Skip Navigation Links
انصراف از پیوندهای مرور
صفحه اصلی
درباره كانون
خدمات و تسهیلات
بخشنامه‌ها
کانون واحدها
انتقاد و پيشنهاد
تماس با ما
سوالات متداول
چاپ صفحهمعرفی سایت به هم دانشگاهی
اخبار بازار کار و فرصت‌های شغلی
انصراف از پیوندهای مرور
عضویت‌و‌صدور‌کارت‌فارغ‌التحصیلی:
ثبت نام در سایت
عضویت رایگان
درخواست‌کارت‌شناسایی‌‌فارسی
درخواست‌کارت‌شناسایی‌‌انگلیسی
درخواست‌تمدید‌یا‌تعویض‌کارت
ویرایش اطلاعات شخصی
آخرین وضعیت صدور کارت
سوالات متداول
بازیابی رمز عبور
انتقادات مربوط به کارت
رمز عبور برای درخواست‌های پستی
فرم درخواست کارت شناسایی فارغ التحصیلی (غیراینترنتی-پستی)
مشروح برنامه‌ها و خدمات کانون
اخبار:
بازار کار و فرصت‌های شغلی
تحصیلات تکمیلی و تخصصی
تشکل‌ها و نظام‌های صنفی
نظام وظیفه دانشگاهیان
اخبار دانشگاه آزاد اسلامی
اخبار کانون
ثبت نام متقاضیان کار
گزارش تصویری:
عکس‌ها
فیلم ها
معرفی سايت به هم دانشگاهی
ایده های فارغ التحصیلان
آخرین قیمت کالاهای روز:
قیمت خودروهای داخلی و خارجی
شارژ سیم کارت اعتباری
 
 
اندر حکایت شغل مهمانداری هواپیما 
 
 
چهره  -
  هفته نامه فارغ التحصیلان: شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که علاقمند به سفرهای هوایی‌اند یا علاقمند به کار کردن در فضایی خارج از زمین؛ کسانی که دوست دارند در زمین و آسمان کار کنند. مهمانداری هوایی یکی از این کارهاست و از کسی که وارد این حرفه می‌شود توقع می‌رود که با جان و دل کار کند.

برای اینکه مهماندار شوید می‌توانید از طریق تعدادی از موسسات خصوصی که دوره‌های آموزشی ارائه می‌دهند اقدام کنید. با گذراندن دوره‌ها و قبولی در این آزمون که زیر نظر هواپیمایی کشوری برگزار می‌شود و در تمامی خطوط

Airline رسمیت دارند، تبدیل به یک مهماندار تازه‌کار می‌شوید. ناگفته نماند که هر Airline برای خودش دوره‌های خاصی دارد. طول مدت این کلاس‌ها هم گاهی اوقات  به 40 ساعت می‌رسد. هزینه این کلاس‌ها از حدود یک میلیون و 600 تا 2 میلیون تومان است؛ البته گاهی اوقات شرکت‌های هوایی مانند ماهان و ایران‌ایر هم هستند که در این بین هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند و با بورسیه کردن دانشجویان و گرفتن تضمین کاری به جذب نیرو اقدام می‌کنند؛ شرکت‌های خارجی هم به همین شکل عمل می‌کنند.

در این دوره‌ها شما با نوع هواپیمای پروازی آشنا می‌شوید که معروف به دوره تایپ است. دوره پزشکی کمک‌های اولیه در حدی که بیمار را بتوانید تا مقصد زنده نگه ‌دارید، سرویس‌های مخصوص خود شرکت، عکس‌العمل‌های درست در شرایط اضطراری و ایمنی پرواز، نحوه برخورد در هنگام فرود اضطراری یا فرود روی آب، آتش‌نشانی و... را می‌آموزید که این  دروس هم علمی وتئوری است و هم عملی؛ برای تمام این دوره‌ها مدرک صادر می‌شود.

شرط سنی برای مهماندار شدن در ایران‌ایر 24 سال و در شرکت ماهان 21 تا 27 سال است. از معیارهای دیگر میزان قد و وزن مناسب است که قد مناسب برای خانم‌ها 166 تا 175 سانتی‌متر و برای آقایان 175 تا 185 سانتی متر است. یکی دیگر از معیارهای مهم برای جذب نیرو در این حرفه آشنایی به زبان انگلیسی از متوسط به بالا و مکالمه و درک مطلب است.

اگر تمام این مشخصه‌ها را داشتید و دوره‌ها را هم گذراندید، از شما یک امتحان زبان انگلیسی، تست هوش و معلومات عمومی گرفته می‌شود که بعد از قبولی در این امتحانات نوبت به مصاحبه می‌رسد. شرکت ایران‌ایر معمولا یک مصاحبه عقیدتی مذهبی از متقاضیان می‌گیرد و شرکت ماهان یک مصاحبه و گزینش کلی دارد که  از نظر روابط عمومی درچه حدید واطلاعات شما در چه میزان قرار دارد.

لازم به ذکر است که شرکت ایران‌ایر پذیرش  سخت‌تری نسبت به سایر شرکت‌های هوایی دارد که آن هم به قدمت این شرکت در ایران باز می‌گردد. بعد از اینکه شما به استخدام شرکت مورد نظر درآمدید برایتان کارت تجاری CMC صادر می‌شود که روی  این کارت یک تاریخ اعتبار وجود دارد و مشخص می‌کند شما کارمند کدام شرکت هوایی‌اید.

بعد از استخدام شما در هواپیما مشغول به کار می‌شوید. معمولا کسی که تازه وارد است از ضعیف‌ترین کار شروع می‌کند تا هم با فضا آشنا شود و هم فشار زیادی در همان ابتدای کار به وی وارد نشود؛ به مرور زمان و در اثر تجربه سابقه پیدا می‌کنید و بعد از چند سال کار و داشتن تجربه کافی که در شرکت‌های مختلف این سابقه متفاوت است سرمهماندار می‌شوید.

سرمهماندار مسئول تمام مهمانداران و هماهنگی آن‌ها و رابط بین خلبان با مهمانداران است. کسانی که تجربه کمتری دارند در پروازهای داخلی استفاده می‌شوند و مهمانداران قدیمی در پروزاهای خارجی.

حضور مهمانداران در فضای جوی باعث می‌شود با اشعه‌های مختلفی مواجه باشند، ضمن اینکه ارتفاع کابین هواپیما در ارتفاع سطح زمین نیست. کسی که به طور کم 4 تا 5 ساعت در ارتفاع 8 هزارپایی باشد، فشار هوا و اشعه‌ها بیشتر می‌شود و این سیستم بدن را اذیت می‌کند.

 در پروازهای طولانی هم اگر آب نخورید، بدنتان اذیت می‌شو‌د و روی کلیه‌ها و پوست‌تان اثر منفی می‌گذارد. معمولا یک مهماندار باید 110 ساعت را در ماه پرکند که البته این زمان، زمان خاصی نیست و متغیر است اما بیشتر از این حد مجاز نیست.

از نظر مالی می‌شود روی حقوق این حرفه حساب باز کرد که این‌هم بستگی به شخص و شرکت‌ها دارد. اکثر مهمانداران یک حقوق پایه دارند و در کنار آن بسته به سابقه فرد و سال‌های خدمتش میزان حقوق تغییر می‌کند. ساعت پروازی هر چقدر باشد بر اساس آن ساعت حقوق دریافت می‌کند. هزینه غذا و اقامت در کشورهای دیگر نیز برعهده شرکت هواپیمایی است و در پروازهای خارجی مبلغی  به ‌عنوان پول توجیبی به مهمانداران پرداخت می‌شود. درکنار اینها هزینه نشست و بلند شدن هواپیما  هم در نظر گرفته می‌شود، چرا که مهمانداران تمام انرژی خود را برای این قسمت صرف می‌کنند.

در مجموع می‌توان گفت مهمانداری یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور است و در یک پرواز هوایی بیشترین مسئولیت بعد از خلبان بر عهده مهمانداران است. در واقع این مهماندارانند که وظیفه حفظ جان مسافران را برعهده دارند. در هنگام بروز حادثه یک مهماندار 90 ثانیه وقت دارد تا بتواند هواپیما را خالی از مسافر کند و این نیاز به تبحر دارد. یا در زمان آتش گرفتگی 3 دقیقه فرصت دارید تا همه مسافران را از هواپیما خارج کنید در غیر این صورت همه چیز از بین می‌رود.

اگر دوره‌ها را درست ندیده باشید و توانایی انجام این کارها را نداشته باشید مسافران هیچ امنیتی ندارند پس برای یک پرواز ایمن بعد از یک هواپیمای سالم و بی‌نقص این خلبان و مهماندارانند که وظیفه سلامتی و ایمنی جان مسافران را برعهده دارند.

مترجم:  
منبع :
فارغ التحصیلان

تاريخ ايجاد: 27/09/1389 10:51 ب.ظ
تاريخ آخرين اصلاح : 27/09/1389 07:26 ب.ظ