fa فراخوان شهرداری تهران برای انتخاب مدیران محلات منتشرشد شهرداری تهران فراخوان داده است تا مدیران محلات را جذب کند. پیش بینی می شود بیش از ۳۷۰ نفر مدیر محلات در سراهای محلات وابسته به شهرداری مشغول شوند. سئوال اینجاست که حقوق و دستمزد آنها از کدام منبع تامین می‌شود؟ 11/30/2019 5:00:45 PM 11/30/2019 5:00:42 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
با اعلام جزییات توسط این شهرداری ؛

فراخوان شهرداری تهران برای انتخاب مدیران محلات منتشرشد

شهرداری تهران فراخوان داده است تا مدیران محلات را جذب کند. پیش بینی می شود بیش از ۳۷۰ نفر مدیر محلات در سراهای محلات وابسته به شهرداری مشغول شوند. سئوال اینجاست که حقوق و دستمزد آنها از کدام منبع تامین می‌شود؟
شنبه 9 آذر 1398 ساعت 17:00
فراخوان شهرداری تهران برای انتخاب مدیران محلات منتشرشد
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی شیرزاد رئیس دبیرخانه ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در محلات تهران یا همان مدیریت محله شهرداری تهران در نشست خبری امروز خود درباره رویکردهای مشارکت طلبانه شهرداری تهران در امور فرهنگی و اجتماعی خبر داد.
شیرزاد در ابتدای سخنانش توضیح داد: انتخابات شورایاری به صورت الکترونیک برگزار شد و شورایاریهای دوره پنجم مستقر در محلات شدند و هیات رئیسه ها شکل گرفت. شورایاری به عنوان بازوی مشورتی و نظارتی شورای شهر معرفی شده است و لازم است در سطح خرد محله ای هم نیرو داشته باشد تا فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را مدیریت کند. هیات امنا متشکل از اعضای شورایاریها هستند و نمایندگان برخی ارگانهای محله ای مانند ائمه جماعات، بسیج، مدیران مدارس و دیگران.
او گفت: انتخابات مدیر محله ساز و کار به این صورت بوده است که معمولا شهرداری ناحیه مربوطه از طریق معاون اجتماعی، افرادی را به ستاد مدیریت محله معرفی می کنند، ستاد، افراد را بررسی و در نهایت هیات امنا از بین دو یا سه زمینه که توسط معاون اجتماعی پس از مصاحبه ستاد مدیریت محله، انتخاب می شود.
رئیس مدیریت محله شهرداری تهران گفت: از امروز گام بیشتری برداشته شده است تا فرآیند انتخاب مدیر محله مردمی تر شود. به این معنی که مدیران محلات از طریق فراخوان محله ای انتخاب شوند و اینطور نباشد که افراد به دلیل رفاقت با مدیران شهرداری شانس مدیر محله شدن را بیابند. همه شهروندان که این ویژگی را در خود می بینند، فرصت ورود به فرآیند انتخاب مدیر محله را داشته باشند.
او در ادامه گفت: لازم است به اطلاع شهروندان برسانیم که مسئله انتخاب مدیر محله، اشتغال آفرینی نیست و احیانا افراد سودجویی نخواهند از این مسئله سوءاستفاده کنند و بگویند شهرداری در حال استخدام نیرو است. شهرداری به شدت گرفتار مازاد نیروی انسانی است و در حال تعدیل کارکنان خود است. مدیر محله برای یک دوره دو ساله انتخاب می شود. کارمند شهرداری نیست و ارتباط استخدامی با شهرداری ندارد. حقوق او از محل درآمد سراهای محلات است و این سراها به صورت خودگردان اداره می شوند. لذا مدیران محلات حقوق بگیر شهرداری نیستند. شرایطی هم برای مدیران محلات پیش بینی شده است، از جمله افراد باید در بازه سنی ۲۲ تا ۶۵ سال باشند. حتما باید ساکن منطقه باشند. آقایان داوطلب باید دارای کارت پایان خدمت باشند و نباید سابقه محکومیت کیفری داشته باشند. همچنین کسانی که دارای مدارک تحصیلی بالاتری دارند و سابقه فعالیت در سمن ها و امور اجتماعی دارند، در اولویت قرار می گیرند.
شیرزاد درباره شرایط به کارگیری مدیران محلات گفت: ابتدا افراد از طریق سایتی که آدرسش را اعلام می کنیم، ثبت نام و مدارک مورد نیاز را بارگزاری می کنند. پس از آن در سطح منطقه، مدارک آنها بررسی می شود. در نهایت برای هر محله ۱۰ نفر به ستاد مدیریت محله معرفی می شوند که به صورت اولیه ارزیابی می شوند و ۵ نفر طی دو مرحله به هیات امنا معرفی می شوند و در نهایت، شورایاری و هیات امنای محلات، مدیر محله را انتخاب می کنند.
 
کار مردم را به مردم بسپاریم
شیرزاد در ادامه سخنانش بیان کرد: همچنین سیاست جدید شهرداری در محله محوری باعث میشود ما به سمتی حرکت کنیم که روز به روز کارهای مردم بیشتر به خود مردم سپرده شود. دست کم در موضوعات فرهنگی و اجتماعی زمینه بیشتری برای نیل به این هدف وجود دارد. حتی قرار بوده است نظام بودجه ریزی شهرداری تهران مبتنی بر محله شکل بگیرد. در برنامه سوم توسعه مدیریت شهری هم سه برش کلان، منطقه ای و محله ای داریم که نشان از اهمیت برنامه ریزی محله ای دارد.
او ضمن اشاره به اداره سرای محله به عنوان مهمترین کار مدیران محلات گفت: رویکرد ما این بود که شاید اداره سراهای محله توسط پرسنل شهرداری، بتواند بخشی از مشکلات را کاهش دهد. جمع بندی ما این بوده که سرای محلات، تبدیل به پاتوق محله شود تا ساکنان در آن رفت و آمد کنند و علایق فرهنگی و اجتماعی خود را دنبال کنند. در صورتی که مدیر محلات توسط ساکنان محله انتخاب شوند، مشارکت مردم در این سراها بیشتر خواهد بود.
شیرزاد در ادامه گفت: سرای محله سرای هیچ نهاد محله ای نیست. سرای محله رقیب بسیج محلات نیست، رقیب مسجد محله هم نیست و ما از همه فعالان محله ای از جمله ائمه جماعات، اعضای بسیج محله، مدیران مدرسه و سایر متعمدان درخواست می کنیم به شهرداری برای ارائه بهتر خدمات به مردم یاری برسانند.
این مدیر شهرداری در ادامه گفت: دغدغه مالی سراهای محلی، کاملا درست است و یکی از بزرگترین چالشهای ما، سناریوهای حقوقی است که باید در شورای شهر و در سطح شهردار تهران درباره آن تصمیم گیری شود. البته ما پیشنهادهایی را بر اساس مطالعات کارشناسی ارائه داده ایم.
 
مشخصات مدیران محلات در آیین نامه شهرداری
طبق آیین نامه شهرداری تهران، برای رتبه بندی افراد در جذب مدیران محلات، یک جدول ۱۰۰ امتیازی تهیه شده است که طبق ۸ فاکتور مشخص می شود.
این فاکتورها عبارتند از تجربه همکاری به سرای محله، سکونت یا اشتغال در محله مورد تقاضا، سابقه اجرایی در حوزه های فرهنگی-اجتماعی، سابقه کار داوطلبانه مردم نهاد، تالیف مقاله و کتاب، دوره های آموزشی طی شده از جمله نرم افزار و زبان و...، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی که رشته های علوم انسانی و هنر دارای رتبه بالاتری هستند.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی