fa قدرت انسان با خواست خدا می‌تواند هر ناممکنی را به ممکن تبدیل کند می توان هرکاری را انجام داد و شغل‌های فراوانی برای جوانان ایجاد کرد. ایران سرزمینی با منابع طبیعی بسیار است که تنها لازم است این منابع طبیعی را تبدیل به کالاهایی با ارزش افزوده کرد. 7/21/2018 4:31:04 PM 7/21/2018 4:29:55 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
در گفت و گو با یک مدیر موفق و فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد

قدرت انسان با خواست خدا می‌تواند هر ناممکنی را به ممکن تبدیل کند

می توان هرکاری را انجام داد و شغل‌های فراوانی برای جوانان ایجاد کرد. ایران سرزمینی با منابع طبیعی بسیار است که تنها لازم است این منابع طبیعی را تبدیل به کالاهایی با ارزش افزوده کرد.
شنبه 30 تیر 1397 ساعت 16:31
قدرت انسان با خواست خدا می‌تواند هر ناممکنی را به ممکن تبدیل کند
گردش مالی زعفران در دنیا بالغ بر 18میلیارد دلار است که سهم کشورمان تنها کمتر از 500 میلیون دلار است و آن هم بخاطر فروش فله ای این ماده با ارزش است. اینها صحبت‌های بابک اسماعیلی مدیرعامل شرکت تهران الکتریک است. اسماعیلی، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته اقتصاد بازرگانی در دانشگاه آزاد است. وی در مقطع کارشناسی ارشد نیز در ابتدا در رشته مهندسی مدیریت پروژه تحصیل کرده، اما دوباره به دانشگاه آزاد برگشته و کارشناسی ارشد رشته اقتصاد را گذرانده است و هم اکنون دانشجوی دکترای اقتصاد است.
 
ورود به بازار کار
اسماعیلی از سال 1383 و پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی، وارد بازار کار شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. اسماعیلی به فارغ التحصیلان می‌گوید: کار جدی خود را در پروژه ملی بهسازی راه آهن تهران- تبریز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان مسئول واحد ارزیابی داده‌ها آغاز کردم. پیش از آن نیز در بخش خصوصی فعالیت می‌کردم و به عنوان معاون اقتصادی شرکت آپسکو مشغول شدم که پروژه‌های پیمانکاری فولاد مبارکه اصفهان را انجام می‌داد. کار اصلی بنده در بخش دولتی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بود.
وی با بیان اینکه از سال 1389 و با دعوت مهندس اسکندری وزیر اسبق جهاد کشاورزی به سازمان اقتصادی کوثر آمدم گفت: به عنوان عضو هیئت مدیره و همچنین به مدت سه سال مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره گروه سرمایه گذاری سبحان از زیرمجموعه‌های سازمان اقتصادی کوثر فعالیت داشتم. بعد از آن در شرکت خدمات بازرگانی تحفه و همچنین به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی، معدنی و تجاری کاونده با این سازمان معظم همکاری داشتم. به تازگی هم به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت تهران الکتریک منصوب شده ام. ضمن اینکه پنج سالی هم هست که به عنوان دبیر کارگروه تعامل با دستگاه‌های اقتصادی دولت در مجمع تشخیص مصلت نظام مشغول فعالیت هستیم.
وی در خصوص فعالیت‌های شرکت تهران الکتریک نیز گفت: این شرکت از قدیمی ترین شرکت‌هایی است که سازمان اقتصادی کوثر سهام دار عمده آن است. این شرکت از سال 1347 نمایندگی بسیاری از شرکت‌های مطرح را در زمینه تجهیزات پزشکی عهده دار بوده است. شرکت در نیم قرن گذشته خدمات گسترده ای را به بخش پزشکی و دارویی کشور انجام داده و همچنان در این زمینه پیشرو است.
اشتغالزایی برای خانواده بنیاد شهید
مدیرعامل شرکت تهران الکتریک در خصوص برنامه‌های این شرکت در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اظهار کرد: سازمان اقتصادی کوثر از سازمان‌های پیشرو در این زمینه است. هرچند این سازمان متولی اشتغال زایی در بنیاد شهید نیست، اما عملا نقش گسترده ای را در بحث کارآفرینی و اشتغال برعهده دارد. در شرکت‌های مختلف این سازمان از جمله تهران الکتریک هم این موضوع وجود دارد.
وی با تاکید بر این نکته که اشتغال زایی جامعه هدف برای ما بسیار اهمیت دارد افزود: از آنجایی که 84 درصد سهام این شرکت متعلق به بنیاد شهید است، ما خودمان را ملزم می‌دانیم در وحله نخست برای فرزندان شهید و جانباز خودمان اشتغال زایی کنیم. در شرکت تهران الکتریک بیش از 85 درصد کارکنان، فرزندان شاهد و جانباز هستند که تمامی آن‌ها در سطوح بالا مشغول به تحصیل هستند.
اشتغالزایی در مناطق محروم
اسماعیلی با بیان اینکه برنامه گسترده ای برای سال 96 و 97 در این خصوص داریم، می‌گوید: هدفمان راه اندازی کلینیک تخصصی ارتوپدی در تهران و ایجاد کارگاه‌های کوچک تولید تجهیزات پزشکی در مناطق محروم است تا بتوانیم در آن مناطق هم ایجاد اشتغال کنیم. بحث اشتغال مهم ترین آسیب اجتماعی و اقتصادی است که خانواده‌های ایرانی درگیر آن هستند.
 وی با اشاره به نام گذاری امسال و تعیین هدف بر آن مبنا گفت: هدف و برنامه راهبردی شرکت بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری پی ریزی شده است. ضمن اینکه در هشت سال اخیر تاکید اصلی سازمان اقتصادی کوثر بر اشتغال بوده است ما هم بر این مبنا حرکت می‌کنیم.
ورود مجدد به حوزه تولید
مدیرعامل شرکت تهران الکتریک در خصوص برنامه‌های این شرکت در جهت تولید در داخل و ایجاد اشتغال و همچنین کاهش واردات می‌گوید: با توجه به اسناد بالادستی سازمان اقتصادی کوثر برنامه این است که تهران الکتریک مجددا به حوزه تولید ورود پیدا کند. ما توانستیم در زمینه فعالیت دارویی از وزارت بهداشت مجوز‌های لازم را کسب کنیم. اولویت اصلی ما با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری فعالیت در خصوص گیاهان دارویی است. در این زمینه با چند شرکت ایتالیایی، با توجه به اینکه در خصوص گیاهان دارویی خیلی خوب کار کرده اند برای سرمایه گذاری و انتقال دانش و تکنولوژی مذاکراتی داشته ایم.
وی می‌افزاید: در این خصوص جناب آقای دکتر عصاره مسئول کمیته گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری رییس جمهور همکاری‌های خوبی با ما داشتند. بنای ما این است که شرکت تهران الکتریک در عرصه صنعتی سازی گیاهان دارویی گام بردارد. متاسفانه ما در این زمینه ضعف تکنولوژی در کشور داریم.
اسماعیلی با اشاره به پتانسیل بالای تولید گیاهان دارویی در کشور گفت: 97 درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود و مابقی در افغانستان، چین و مختصری در اسپانیا کشت می‌شود. البته زعفرانی که در اسپانیا کشت شد بعد از 3 سال رو به خراب شدن رفت. چرا که در کل دنیا تنها در 4 نقطه کره زمین زعفرانی که هم جنبه دارویی دارد و هم جنبه خوراکی دارد به عمل می‌آید. در کشورمان تنها به جنبه خوراکی این ماده با ارزش توجه می‌شود و مشتقات دارویی که از زعفران استحصال می‌شود تولید نشده است. 18میلیارد دلار در سال تجارت زعفران در دنیا وجود دارد که کشورمان با حدود 450 میلیون دلار صادرات که به صورت فله ای انجام می‌شود، عملا هیچ نقشی در این تجارت پرسود ندارد.
وی در ادامه به تاثیر تجارت زعفران در ایجاد اشتغال در اسپانیا گفت: صنایع بسیاری در اسپانیا در رابطه با این ماده با ارزش ایجاد شده و موجب اشتغال در این کشور شده است. کافی است تا یک سال زعفران کشورمان صادر نشود تا ضررهای زیادی به این کشورها و برخی کشورهای همسایه جنوبی وارد شود. شرکت تهران الکتریک با هدف دستیابی به سهم بیشتر از این تجارت در حوزه دارویی و ایجاد اشتغال در این امر سرمایه گذاری خواهد کرد.
اسماعیلی در خصوص هدف دوم این شرکت در بخش گیاهان دارویی ، تولید مرفین از مواد مخدر اعلام کرد و افزود: سالانه مقادیر زیادی تریاک در کشور کشف و معدوم می‌شود. تریاک می‌تواند پایه بسیاری از محصولات پزشکی از جمله مورفین باشد. در حال حاضر کمتر بیمارستانی در دنیا وجود دارد که مصرف مورفین نداشته باشد. ایران می‌تواند به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان مورفین جهان مطرح شود. در این زمینه با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز مذاکراتی داشته ایم و آن‌ها نیز مذاکراتی با سازمان ملل انجام داده اند تا در کشور برخی از مناطق ایزوله را در نظر بگیریم که این فراوری انجام شود. می‌توان از بخش عمده مواد مخدری که در مسیر ترانزیت وجود دارند، با این هدف استفاده کنیم. در این زمینه سازمان ملل محدودیتهایی را در نظر گرفته است. خاستگاه تریاک در افغانستان است. مذاکراتی را هم با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری انجام می‌دهیم تا شرکت تهران الکتریک در این زمینه ورود پیدا کند تا از یک سو هم این معضل اجتماعی و فرهنگی حل شود و هم درآمدزایی بسیار مطلوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.
ایجاد کارگاه‌های کوچک تولیدی
وی با بیان اینکه این دو بخشی است که در زمینه تولید به آن‌ها ورود پیدا می‌کنیم اظهار کرد: از طرف دیگر با توجه به این که تهران الکتریک تامین کننده بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستانی کشور است، ایجاد کارگاه‌های کوچک تولید تجهیزت پزشکی و مصرفی پزشکی را به صورت زنجیره ای و به هم پیوسته در مناطق محروم در برنامه خود قرار داده ایم. این اقدام می‌تواند کشور ما را از واردات بسیاری از کالاهای مصرفی نجات می‌دهد و گاه با هزینه 200 میلیون تومانی می‌توان یک کارگاه تولیدی در این مناطق تاسیس و اشتغال زایی پایدار کرد.
اسماعیلی تاکید می‌کند: این اقدام ایجاد اشتغال می‌کند و به تبع آن برای خانوارها درآمد ایجاد می‌کند. از برخی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نیز درخواست کرده ایم که از برند TEC تهران الکتریک استفاده کنند و محصولات مشترک با این برند تولید کنند، چون تهران الکتریک برندی خوش نام در حوزه پزشکی است. ماه گذشته بالشتک ماساژور طبی عرضه شد و در نظر داریم بسته‌های سلامتی را برای مصرف مردم در بخش‌های اداری و خودروها تعبیه کنیم.
  • توسعه کارآفرینی ایثارگران کشور
وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر بازار فعالیت کارآفرینی را برای ورود جوانان چطور ارزیابی می‌کند، می‌گوید: این موضوع به عقیده من نیازمند عزم ملی در سطح کشور است و مجموعه‌های بزرگی که در این زمینه فعال هستند، باید در این عرصه ورود کنند. متاسفانه کمتر بخشی این ریسک را قبول می‌کند. چرا که هدف هر بنگاه اقتصادی رساندن درآمد خود به بالاترین سطح ممکن است اما در سازمان اقتصادی کوثر مدیریت ارشد این مجموعه این ریسک را پذیرفته و طرح تکاک را در این سازمان راه اندازی کرده است که توسعه کارآفرینی ایثارگران کشور را برعهده داشت.
اسماعیلی افزود: این طرح در قالب یک مجموعه با هدف ایجاد اشتغال و کارآفرینی در حوزه‌های مختلف به صورت مشارکتی راه اندازی شد. در این شرکت نهایتا تا سقف 49درصد سرمایه گذاری به طور مشترک با کارآفرینان انجام می‌دهیم. هدف ما این است که حداکثر سهام مجموعه در اختیار فرد کارآفرین بماند تا بتواند فعالیت خود را ادامه دهد و اعمال مدیریت کند. بعد از 5 سال نیز به فرد کارآفرین واگذار می‌شود.
وی با با بیان اینکه اولین حوزه ای که در این طرح سازمان اقتصادی کوثر سرمایه گذاری کرد، گوهرتراشی بود گفت: با توجه به معادنی که سازمان اقتصادی کوثر در اختیار دارد، یکسری دوره‌های کارآفرینی گوهرتراشی برگزار شد و افرادی در این زمینه آموزش دیدند و در واقع تجهیزت و مواد اولیه مصرف در اختیار آن‌ها قرار گرفت و توانستند تولید کنند. محصولات آن‌ها را نیز سازمان اقتصادی کوثر خریداری کرد. بعد از آن کارگاه‌هایی راه اندازی شد و هر یک 50 تا 60 نفر را به کار مشغول کرده اند. در مورد جاجیم نیز طرح مشابهی اجرا شده است. همچنین در مورد تولید چرم، خیاطی و دندانپزشکی نیز کارگاه‌هایی و کلینیکی راه اندازی شده است. به نظر من چنین طرح‌هایی باید در بخش‌های مختلف کشور اتفاق بیفتد.
  • عملکرد خوب دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با صنعت
اسماعیلی در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه می‌گوید: این ارتباط هرگز به سرانجام روشنی نرسیده است. دانشگاه‌ها ارتباط مستقیمی با صنعت در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ندارند. در مقطع دکترا این ارتباط کمی بیشتر است اما حلقه ای که باید بین صنعت و دانشگاه ایجاد شود، دیده نشده است. معدود دانشگاه‌هایی وجود داشته اند که در این زمینه موفق عمل کرده اند؛ از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه صنعتی شریف و ....
وی با بیان اینکه به نظرم دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص خوب عمل کرد و بسیاری از مسئولان و مدیران از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند تاکید کرد: خصوصا در رشته‌های فنی مهندسی عملکرد خوبی داشته است اما راضی کننده نیست. در مقایسه با سطح جهانی، دانشگاه‌ها موفق نبوده اند. با نگاهی به اتفاقات چند سال اخیر متوجه می‌شویم هر زمان ارتباط مناسب بین دانشگاه و صنعت داشتیم، موفق عمل کرده ایم. افتخارآفرینی دانشمندان در عرصه هسته ای و توان موشکی محصول مشترک کار دانشگاهی و صنعتی بوده است. نکته مهمی را مقام معظم رهبری اشاره کردند؛ کشوری که دانشمندانش می‌توانند در سخت ترین زمینه علمی موفق عمل کنند، در بحث توان موشکی بدون وابستگی به کشوری افتخارآفرینی داشته باشند، چرا خودروسازان باید محصولات بدون کیفیتی را عرضه کنند؟
وی می‌افزاید: ضعیف بودن ارتباط صنعت و دانشگاه ضعف ساختاری دانشگاه و صنعت است. واحد R&Dصنعت‌های مختلف کمترین ارتباط ساختاری و ماهیتی را با دانشگاه‌ها دارند. بعد مهم دیگر این موضوع بعد فرهنگی است که باید بین مردم و کارآفرینان و مسئولان دولتی شکل بگیرد. مردم هم باید با علاقه و اعتقاد کالای ایرانی را مصرف کنند. به تازگی کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی آفریقایی به این سمت می‌روند. اگر این فرهنگ استفاده از کالای داخلی به عنوان دغدغه برای مردم شکل بگیرد کمک بسیاری به این موضوع می‌کند. مردم ما در جهان معروف به استفاده از کالاهایی با برندهای معروف هستند. برندها در حوزه‌های مختلف در زندگی ما نقش دارند.
اسماعیلی به جوانان توصیه کرد: به نظر من باید با کمک فرهنگ سازی روحیه خودباوری بین جوانان شکل بگیرد. قدرت انسان می‌تواند با خواست خداوند متعال هر ناممکنی را به ممکن تبدیل کند. این کار با تلاش و توکل به خدا ممکن می‌شود. مشکلات همیشه و در هر جامعه ای وجود دارند، اما پتانسیل جوانان ایرانی بسیاری بالاست و می‌تواند تاثیرگذار باشد. مقام معظم رهبری می‌فرمایند در هر حوزه ای که مشغول هستید تصور کنید مرکز عالم است و کاری که انجام می‌دهید در تمام کشور و دنیا اثرگذار است.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی