Skip Navigation Links
انصراف از پیوندهای مرور
صفحه اصلی
درباره كانون
خدمات و تسهیلات
بخشنامه‌ها
کانون واحدها
انتقاد و پيشنهاد
تماس با ما
سوالات متداول
چاپ صفحهمعرفی سایت به هم دانشگاهی
اخبار بازار کار و فرصت‌های شغلی
انصراف از پیوندهای مرور
عضویت‌و‌صدور‌کارت‌فارغ‌التحصیلی:
ثبت نام در سایت
عضویت رایگان
درخواست‌کارت‌شناسایی‌‌فارسی
درخواست‌کارت‌شناسایی‌‌انگلیسی
درخواست‌تمدید‌یا‌تعویض‌کارت
ویرایش اطلاعات شخصی
آخرین وضعیت صدور کارت
سوالات متداول
بازیابی رمز عبور
انتقادات مربوط به کارت
رمز عبور برای درخواست‌های پستی
فرم درخواست کارت شناسایی فارغ التحصیلی (غیراینترنتی-پستی)
مشروح برنامه‌ها و خدمات کانون
اخبار:
بازار کار و فرصت‌های شغلی
تحصیلات تکمیلی و تخصصی
تشکل‌ها و نظام‌های صنفی
نظام وظیفه دانشگاهیان
اخبار دانشگاه آزاد اسلامی
اخبار کانون
ثبت نام متقاضیان کار
گزارش تصویری:
عکس‌ها
فیلم ها
معرفی سايت به هم دانشگاهی
ایده های فارغ التحصیلان
آخرین قیمت کالاهای روز:
قیمت خودروهای داخلی و خارجی
شارژ سیم کارت اعتباری
 
رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی اين آموزشگاه‌ها تشريح كرد؛ 
ضوابط و مراحل تاسيس آموزشگاه آزاد فني و حرفه‌اي  
 
 
بازار کار و فرصت‌های شغلی  -
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به شکل کنونی در سال 1360 بنا به تصویب هیئت‌وزیران با هدف تامین و تربیت نیروی انسانی متخصص ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز بخش‌های صنعت ، کشاورزی و خدمات و با توجه به نیازها و اولویت‌های موجود و بر اساس خط‌مشی و سیاست‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دولت تشکیل شد. این سازمان فعالیت‌های خود را در چارچوب اقدامات پژوهشی و آموزشی در دو بخش دولتی و غیر دولتی طبق استانداردهای بین‌المللی دنبال می‌کند. در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و مواد 107، 108و 111 قانون کار مصوب سال 69، با صدور مجوز فعالیت برای موسسین بخش خصوصی و نظارت بر روند آموزش در آموزشگاه‌های آزاد مسیر مشارکت بیشتر بخش غیر دولتی در عرصه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فراهم شد.
در حال حاضر حدود 15 هزار آموزشگاه آزاد فني و حرفه‌اي در سراسر كشور مشغول ‌ارائه آموزش‌هاي مهارتي به متقاضيان هستند و مسئوليت ارائه 70درصد آموزش‌هاي مهارتي را برعهده دارند. برای بررسی بیشتر نقش آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در توسعه مهارت و به‌تبع آن توسعه اشتغال و همچنين نحوه و شرایط تاسیس این آموزشگا‌ه‌ها، گفتگویی ترتیب دادیم با مهندس مرتضی بدیعی رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای کشور که ماحصل آن در پی می‌آید:
***
براي مقدمه بفرمایید در حال حاضر چه تعداد آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای درکشور وجود دارد و از این تعداد، چه تعداد آموزشگاه، فعال هستند؟
□ تعداد کل آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای سراسر کشور حدود 18 هزار آموزشگاه است که از این تعداد بيش از 15 هزار آموزشگاه فعال هستند و به ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازارکار به مهارت‌جویان مشغولند.  آموزشگاه‌هاي آزاد فنی و حرفه‌ای سراسر کشور در قالب 37 رشته و بالغ بر 500 حرفه، تحت نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به اجرای دوره‌های مهارتی مبادرت دارند. 70 درصد از برنامه‌های آموزش مهارتی بر عهده آموزشگاه‌هاي آزاد است.
تمامی اين آموزشگاه‌ها، عضو کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای هستند؟
□ بله. برای این منظور ساختار مشخصي تعریف شده است . بر این اساس که ابتدا انجمن‌های صنفی در سطح شهرها تشکیل می‌شوند، این انجمن‌ها ممکن است در شهرهای کوچک برای همه رشته‌هاي آموزشی وجود نداشته باشد، دراین شهرها چند رشته آموزشي یک انجمن صنفی را تشکیل می‌دهند. اما در شهرهای بزرگ موضوع فرق می‌کند دراین شهرها امکان تشكيل انجمن صنفی برای رشته‌هاي آموزشی مختلف وجود دارد. انجمن‌های صنفی هر استان کانون استانی را تشکیل می‌دهند و در نهایت 31 کانون استانی، کانون کشوری را شکل می‌دهند.
حضورآموزشگاه آزاد در بخش‌های مختلف اقتصادی به‌چه صورت است؟
□ از مجموع آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، 12 درصد در بخش صنعت، 85 درصد در بخش خدمات و 3 درصد نیز در بخش کشاورزی فعال هستند.
نیروهای شاغل در این آموزشگاه‌ها چه تعداد است؟
□ برای این منظور درسال 90، آمارگیری از تعداد مربیان  و شاغلین آموزشگاه‌های آزاد را در دستور کار قرار دادیم. پس‌از بررسـی‌های لازم که در این زمیـنه صورت گرفت  در نهایت مشخص شد که به طور متوسط حدود 17 نفر در هـر آموزشـگاه آزاد مشـغول به کار هسـتند. در بـرخـــي از آمـوزشـگاه‌ها 4 تا 5  نفــرو در برخي از آموزشگاه‌ها نيز 70 تا 80 نفر مشغول به‌كارند، اما به طور متوسط تعداد كاركنان يك آموزشگاه آزاد حدود 17 نفر است.
متقاضيان تاسيس آموزشگاه‌هاي آزاد فني و حرفه‌اي بايد به كجا مراجعه كنند و چه‌پروسه‌اي براي اين منظور پيش‌بيني شده است؟
□ اشخاص حقيقي و حقوقي متقاضي تاسيس آموزشگاه بايد درخواست خود را به همراه طرح توجيهي مربوط، شامل عناوين حرفه‌ها و رشـته‌هاي مورد نظر، محدوده جغرافـيايي مربــوط ( شهرسـتان) به هيئت نظارت استان (مسـتـقر در ساـزمان آمـوزش فني و حرفه‌اي استان متبوع خود) ارائه كنند. هيئت نظارت استان مي‌تواند صدور مجوز تاسيس آموزشگاه را درشهرستان‌هايي كه كمتر از 70 درصد از ظرفيت اسمي سالانه آنها در رشته‌هاي داير مربوط كارآموز جذب
شده است، متوقف كند. موسس موظف است پس ازاينكه موافقت اصــولي را اخـذ كرد، حـداكـثر تـا مــدت 6 ماه نسبت به معرفي ساختمان مورد نظر به هيئت نظارت استان اقدام كند. در غير اين‌صورت موافقت اصولي وي ملغي خواهد بود. حداكثر 10 روز پس از تائيد فضا و تجهيزات آموزشگاه توسط اداره كل، هيئت نظارت استان پروانه تاسيس آموزشگاه را براي مدت 5 سال صادر مي‌كند . مؤسس موظف است حداكثر 6 ماه پس از اخذ پروانه تأسيس نسبت به معرفي مدير و مربي (يا مربيان) واجد شرايط و شروع ثبت‌نام دوره آموزشي اقدام كند.
موسس آموزشگاه آزاد مي‌تواند از کارکنان دستگاه‌های دولتی باشد؟
□ خیر. براساس ضوابط و دستورالعمل اجرایی آئین‌نامه نحوه تشکیل واداره آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، صدور پروانه تاسيس آموزشگاه آزاد فني و حرفه‌اي براي شاغلين دستگاه‌هاي دولتي ( به استثناي اعضاي هيئت‌هاي علمي دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي عالي ، پژوهشي در رشته‌هاي مرتبط فني ) و همچنين دستگاه‌ها، شركت‌ها، موسسات و نهادها و سازمان‌هايي كه تمام يا بخشي از امكانات و اعتبارات دولتي را مصرف مي‌كنند، مجاز نيست.
اصولا موسس آموزشگاه آزاد فني و حرفه‌اي بايد واجد چه شرايطي باشد؟
□ موسس آموزشگاه آزاد فني و حرفه‌اي بايد تابعيت جمهوري اسلامي ايران را داشته باشد؛ به دين اسلام يا يكي از اديان شناخته شده در قانون اساسي اعتقاد داشته باشد؛ بايد صلاحيت‌هاي اخلاقي، سياسي، فرهنگي وي و همچنين  عدم‌وابستگي به رژيم گذشته به تشخيص هيئت نظارت استان برسد؛ سوء پيشينه كيفري موثر نداشته باشد؛ سلامت جسمي و رواني داشته باشد (درصورتي كه به تشخيص پزشك معتمد سازمان، معلوليت جسمي فرد مانع ايفاي وظايف مربوط نباشد، تائيد وي به عنوان موسس بلامانع است)؛ براي آقايان داشتن برگ پايان خدمت نظام وظيفه يا معافيت دائم الزامي است؛ سن متقاضي تاسيس بايد حداقل 28 سال باشد؛ حداقل مدرك فوق‌ديپلم يا معادل آن داشته باشـد و حداقل 2 سال سابقه آموزشي، فرهنگي تمـام‌وقت‌يا 4 سال پاره‌وقت داشته باشد. در صورتي‌كه موسس بخواهد خود عهده‌دار مديريت آموزشگاه باشد بايد ضوابط اختصاصي مديريت را نيز احراز كند.
مدیر آموزشگاه باید واجد چه شرایطی باشد؟
□ مدير آموزشگاه به پيشنهاد موسس، انتخاب و با صدور ابلاغ از سوي هيئت نظارت استان در آموزشگاه مورد نظر منصوب مي‌شود. مدير آموزشگاه نيز بايد همان شرايط عمومي كه براي موسس اشاره شد را دارا باشد. مدير آموزشگاه‌هاي آقايان بايد مرد و آموزشگاه‌هاي خانم‌ها از بانوان باشد. مدير آموزشگاه آزاد فني و حرفه‌اي در عين حال بايد داراي شرايط اختصاصي نيز باشد كه از آن جمله مي‌توان به: دارا بودن مدرك تحصيلي حداقل كارداني براي دوره‌هاي آموزشي پايه و حداقل كارشناسي براي دوره‌هاي آموزشي پيشرفته از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي مورد تائيد وزارت علوم  يا معادل آن؛ ارائه گواهينامه دوره مديريت آموزشي مطابق استاندارد آموزشي مصوب سازمان در يكي از سطوح مورد تاييد سازمان؛  ارائه گواهي 2 سال سابقه كار مديريت يا 4 سال سابقه كار آموزشي در مراكز و موسسات آموزشي كه آئين‌نامه يا اساسنامه يا مجوز تاسيس آنها توسط يكي از دستگاه‌هاي دولتي يا نهادهاي رسمي به‌تصويب رسيده باشد؛ و .... اشاره كرد.
چه شرایطی لازم است تا بستر شکل‌گیری یک آموزشگاه جدید مهیا شود؟
□ برای این منظور مقرر شده است اگر در یک منطـقه 70 درصد صندلی‌هــای یک رشـته آموزشــی پرباشد و متقاضی داشته باشد، هیئت نظارت یا اداره کل استان متبوع می‌تواند برای آن رشته مجوز تاسيس آموزشگاه صادر کند. به عبارت دیگر باید 70درصد ظرفیت آموزشی آن رشته در آن منطقه داراي کارآموز و مهارت‌آموز باشد.
نظارت و بازرسي در امور آموزشگاه‌هاي آزاد فني و حرفه‌اي چگونه است؟
□ نظارت و بازرسي توسط افراد حقيقي و يا حقوقي واجد صلاحيت در حرفه مربوط صورت مي‌گيرد. اين افراد بايد داراي معرفي‌نامه (كارت شناسائي مخصوص بازرسي) صادره از طرف سازمان آموزش فني و حرفه‌اي باشند. بازرسان در صورت مشاهده هر‌گونه تخلفي، ضمن درج موضوع در دفتر بازرسي آموزشگاه، مراتب را به هيئت نظارت استان گزارش مي‌كنند. در آموزشگاه بايد قرارداد كارآموزي وجود داشته باشد؛ تجهيزات، مواد مصرفي و ابزارآلات مطابق استانداردهاي آموزشي مصوب سازمان باشد؛ فعاليت آموزشگاه با پروانه تاسيس مطابقت داشته باشد؛دستورالعمل‌هاي حفاظت و ايمني و بهداشت در محيط كارگاه و آموزشگاه درچارچوب ضوابط ابلاغي رعايت شده باشد؛ نرخ مصوب در دريافت شهريه و ثبت و نگهداري سوابق اسناد دريافت آن رعايت شده باشد؛ ساعات دوره‌هاي آموزشي مطابق استاندارد آموزشي مصوب و يا قراردادهاي كارآموزي باشد؛ شرايط اختصاصي و عمومي مربيان براساس مدارك و مستندات احراز شده باشد؛ مربي داراي ابلاغ حرفه‌اي آموزشي مربوط دركارگاه وجود داشته باشد؛ مدير مطابق ساعات مندرج در ابلاغ وي حضور داشته باشد؛ شئونات اسلامي رعايت شده باشد و دستورالعمل‌ها و شيوه‌نامه‌هاي مربوط به آموزشگاه‌هاي فني وحرفه‌اي آزاد رعايت شده باشد.
چه تخلفاتي منجر به لغو پروانه تاسيس يا تعطيلي موقت آموزشگاه آزاد فني و حرفه‌اي مي‌شود؟
 □ تخلفات اخلاقي و سياسي موسس؛ انتقال يا واگذاري آموزشگاه به غير؛ تغيير محل آموزشگاه بدون كسب مجوز از هيئت نظارت استان؛ تكرار تشكيل دوره‌هاي آموزشي مختلط پس از صدور رأي توسط هيئت نظارت استان و ابلاغ به موسس و صدور حكم از سوي مراجع و محاكم قضائي ذيصلاح، موارد و موضوعاتي هستند كه منجر به لغو پروانه تاسيس يا تعطيلي موقت آموزشگاه مي‌شوند.
در کنار آموزشگاه‌های آزاد، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دولتی نیز مشغول به فعالیت هستند، باتوجه به اينكه آموزش‌هاي مراكز دولتي رايگان هستند، تاثيري روي استقبال از آموزش‌هاي آموزشگاه‌هاي آزاد داشته است ؟
□ درست است که آموزشگاه‌هاي آزاد  برای آموزش‌های خود از مهارت‌آموزان پول می‌گیریم، اما از آن طرف مهارت‌آموز آزادی انتخاب رشته دارد. یعنی درست است که آموزش‌های آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دولتی رایگان است اما تنوع آموزشی وجود
ندارد و مهارت‌آموز خیلی قدرت انتخاب ندارد. ضمن اینکه همین رایگان بودن تا حدی برکیفیت آن نیز تاثیر منفي می‌گذارد. به عبارت دیگر رشته‌های که در آموزشگاه‌های آزاد آموزش داده می‌شود براساس نیاز بازارکار است و فرد می‌تواند انتخاب کند که در کدام رشته آموزش ببیند اما در مراکز دولتی این خصوصیت وجود ندارند و مهارت‌آموز صرفا به علت رایگان بودن آن‌هاست كه اقدام به ثبت نام می‌کند.
70 درصــد آموزش‌های مهـــارتی توســط آموزشگاه‌های آزاد ارائه می‌شوند، اين آمار نشان‌دهنده استقبال مهارت‌آموزان از آموزش‌هاي آموزشگاه‌هاي آزاد است، مهارت‌آموز با علم و آگاهی از کاربردی بودن و تنوع آموزش‌هاست كه حاضر است درقبال فراگيري آنها پول پرداخت كند، درغير اين‌صـورت به سمت آموزش‌هاي رايگان مراكز دولتي گرايش پيدا مي‌كرد. یک نکته دیگر اینکه کارآموزان ما و کارآموزان مراکز دولتی دریک روز در جلسه امتحان شرکت می‌کنند و در يك سالن درکنار یکدیگر آزمون می‌دهند.
به عنوان سوال آخر، همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور را با آموزشگاه‌های آزاد چگونه ارزیابی می‌کنید؟
□ مدیریت درسازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بسیار متغیر است. درحدود 5 سالی که من رئیس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای كشور بوده‌ام در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای 6 رئیس تغيير كرده است. یعنی عمر متوسط هر رئیس سازمان 10 تا 11 ماه است. وقتی یک رئیس تغییر می‌کند بسیاری از سیاست‌های سازمان نیز دچار دگرگونی می‌شوند و تا آموزشگاه‌های آزاد بیایند با سیاست‌های رئیس جدید آشنا شوند و توجیهات دوطرفه صورت گیرد، رئیس سازمان تغيير مي‌كند.
از وقتي كه براي اين گفتگو در اختيار نشريه بازاركار قرار داديد، از شما سپاسگذارم.
مترجم:  
منبع :
بازاركار

تاريخ ايجاد: 09/05/1391 11:00 ب.ظ
تاريخ آخرين اصلاح : 11/05/1391 06:16 ب.ظ