fa ضرورت بازنگری رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای در دانشگاه‌ها ​دبیر انجمن علمی دانشجویی کشوری مهندسی بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای به شدت به مهارت‌های مختلف و کاربردی برای توانمندسازی دانشجویان نیاز دارد،‌ گفت: لازم است چارت مدون رشته بهداشت حرفه‌ای بازنگری و کاربردی‌تر شود. 3/9/2020 4:21:40 PM 3/9/2020 4:21:15 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی بهداشت حرفه‌ای:

ضرورت بازنگری رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای در دانشگاه‌ها

​دبیر انجمن علمی دانشجویی کشوری مهندسی بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای به شدت به مهارت‌های مختلف و کاربردی برای توانمندسازی دانشجویان نیاز دارد،‌ گفت: لازم است چارت مدون رشته بهداشت حرفه‌ای بازنگری و کاربردی‌تر شود.
دوشنبه 19 اسفند 1398 ساعت 16:21
ضرورت بازنگری رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای در دانشگاه‌ها
به گزارش ایسنا، حامد رحیمی ضمن بیان این مطلب به معرفی رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای  پرداخت و گفت:ایمنی و بهداشت در محیط‌های کاری، پیشگیری از بیماری‌های ناشی از کار، شناسایی، ارزیابی، ارزشیابی و کنترل مخاطرات محیط‌های کاری، طب کار و همکاری در معاینات شغلی و مشاوره بهداشت و ایمنی برای کارفرمایان و مراکز مرتبط با کار از جمله مهمترین مباحث این رشته دانشگاهی است.
وی همچنین به اهمیت ایجاد انجمن‌های علمی و دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: انجمن‌های علمی دانشجویی از سال ۹۴ رسما در دانشگاه‌های علوم پزشکی کار خود را آغاز کردند. بیش از ۳۰ انجمن علمی و دانشجویی مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال هستند، مجمع عمومی انجمن علمی و دانشجویی بهداشت حرفه‌ای دو سال است که برگزار می‌شود. دومین دوره این مجمع در سال جاری در استان کرمانشاه برگزار شد که با رای گیری میان دبیران انجمن‌های علمی دانشجویی بهداشت حرفه‌ای سطح کشور، اقدام به تشکیل شورای مرکزی و انتخاب دبیر انجمن علمی دانشجویی کشوری بهداشت حرفه ای شد.
رحیمی با بیان این‌که انجمن‌های کشوری مجمع عمومی و مجمع عمومی، شورا را شکل می‌دهد، گفت:  در این انجمن پیگیر توانمند سازی دانشجویان هستیم و این‌که دانشجویان اعتماد به نفس لازم را داشته باشند و آینده خود را به صورت حرفه‌ای در این رشته دنبال کنند. این خودباوری از آن جهت دارای اهمیت است که در کشور شعار پیشگیری مقدم بر درمان داده شده اما در عمل سیستم، درمان محور است و این موجب می‌شود نیروی بهداشتی کمتر دیده شده و دلسرد شوند. بر این اساس وظیفه انجمن‌های تخصصی این است که با راهنمایی اساتید و بزرگان این رشته، راه و دیدگاه مناسب برای دوری از گوشه گیری و پویایی این رشته را به جد دنبال کنند.
این دانشجو با تاکید بر این‌که نسبت پذیرش دانشجو به میزان به کارگیری فارغ‌التحصیلان باعث سرخوردگی و عدم اعتماد به نفس این دانشجویان شده، بیان کرد: در حال حاضر دانشجویان بیشتر به فکر تمام کردن درس خود هستند و فقط به اخذ مدرک اعتقاد دارند؛ یکی از دلایل این تفکر نبود بازار کار و توانمندی است و این‌که دانشجو علاقه‌مند یا دارای مهارت نیست که در این رشته به شکل کاربردی درس بخواند؛ چون رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای به شدت به مهارت‌های مختلف و کاربردی نیازمند است.
رحیمی در تعریف دانشجوی ایده‌آل در رشته بهداشت حرفه‌ای، گفت: دانشجوی ایده‌ال و کارآمد در این رشته فردی است که دارای علم چند بعدی باشد. یعنی فقط در فکر گذراندن واحد درسی نباشد. این دانشجو باید در کنار دروس رشته خود از علوم آی‌تی، موضوعات اجتماعی و روانی، فن بیان، تقویت ارتباط عمومی و اجتماعی، تقویت زبان انگلیسی و همچنین انجام فعالیت‌های پژوهشی، کاربردی و کارآفرینی بهره ببرد و بتواند با تلفیق مهارت‌های مختلف در دوران فراغت از تحصیل، حرفی برای گفتن و علمی کاربردی برای نمایش دادن به جامعه و کارفرما داشته باشد.
حامد رحیمی با بیان این‌که دوران کارآموزی کلید موفقیت در رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای است، اضافه کرد: ایجاد استارت‌آپ‌ها، شرکت در دوره‌های توانمند سازی و مهارت افزایی تخصصی بهداشت حرفه‌ای، آموختن کار با تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات دستگاهی، مطالبه گری از اساتید و کارشناسان گروه و موفقیت در کارآموزی‌ این رشته نقش به سزایی در موفقیت و توانمندی دارد.
وی از برگزاری طرح جهادی «آموزش بهداشت مدارس و ارزیابی ایمنی مدارس در کرمانشاه» که برای اولین بار در کشور برگزار شد، خبر داد و خاطر نشان کرد: این برنامه به عنوان«طرح و تجربه برتر» از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت شناخته شد؛ طرحی که بر محور آموزش بهداشت در مدارس، طراحی و اجرا شد، از آنجا که آموزش کلید بسیاری از موفقیت‌ها در حوزه بهداشت و پیشگیری است،‌توصیه ما در این طرح بر این اساس بود که انجمن‌های علمی دانشجویی علاوه بر کارهای درون گروهی به سمت فعالیت‌های اجتماع محور نیز تمایل نشان دهند. از طرفی با توجه به کمبود مراقب سلامت تخصصی که در مدارس داریم پیشنهاد می‌کنیم انجمن‌های علمی در سطح استان‌ها طرح‌های ملی مانند ارگونومی و ایمنی مدارس را اجرا کنند.
این فعال دانشجویی افزایش حس اعتماد به نفس در دانشجویان و علاقمند کردن دانشجویان به پژوهش‌های کاربردی و استارت‌آپ‌ها در حوزه تخصصی و فرارشته‌ای را از برنامه‌های مهم خود عنوان کرد وگفت: رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای رشته‌ای است که به تازگی وارد کشور شده اما دارای سابقه طولانی به اشکال مختلف است و در مجموع هر ساله پذیرش زیادی دارد. این در حالی است که خروجی استخدامی مناسبی ندارد؛ برای مثال در هفتمین آزمون استخدامی فراگیر اخیر در مجموع حدود ۷۵ نفر در رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای در کل کشور نیرو نیاز بود در حالی که به طور متوسط در اکثر دانشکده‌هایی که این رشته را ارایه می‌دهند هر ساله بین ۱۸ تا ۲۵ دانشجو پذیرش می‌شوند؛‌  مسؤولان آموزشی باید فکری برای اشتغال این دانشجویان کنند که تناسبی بین خروجی دانشکده‌ها و ورودی به بازار کار ایجاد شود.
به گفته این دانشجو، بر این اساس به منظور توانمند سازی بهتر نیاز است چارت مدون رشته بهداشت حرفه‌ای بازنگری و کاربردی‌تر شود زیرا برخی از مباحث تئوری، قدیمی هستند و مباحث نوین و کارآموزی‌ها کاربردی‌ترند و باید جایگزین این گونه محتواهای قدیمی و یا بدون کاربرد در این رشته شوند. این در حالی است که در برخی دانشگاه‌ها در حوزه کارآموزی رشته بهداشت حرفه‌ای خوب عمل شده و برخی از دانشگاه‌ها، تنها گزارش محور هستند. به عقیده من در رشته بهداشت حرفه‌ای باید کارآموزی از ترم‌های پایین‌تر آغاز شود که در این خصوص نیاز به همت و تلاش گروه‌های آموزشی، دانشگاه و بخش‌های خارج از دانشگاه مانند صنعت و سایر ادارات داریم. ما در تلاشیم تا ارتباط و تعامل اساتید با دانشجویان در زمینه‌های صنفی، افزایش پیدا کند.
وی  ادامه داد: معاونت‌ها و مراکز بهداشتی  باید در این زمینه هماهنگی و همکاری بیشتری با دانشجویان داشته باشند به این معنا که این میدان را به دانشجو بدهند که فعالیت در رشته تخصصی خود را در این محیط‌ها به صورت کارورزی‌هایی در این مراکز تجربه کنند. امیدواریم در آینده نزدیک دانشجویان این رشته در مراکز بهداشتی و معاونت بهداشتی مشغول به فعالیت و از مزایای کار دانشجویی بهره‌مند شوند که این خود یک محرک محسوب می‌شود. با این اتفاق هم دانشجو کار را در محیط تخصصی تجربه می‌کند و فرا می‌گیرد و هم می‌تواند برای این مراکز کمک‌کننده باشد و از فشار کاری کارشناسان کاسته شود.
به گزارش مفدا، این فعال دانشجویی در پایان به تلاش برای جلوگیری از برگزاری دوره‌های تخصصی HSE و دوره‌های مرتبط برای افراد غیر متخصص و غیر مرتبط در رشته بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار اشاره کرد و گفت: هدف ما این است که این جو را ایجاد کنیم و مشارکت کنیم تا این گونه دوره‌ها تنها برای دانشجویان و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و ایمنی و HSE  باشد؛ نه این که رشته‌های غیر تخصصی و غیر مرتبط با گذراندن این دوره‌های کوتاه مدت چند ساعته یا چند روزه جایگاه کاری دانشجویان این رشته را اشغال و یا تهدید کنند و همچنین  در تلاش برای کاهش پذیرش رشته‌های HSE در دانشگاه‌های علمی کاربردی در مقاطع مختلف هستیم.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی