Skip Navigation Links
انصراف از پیوندهای مرور
صفحه اصلی
درباره كانون
خدمات و تسهیلات
بخشنامه‌ها
کانون واحدها
انتقاد و پيشنهاد
تماس با ما
سوالات متداول
چاپ صفحهمعرفی سایت به هم دانشگاهی
اخبار بازار کار و فرصت‌های شغلی
انصراف از پیوندهای مرور
عضویت‌و‌صدور‌کارت‌فارغ‌التحصیلی:
ثبت نام در سایت
عضویت رایگان
درخواست‌کارت‌شناسایی‌‌فارسی
درخواست‌کارت‌شناسایی‌‌انگلیسی
درخواست‌تمدید‌یا‌تعویض‌کارت
ویرایش اطلاعات شخصی
آخرین وضعیت صدور کارت
سوالات متداول
بازیابی رمز عبور
انتقادات مربوط به کارت
رمز عبور برای درخواست‌های پستی
فرم درخواست کارت شناسایی فارغ التحصیلی (غیراینترنتی-پستی)
مشروح برنامه‌ها و خدمات کانون
اخبار:
بازار کار و فرصت‌های شغلی
تحصیلات تکمیلی و تخصصی
تشکل‌ها و نظام‌های صنفی
نظام وظیفه دانشگاهیان
اخبار دانشگاه آزاد اسلامی
اخبار کانون
ثبت نام متقاضیان کار
گزارش تصویری:
عکس‌ها
فیلم ها
معرفی سايت به هم دانشگاهی
ایده های فارغ التحصیلان
آخرین قیمت کالاهای روز:
قیمت خودروهای داخلی و خارجی
شارژ سیم کارت اعتباری
 
 
نگاهی به ظرفیتهای شغلی، اجتماعی و اقتصادی رشته معماری 
 
 
خبر > اشتغال و كارآفريني  -
  هفته نامه فارغ التحصیلان: در طول سالهایی که نظام آموزش آکادمیک در ایران پایه گذاری شده، معماری همواره یکی از پرطرفدارترین رشته هایی دانشگاهی در کشور ما بوده است؛ بخصوص سالها قبل (پیش از سال 1378) که دوره آموزش معماری در دانشگاهها به صورت کارشناسی ارشد پیوسته ارائه میشد. بسیاری از رتبه های بالای کنکور ریاضی که توانسته بودند نمرات خوبی را در دروس ریاضی و فیزیک و عمومی کسب کنند، ترجیح میدادند تا به عنوان دانشجوی معماری یکی از دانشگاههای معتبر پذیرش شوند؛ در حالی که خیلی از آنها درک درستی از این رشته نداشتند و نمیدانستند که معماری رشته ای است که اگرچه در دایره رشته های مهندسی تعریف شده، اما یک سر آن، ب یتعارف به هنر میرسد. چه بسا وجه هنری آن بیش از وجه فنی و تکنیکی باشد. با اینکه الان سطح آگاهی در میان داوطلبان ورود به دانشگاه زیاد شده، اما هنوز هم بسیاری از دانشجویان معماری، تازه ترمهای اول را که میگذراندند و مشغول تمرین اتود زنیها و خط کشیهای آزاد میشوند، تازه دوزاریشان میافتد که رشته ای که انتخاب کرده اند، با همه مزایایی که در مناسبات اقتصادی و اجتماعی دارد، بیش از آنکه متکی بر علوم نظری و پایه های علمی ریاضی و فیزیک باشد، ریشه در خلاقیتها و توانمندیها و استعدادهای هنرمندانه دارد.

تا پیش از سال 73، کنکور معماری 2 مرحله داشت. یکی آزمون سراسری که در گروه ریاضی برگزار میشد و دیگری آزمون عملی که هر دانشگاه برای خودش برگزار میکرد و در آن از شرکتکنندگان میخواست تا مهارتهای هنری خود را به اثبات برسانند. اما بعد از سال 73 این قید برداشته شد و صرف آوردن رتبه لازم در کنکور سراسری، هر کسی میتوانست به دانشجوی معماری شود. شاید از این رو است که میگویند هنوز در بین معماران فارغ التحصیلانی که ورودی سالهای 73 یا پیش از آن بودهاند، به لحاظ هنری مهارتهای بیشتری نسبت به بقیه دارند. همانطور که برخی از معماران اعتقاد دارند دانشجویانی که پس از گذراندن دورههای فنی و کاردانی با ریزهکاریهای هنری و فنی معماری بیشتر آشنا شدهاند و بعد در مقطع بالاتر پذیرفته شدهاند و تحصیلاتشان را تا فوق لیسانس یا دکتری ادامه دادهاند، تا حدودی موفقترند. این موضوع البته به هیچ عنوان پایه و مبنای آماری و دقیق ندارد، بلکه صحبتی است که در میان خود معماران جسته و گریخته رواج دارد.

شغل معماری همواره جزو مشاغلی بوده که چه به لحاظ شأن و اعتبار اجتماعی و چه به لحاظ مزایای شغلی در رتبه های بالا قرار میگرفته است. البته معماران هم مثل بقیه اصناف غر میزنند و مینالند که خیلی اوضاع کار و بارشان خوب نیست، اما وقتی معماری را در نسبت با سایر رشته های تحصیلی مهندسی دیگر یا حتی رشته های علوم پایه مقایسه میکنیم میبینیم که اوضاع آنها چندان بد نیست. به لحاظ شأن اجتماعی در طول تاریخ، معماران همیشه مورد توجه بسیار بوده اند و در ردیف شاعران و هنرمندان و وزیران مورد ارج و قرب دستگاههای حاکم  بودهاند. در دنیای مدرن هم معماران که برخی از آنها ترجیح میدهند به ترجمه فرانسوی شغلشان آرشیتکت خوانده شوند، اعتبار اجتماعی خاصی داشتهاند. اعتباری که یک طرف آن موقعیت اجتماعی ممتاز مهندسی است و یک طرف دیگرش اعتبار و شأن هنری. شاید از این لحاظ هیچ شغل دیگری این ویژگی اجتماعی را نداشته باشد؛ نه پزشکی، نه زیرمجموعههای گوناگون مهندسی و نه حتی کارها و مشاغل هنری.

به لحاظ اقتصادی هم البته حال و روز معماران چندان بد نبوده است. در دوران رونق کارهای عمرانی که بازار معماری سکه است، در دوران رکود هم حال و روز آنها چندان بد نیست. بنابراین وقتی رئیس کمیسیون عمرانی مجلس میگوید که لایحه بودجه دولت برای سال 90، در بخش عمرانی 50 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته، قاعدتا چنین به نظر میرسد که حال و روز معماران هم بهتر شود. با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا چنین رشدی محقق میشود و آیا بازار ساخت و ساز در کشور به آن سمتی پیش می رود که دولت به دنبال است. با این حال نگرانی ها هم در میان معماران کم نیست. افزایش ظرفیت پذیرش رشته معماری در دانشگاهها از یکسو و از سوی دیگر عدم رشد متعادل در کمیت و کیفیت شرکتهای معماری و گروههای مهندسان مشاور، باعث میشود تا تردیدهایی در مورد وضعیت معماران، بخصوص معمارن تازه از دانشگاه درآمده به وجود بیاید. در حال حاضر تعداد شرکتهای مهندسان مشاور که اصلی ترین محل جذب شغلی معماران است، چندان کم نیست. بخصوص در 10 سال گذشته تعداد این شرکتها که خیلیهایشان ثبتی است مطابق آمار رسمی رشد قابل ملاحظهای داشته است. اما وقتی صحبت از مقایسه کمی شرکتهای معتبر بر پایه و اساس اطلاعات موجود در مجامع صنفی میشود، تغییرات زیادی مشاهده نمیشود.

این مسئله آنجا نگران کننده به نظر میرسد که ظرفیت پذیرش دورههای کارشناسی رشته های معماری در سال 88 فقط برای دانشگاههای دولتی بالغ بر هزار نفر بوده است. این در حالی است که اگر آمار دانشگاه آزاد هم به این عدد  اضافه شود، رقم قابل ملاحظه ای به دست میآید که باید برای آینده آنها برنامه ریزیهای درستی انجام پذیرد. این در حالی است که تا 15 سال پیش رشته معماری فقط در چند دانشگاه دانشجو میپذیرفت و ظرفیت پذیرش در دورههای کارشناسی ارشد معماری در همه دانشگاههای کشور به زحمت به نصف این رقم میرسید. البته نباید خیلی هم بدبینانه به قضیه نگاه کرد. به وجود آمدن ظرفیتهای جدید استثنایی در حوزه معماری و جدی شدن گرایشهایی شغلی مثل طراحی داخلی و طراحی نورپردازی و تکنولوژیها نوین معماری و... دریچهای رو به آینده معماران باز شده که آنها را امیدوارتر از قبل میسازد.

فرصتهای شغلی  در رشته معماری

فارغ التحصیلان رشته معماری در نهایت میتوانند در زمینه های زیر ایفای نقش کنند:

 طراحی (تک بنا یا مجموعه زیستی کوچک)، از طراحهای اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا عناصر تشکیل دهنده بنا.

 رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور)*

 نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)

 مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژههای معماری (مدیریت پروژه)

 تاسیس و سرپرستی موسسات پیمانکاری و احداث ساختمان.

 همکاری با کلیه متخصصینی که کارشان با ساماندهی فضای زیست مرتبط است، مانند اکولوژیستها، جغرافیدانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و... .

 طراحی پارکها و میادین شهری و محوطه سازی.

 مشارکت در پروژه های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی.

 طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی.

 انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضای زیست.

مترجم:  
منبع :
فارغ التحصیلان

تاريخ ايجاد: 12/02/1390 05:26 ب.ظ
تاريخ آخرين اصلاح : 12/02/1390 12:57 ب.ظ