fa ​ماماها برای بخش مراقبت های ویژه نوزادان تخصص ندارند ​رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، در نامه ای به معاون درمان وزارت بهداشت، نسبت اشتغال نیروهای ماما در بخش NICU، معترض شد. 12/7/2019 5:14:42 PM 12/7/2019 5:14:13 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
نامه اعتراضی رئیس نظام پرستاری؛

​ماماها برای بخش مراقبت های ویژه نوزادان تخصص ندارند

​رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، در نامه ای به معاون درمان وزارت بهداشت، نسبت اشتغال نیروهای ماما در بخش NICU، معترض شد.
شنبه 16 آذر 1398 ساعت 17:14
​ماماها برای بخش مراقبت های ویژه نوزادان تخصص ندارند
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، در نامه ای به قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، نوشت: محتوای نامه ۲۲۳۱۶/۴۰۰/د مورخ ۹۸/۹/۱۳ آن معاونت در رابطه با اشتغال به کار نیروی ماما در بخش های NICU را رویت کردم و باعث تاسف و تعجب فراوان گردید.
وی افزود: از معاون درمان وزارت بهداشت که خود سال ها ریاست یک دانشگاه را برعهده داشته است، امضای چنین نامه غیرکارشناسی شده ای بسیار بعید به نظر می رسد.
میرزابیگی در این نامه آورده است: بخش NICU (بخش مراقبت ویژه نوزادان) یکی از بخش های تخصصی و به عبارت کامل تر فوق تخصصی است و غنچه های نوشکفته بوستان زندگی مردم زیادی از این مرز و بوم در این بخش ها به امانت سپرده می شوند که مراقبتی مضاعف، تخصصی و فوق العاده علمی می طلبد.
وی اظهار داشت: در همه جای دنیا و از جمله کشور خودمان برای اینگونه بخش‌ها علاوه بر داشتن نیروی کارشناس تخصصی، کارشناس ارشد ویژه نیز تربیت و به کار گیری می شود. آموزش همکاران ماما فقط مختص دوران بارداری و زایمان بانوان و مسائل ویژه زنان و مادران است و هیچ تخصصی در حوزه مراقبت های پرستاری و مراقبت های ویژه ندارند، چه برسد به آنکه در بخش های بسیار پیچیده ای چون NICU بتوانند خدمات و مراقبت های پرستاری ارائه دهند.
میرزابیگی افزود: چگونه در امر به این مهمی (نیروی انسانی بخش های ویژه) از نظر تخصصی معاونت توسعه و ادارات کل منابع انسانی، تحول اداری و از نظرات تخصصی معاونت پرستاری و ادارات کل تخصصی مربوطه در همان وزارتخانه هیچ نظری خواسته یا مبنای چنین تصمیمی اعلام نشده است. معمولا برای اینگونه تصمیمات محافل علمی و تخصصی مربوطه باید نظر بدهند.
وی ادامه داد: نظر کارشناسی کدام مجموعه دولتی یا غیر دولتی پرستاری از دانشکده‌ها ی پرستاری گرفته تا انجمن‌های علمی، سازمان نظام پرستاری یا...، پشتوانه این تصمیم و نامه شما است.
میرزابیگی گفت: سازمان نظام پرستاری به عنوان نهاد قانونی و فراگیر حرفه ای پرستاری و مدافع حقوق مردم و بیماران و تمامی نهادهای پرستاری، صریحا مخالفت خود را با این امر اعلام می دارد و توصیه و تاکید می شود، سریعا نامه مربوطه را «کان لم یکن »تلقی فرمایید، چون جان فرزندان مردم و این سرزمین مهم تر از آن است که با ساده سازی مسئله به این مهمی و ارائه راه حل مشکل زا، آن هم به دلایل عذرهای بدتر از گناه وجه المصالحه تصمیمات غیر کارشناسی قرار گیرد.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، در پایان این نامه آورده است: به تمامی پرستاران در بیمارستان ها توصیه می شود از اجرای مفاد این نامه خودداری کنند تا بعد از این همه ما یاد بگیریم هر امری از مجرای تخصصی و قانونی خودش پیگیری شود.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی