fa ارائه ۴ راهکار برای بهتر شدن شرایط تحصیل و فعالیت دستیاران پزشکی قائم مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی از ارائه راهکارهای بهتر شدن شرایط تحصیل و فعالیت دستیاران سال اول در گروه های پزشکی خبر داد. 12/7/2019 5:22:24 PM 12/7/2019 5:21:54 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
قائم مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی

ارائه ۴ راهکار برای بهتر شدن شرایط تحصیل و فعالیت دستیاران پزشکی

قائم مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی از ارائه راهکارهای بهتر شدن شرایط تحصیل و فعالیت دستیاران سال اول در گروه های پزشکی خبر داد.
شنبه 16 آذر 1398 ساعت 17:22
ارائه ۴ راهکار برای بهتر شدن شرایط تحصیل و فعالیت دستیاران پزشکی
به گزارش مهر، روز گذشته خبری مبنی بر انصراف گروهی از دستیاران سال اول رشته زنان و زایمان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر شد که شنیده ها حاکی از بازگشت این افراد به محل آموزش خود دارد.
در خبری که در فضای مجازی منتشر شده بود، آمده که این دستیاران به دلیل شرایط سخت کاری، انصراف خود را از ادامه آموزش اعلام کرده بودند.
دکتر اسماعیل ایدنی قائم مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راهکارهایی مبنی بر بهتر شدن شرایط تحصیل و فعالیت دستیاران سال اول در گروه های مختلف پزشکی گفت: به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام کرده ایم که باید راهکارهایی درنظر گرفته شود که فشار کاری و تحصیلی به دستیاران (رزیدنت ها) وارد نشود.
وی افزود: این راهکارها به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شده است. یکی از راهکارها این است که بخش هایی که دستیاران در آن فعالیت دارند و کمبود دستیار وجود دارد با یکدیگر ادغام شوند و برنامه های بخش ها با توجه به فعالیت دستیاران تنظیم شود.
ایدنی اضافه کرد: راهکار دیگر این است که در بخش های درمانی که کمبود دستیار وجود دارد از متخصصان درمانی استفاده شود تا کمبودی در ارائه خدمات رخ ندهد. ضمن اینکه می توان از رجیستر استفاده کرد. به این معنی که در بخش های زنان می توان از پزشکان عمومی زن برای ارائه خدمات استفاده کرد.
وی تاکید کرد: راهکار دیگر توجه به تعداد کشیک ها و سقف مصوب است. در شورای آموزش پزشکی و تخصصی مصوب شده است که تعداد کشیک دستیاران نباید از ۱۲ کشیک در ماه بیشتر شود بنابراین دانشگاه ها با راهکارهای درون بخشی باید این سقف مصوب را رعایت کنند. ضمن اینکه کشیک های هر بخش باید بر اساس تعداد دستیاران تعیین شود تا فشار زیادی برای دستیاران به ویژه دستیاران سال اول ایجاد نشود.
قائم مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی اظهار داشت: راهکار دیگر این است که دانشگاه ها برنامه آموزشی دستیاران را با توجه به تعداد دستیاران و همچنین ادغام برنامه های آموزشی هر بخش تنظیم کنند. به این منظور می توانند کشیک ها و برنامه های آموزشی را ادغام کنند و در جایی که امکان پوشش دستیاران را ندارند برنامه آموزشی را تغییر دهند.
وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه با توجه به تمدید تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری پیش بینی می شود که تعداد بیشتری از افراد در رشته های مختلف قبول شوند و این تعداد به دستیاران در حال تحصیل اضافه می شود و به کمبود نیروی تخصصی کمک می کند.
ایدنی یادآور شد: موضوعی که در شیراز مطرح شده نیز به این دلیل بوده که دستیاران تصور می کردند که تعداد شان با توجه به حجم کاری موجود کم است و فشاری بر آنها وارد می شود که با توجه به ظرفیتی که به دانشگاه علوم پزشکی شیراز داده شده، مشکل حل می شود.
قائم مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی تاکید کرد: در عین حال باید توجه داشته باشیم که دستیاران یا رزیدنت ها تنها نباید نیروی کار در نظر گرفته شود بلکه در چارچوب قوانین و مقررات بین برنامه آموزشی و فعالیت درمانی تعادل برقرار شود. اگر بخشی فعالیت درمانی بیش از آموزش دارد باید تجدیدنظر صورت گیرد و دانشگاه راهکاری برای آن تهیه کند.
وی درباره وضعیت استقبال از تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری این دوره گفت: بسیاری از کسانی که در مرحله پذیرش اصلی شرکت کردند و قبول نشدند در مرحله تکمیل ظرفیت شرکت کرده اند و احتمال می دهند که در پذیرش امسال قبول شوند. در حال حاضر به رشته های اطفال، بیهوشی و طب اورژانس نسبت به سایر رشته های دستیاری تخصصی پزشکی اقبال کمتری وجود دارد.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی