fa مهندس باسوادی تربیت کرده‌ایم که کاری به کارخانه ندارد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بحران زدگی رشته‌های کشاورزی و مهندسی تصریح کرد: سرطان این است که بخشی از سلول‌ها بی‌رویه رشد کند و بخش مهندسی ما سرطان زده است و صادرات نیروی با استعداد مهندس داریم. 12/30/2019 5:08:14 PM 12/30/2019 5:07:51 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

مهندس باسوادی تربیت کرده‌ایم که کاری به کارخانه ندارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بحران زدگی رشته‌های کشاورزی و مهندسی تصریح کرد: سرطان این است که بخشی از سلول‌ها بی‌رویه رشد کند و بخش مهندسی ما سرطان زده است و صادرات نیروی با استعداد مهندس داریم.
دوشنبه 9 دی 1398 ساعت 17:08
مهندس باسوادی تربیت کرده‌ایم که کاری به کارخانه ندارد
به گزارش ایسنا، محمد مهدی طهرانچی در همایش تخصصی "طرح تحول در علوم، مهندسی و کشاورزی" که امروز در هتل فرهیختگان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد با بیان این که حوزه علوم پایه مهندسی و کشاورزی در دانشگاه بحران زده است و پس از ۳۷ سال جایگاه خودش را از دست داده گفت: امروز مردم با یک انتخاب در کنکور حاضر هستند در صف علوم پزشکی و پیراپزشکی بایستند و به رشته‌های مهندسی و کشاورزی که روزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده توجه نمی‌کنند.
وی افزود: نگاه مردم به عملکرد آموزش عالی در این حوزه منفی است؛ در آموزش عالی اقتصاد و جهت دهی آن طوری عمل کردیم که امروز علوم پایه در بهترین دانشگاه‌های ما مورد غفلت است در حالی که  این مثال گفته شده که علوم پایه، سرمایه و علوم پزشکی، پول جاری است؛ اما امروزه در بهترین حالت علوم پایه خادم رشته‌های مهندسی شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همین زمینه ادامه داد: بخشی از علوم زیستی که به پزشکی متصل نیست رها شده و این رویکرد مردم حاصل عملکرد ما در گسترش بی رویه آموزش عالی است و نیز این که برای این موضوع تدبیری نیندیشیدیم.
وی تصریح کرد: براساس گزارش کمیته علوم پایه شورای عالی عتف در دوره‌ای که علوم پایه بیشتر از همیشه مورد غفلت واقع شده، بیشترین سرمایه گذاری در دانشگاه‌ها برای ایجاد آزمایشگاه و استخدام اعضای هیات علمی به کار گرفته شده است.
ورودی رشته‌های علوم پایه به لحاظ کمی و کیفی کاهش پیدا کرده است
طهرانچی خاطر نشان کرد: نگاه اول ما به تمدن غرب از زاویه مهندسی و محصولات بوده و از زمان عباس میرزا تا پهلوی اول ۶ اعزام به غرب ( فرانسه) داشتیم که در این اعزام‌ها بر دو محور مهندسی و پزشکی تمرکز شده بود؛ با این حال مهندسانی که به غرب اعزام شده بودند بعد از بازگشت به کار دیوانی یا ترجمه کتب علوم انسانی مشغول شدند پس ساختار دیوانی ما بر مبنای مهندسی و صنعت کارخانه را وارد کردیم، نه تکنولوژی.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که ورودی رشته‌های علوم پایه از لحاظ کمی و کیفی کاهش پیدا کرده است گفت: مهندس تربیت کردیم نه فناور و بعد از مدتی این مهندسان به کار ما نیامدند و تنها چیزی که در صنعت نقش ایفا می‌کرد نقدینگی بود. بعد از ۴۰ سال تربیت مهندس به کارآمدی از منظرنگاه بازار رسیدیم و به تربیت پژوهشگر- مهندس روی آوردیم.
بخش مهندسی ما سرطان زده است
وی اضافه کرد: داستان جامعه مهندسی ما این است که مهندس باسوادی تربیت کرده‌ایم که کاری به کارخانه ندارد و به رتبه چهارم دنیا در تربیت مهندس رسیدیم در حالی که همان رتبه بندی رتبه ما در کسب و کار را ۱۲۷ اعلام کرده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: سرطان این است که بخشی از سلول‌ها رشد کند و بخش مهندسی ما سرطان زده است و صادرات نیروی با استعداد مهندس داریم.
وی گفت: رتبه یک تا ۵۰۰ در رشته‌های مهندسی ما با الگوی خاصی به دانشگاه‌های خاص می‌رود و تامین کننده پژوهشگر و مهندس دنیا است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که بحران در رشته‌های کشاورزی بزرگ‌تر است، گفت: ما 1700 عضو هیات علمی، 5 هکتار زمین و دانشگاه‌های متعدد کشاورزی و منابع طبیعی داریم در حالی که این رشته 7 هزار دانشجو بیشتر ندارد. این در حالی است که کشاورزی دنیا نیز فناوری محور شده است.
وی ادامه داد: تکنولوژی و فناوری امروز در همه ابعاد غذای ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دیگر این طور نیست که خورشید، آب و خاک تامین کننده غذا باشند. امروز مهندس ما نمی‌تواند صفر تا صد گلخانه را پایه گذاری کند و کشاورزی ما هنوز حکم وابستگی دارد که مقصر این اوضاع دانشگاه است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: راجع به حوزه‌ای حرف می‌زنیم که تحول در آن دل‌بخواهی نیست چرا که آینده کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد.
در حال ارائه دوره دکتری حرفه‌ای کشاورزی به وزارت علوم هستیم
طهرانچی با بیان این که حوزه‌های دانشجویی برای مدیریت هوشمند از هم جدا کردیم گفت: یکی از ضربه‌های آموزش عالی این است که آموزش را از پژوهش جدا کرده ما در راهبری بالادست حوزه علوم پزشکی؛ علوم انسانی و هنر و علوم پایه مهندسی و کشاورزی را از هم جدا کردیم و 10 گروه کارشناسی شکل گرفت همچنین دوره دکتری حرفه‌ای کشاورزی را تدوین کردیم و در حال ارائه به وزارت علوم هستیم ان‌شاءالله فارغ التحصیلان این دوره بتواند بعد از 5 سال یک گلخانه را اداره کنند. ما همچنین ما مزارع تولیدی و آموزشی بنیان گذاشتیم و استاد علوم پایه باید بتواند استاد مزرعه هم باشد برای دامپروری هم باید همین مسیر را طی کنیم و ان‌شاءالله در سال آینده آن را نیز محقق خواهیم کرد.
تغییر پارادایم‌ها در اوج، باعث ارتقا می‌شود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری نشست مسئولان این دانشگاه با کارخانه‌ها و اجرای طرح پویش صنعت گفت: دو دسته مهندس قرار است تربیت شود که دسته اول در کسب و کار فناوری محور و دسته دوم در بدنه عمومی کشور فعال هستند.
وی در پایان افزود: رشته عمران هم باید تخصصی محور شود و اگر در اوج پاردایم‌ها عوض شوند باعث ارتقا خواهد شد و در آخر پیام من به شما این است که تحولات را درک کنید.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی