکت‌های فناور
به گزارش ایسنا، «فریبا فهیم یحیایی» در سفر به یزد و دیدار با ریس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان، این سازمان را یکی از حامیان مهم پارک‌های علم و فناوری در کشور دانست و گفت: از پارک های علم و فناوری انتظار می‌رود با شناسایی مشکلات و مزیت‌های استان و انعکاس آن با واحدهای فناور و نوآور نسبت به رفع مشکلات توسعه‌ای استان‌ها تلاش کنند.
وی داشتن الگوهای مشخص درآمدزایی را برای پارک‌های علم و فناوری ضروری دانست و گفت: توانمندسازی مجموعه پارک در نهایت منجر به توانمندسازی استان‌ها خواهد شد.
فهیم یحیایی با انتقاد از این که در سال‌های اخیر گرایش پارک‌ها عموماً به سمت استقرار شرکت‌ها و اجاره داری رفته است، اظهار کرد: در حال حاضر چیزی حدود 50 درصد درآمد پارک‌ها از محل اجاره‌داری است در حالی که اگر این شرکت‌ها رشد کنند از محل فروش دانش فنی می‌توان منبع درآمد مناسبی برای پارک‌ها ایجاد کرد.
وی افزود: خوشبختانه این روند در سال‌های اخیر در حال اصلاح شدن است اما لازم است پارک‌های علم و فناوری برای واحد های مستقر الگوهای توانمند سازی و درآمد سازی داشته باشند و ضمن شناسایی مزیت های هر استان می توانند به بازوهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی تبدیل شوند .
 این گفت: پارک علم و فناوری یزد از سال 1381 شروع به فعالیت کرده است و در این سال‌ها ظرفیت‌سازی‌های لازم از طریق تزریق اعتبار توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای آن ایجاد شده است، با این وجود به نظر می رسد پارک علم و فناوری یزد مقداری پایه بودجه آن ضعیف باقی مانده است و سعی می‌شود در بودجه سال 1399 با توجه به گزارش عملکردهایی که پارک ارائه می کند این پایه بودجه تقویت شود.
معاون آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین توجه به شبکه‌سازی را یکی از الزامات توسعه فناوری و نوآوری دانست و با اشاره به منسوخ شدن مدل‌های خطی در جهان امروز، افزود: هم افزایی، همکاری‌های جمعی و شبکه‌سازی در سطوح محلی، ملی و بین المللی از الزامات تحول در حوزه فناوری و چشم اندازسازی است.
وی خواستار فازبندی طرح جامع پارک علم و فناوری یزد شد و گفت: با فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌توان بخش خصوصی را تشویق به سرمایه‌گذاری، ایجاد کارگاها و آزمایشگاه‌ها برای تجاری سازی و برندسازی محصولات کرد.
فهیم یحیایی همچنین استفاده از سایر ظرفیت‌های بودجه را در بخش علم و فناوری خواستار شد و افزود: با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی می‌توان از ظرفیت تبصره 18 قانون بودجه 98 کشور در راستای اشتغال‌زایی بهره برداری کرد.
تاسیس کارخانه نوآوری در استان یزد
«سید مجتبی حسینی‌پور» رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد هم در این دیدار، نقش پارک علم و فناوری را در جذب جوانان و نخبگان علمی استان مهم و محوری برشمرد و خاطرنشان کرد: توجه به شرکتهای نوآور و ارتقای اکوسیستم فناوری در استان از چشم‌اندازهای توسعه استان محسوب می‌شود.
وی از فراهم شدن مقدمات تاسیس کارخانه نوآوری در استان خبر داد و گفت: سوق دادن سرمایه‌ها به سمت نوآوری و تقویت اقتصاد دانش بنیان از اهداف تاسیس کارخانه نوآوری در استان است
دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان در این نشست که رییس پارک علم و فناوری یزد نیز حضور داشت، نقش مهم پارک علم و فناوری را در جذب، نگهداشت و هدایت سرمایه انسانی در استان یادآور شد و اظهار کرد: حمایت از شرکت‌های فناور و نوآور یکی از راهکارهای مهم جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان است.
وی با اشاره به این که در حال حاضر یزد جزء سه استان مهاجر پذیر کشور است و پارک علم و فناوری یزد هم فارغ از این موضوع نیست و لازم است بودجه پارک علم و فناوری یزد هم متاثر از این شاخص مورد توجه قرار گیرد.
حسینی‌پور خاطرنشان کرد: در سند آمایش استان محور مهریز- عقدا به عنوان محور علم و فناوری تعیین شده و تبدیل شدن استان به مرکز اصلی دانش بنیان در مرکز کشور پیش بینی شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد همچنین تقویت پیوند تولید استان با پارک علم و فناوری، رصد تحول درحوزه های فناوری و اجرای طرح جامع پارک را خواستار شد.
بازدید از پارک علم و فناوری و دیدار با شرکتهای مستقر در پارک از دیگر برنامه های سفر معاون امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور و کارشناسان همراه به استان یزد بود.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی