fa گسترش روابط دوجانبه دانشگاهی ایران و پاکستان رییس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور با رئیس دانشگاه فیصل‌آباد دیدار و بر گسترش روابط دوجانبه و تقویت پیوندهای دانشگاهی بین دو کشور ایران و پاکستان بحث و تبادل نظر کردند. 2/25/2020 6:21:07 PM 2/25/2020 6:21:03 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

گسترش روابط دوجانبه دانشگاهی ایران و پاکستان

رییس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور با رئیس دانشگاه فیصل‌آباد دیدار و بر گسترش روابط دوجانبه و تقویت پیوندهای دانشگاهی بین دو کشور ایران و پاکستان بحث و تبادل نظر کردند.
سه‌شنبه 6 اسفند 1398 ساعت 18:21
گسترش روابط دوجانبه دانشگاهی ایران و پاکستان
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی‌اکبر رضایی‌فرد - وابسته فرهنگی رییس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور و نماینده بنیاد سعدی از دانشگاه فیصل‌آباد بازدید و با شوکت پرویز، رییس این دانشگاه و زاهده مقبول، مسئول امور دانشجویان و دیگر مسئولین دیدار کرد.
 راه‌اندازی موسسه «تعالی زبان»
شوکت پرویز در سخنانی، گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان دو کشور و همسایه دارای مشترکات بسیاری چون تاریخ، فرهنگ و هنر هستند و جای خوشحالی است که نماینده فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور از این دانشگاه بازدید کرد.
رییس دانشگاه فیصل‌آباد افزود: دانشگاه فصیل‌آباد در نظر دارد مؤسسه‌ای تحت عنوان مؤسسه تعالی زبان را در دانشگاه راه‌اندازی کند و در این بخش زبان‌های خارجی چون فارسی، عربی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، چینی، ترکی، وکره‌ای را تدریس کند.
به گفته شوکت پرویز، آن‌ها خواهان همکاری خانه فرهنگ ایران در لاهور برای فراهم‌سازی مواد آموزشی چون کتاب و مدرس زبان فارسی هستند.
تقویت تعاملات فرهنگی و آموزشی بین ایران و پاکستان
رضایی‌فرد هم در سخنانی، بیان کرد: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور از سال ۱۹۵۶ میلادی در حال فعالیت است و روابط خوبی با دانشگاه، دانشکده و مراکز آموزشی شهر لاهور و همچنین شهر فیصل‌آباد دارد.  خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور ۱۱ اتاق ایرانشناسی و فردوسی‌شناسی در ۱۱ دانشگاه و دانشکده مختلف و معروف چون دانشگاه پنجاب، دانشگاه بانوان لاهور، دانشگاه جی سی لاهور داشته و در دانشگاه جی سی فیصل‌آباد نیز یک اتاق ایرانشناسی تأسیس و مدیریت کرده است.
او با اشاره به گسترش زبان فارسی در پاکستان گفت: بزرگانی چون علامه محمد اقبال لاهوری و سید علی بن عثمان هجویری معروف به داتا گنج بخش آثار گران‌بهایی از خود را به زبان فارسی بر جای گذاشته‌اند. لذا برای خواندن و درک بهتر بزرگان خود آموزش زبان فارسی بسیار مهم است.
رضایی‌فرد  از آمادگی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور را برای هر گونه همکاری در گسترش و بهبود روابط دو جانبه و تقویت تعاملات فرهنگی و آموزشی خبر داد.
تأسیس اتاق ایرانشناسی در دانشگاه جی سی فیصل‌آباد
 همچنین بنا به دعوت آصف اعوان، رییس دانشکده شرق‌شناسی و رییس دپارتمان زبان اردو دانشگاه جی سی فیصل‌آباد و هماهنگی سمیع الله، رییس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جی سی فیصل‌آباد و مسئول اتاق ایرانشناسی دانشگاه، علی‌اکبر رضایی‌فرد از دانشگاه جی سی فیصل‌آباد و اتاق ایرانشناسی  این دانشگاه  بازدید کرد.
محمد آصف اعوان در سخنانی، گفت: دانشگاه جی سی فیصل‌آباد در نظر دارد مؤسسه‌ای با عنوان «مؤسسه زبانشناسی» در این دانشگاه تأسیس کند و تمامی رشته‌های مربوط به زبان‌ها چون زبان عربی، انگلیسی، فارسی، اردو و زیر مجموعه آن خواهند بود. همچنین در نظر داریم در حاشیه این دوره‌های آموزشی، کارگاه‌های آموزشی و معرفی زبان و ادبیات فارسی و فرصت‌های کاری و موقعیت‌های اشتغال پس از فارغ التحصیلی را برای دانشجویان آغاز کنیم تا بتوانیم یکبار دیگر توجه دانشجویان را به سمت رشته زبان و ادبیات فارسی جلب کنیم.
سائره خانم، رییس دانشکده دولتی ایوب کالونی فیصل‌آباد هم گفت: دانشکده دولتی ایوب کالونی فیصل‌آباد دانشجویان و متقاضیان زیادی برای رشته زبان و ادبیات فارسی دارد ولی متاسفانه ما با کمبود استاد و تسهیلات لازم آموزشی برای زبان و ادبیات فارسی چون کتاب مواجه هستیم و در این خصوص از نماینده فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور تقاضای تأسیس اتاق ایرانشناسی در دانشکده خود و همکاری و راهنمایی در خصوص گسترش زبان و ادبیات فارسی در شهر فیصل‌آباد را داریم.
رضایی‌فرد  هم در این دیدار، گفت: زبان فارسی فقط یک زبان گفتگو نیست، بلکه یک ابزار و پلی ارتباطی بین کشورهای مختلف آسیای میانه است. امروزه در بسیاری از کشورهای آسیای میانه چون ایران، افغانستان، تاجیکستان و ... زبان فارسی صحبت می‌شود و این امر می‌تواند در بخش اقتصادی و ایجاد فرصت‌های اشتغال برای دانشجویان باشد.
او افزود: علامه محمد اقبال لاهوری و بسیار از دیگر شخصیت‌های مهم و برجسته این سرزمین علاوه بر زبان اردو، بسیاری از آثار و گفته‌هایشان را به زبان فارسی بر جای گذاشته‌اند و دانشجویان رشته زبان و ادبیات اردو برای درک بهتر آنان نیازمند یادگیری زبان فارسی هستند.
در ادامه این دیدار، مسائل و مشکلات بخش زبان و ادبیات فارسی و همچنین راه حل آن بررسی شد و رییس خانه فرهنگ کشورمان در لاهور به منظور گسترش روابط دو جانبه و تقویت زبان فارسی تعداد بیش از ۸۰ جلد کتاب شامل داستان، شعر، ادبیات، تاریخ، آموزش زبان فارسی و هنر  را به اتاق ایرانشناسی دانشگاه جی سی فیصل‌آباد اهدا کرد.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی