fa اعتراض متخصصان و دستیاران به انحلال رشته تخصصی طب سالمندان تعدادی از متخصصان و دستیاران گروه طب سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران با ارائه نامه‌ای به دفتر بازرسی و شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعتراض خود در رابطه با انحلال رشته تخصصی طب سالمندان را اعلام کردند. 1/1/2019 2:30:07 PM 1/1/2019 2:29:49 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
با ارسال نامه ای به دفتر بازرسی وزارت بهداشت مطرح شد؛

اعتراض متخصصان و دستیاران به انحلال رشته تخصصی طب سالمندان

تعدادی از متخصصان و دستیاران گروه طب سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران با ارائه نامه‌ای به دفتر بازرسی و شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعتراض خود در رابطه با انحلال رشته تخصصی طب سالمندان را اعلام کردند.
شنبه 8 دی 1397 ساعت 14:29
اعتراض متخصصان و دستیاران به انحلال رشته تخصصی طب سالمندان
در متن این نامه که از سوی این متخصصان در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: "ما متخصصان و دستیاران طب سالمندی دانشگاه علوم پزشکی تهران به یکی از تصمیم‌های اتخاذ شده در نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی، مبنی بر لغو " موضوع ۱ هفتاد و پنجمین و موضوع ۱ هفتاد و هفتمین نشست شورا "  و انحلال رشته تخصصی طب سالمندان - و تبدیل آن به حالت پودمانی یا فوق تخصصی در سایر رشته ها - معترض هستیم.
این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که در حال حاضر حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و این میزان در دو دهه پیش رو با سیر صعودی پیش رونده به حدود ۲۵ درصد خواهد رسید.
علاوه بر این در سند ملی سالمندان، مصوب مهرماه ۱۳۹۶ ذیل هدف" توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در امور سالمندی " به تربیت نیروی انسانی متخصص مبتنی بر نیاز سالمندان، اشاره شده است.
همچنین تصمیم اتخاذشده با تحقق سایر راهبردها و سیاست‌های اجرایی در نظر گرفته شده برای نیل به اهداف دیگر، از جمله " غربالگری بیماری‌ها و مشکلات شایع سالمندی"،" ایجاد مدل‌های کارامد نگهداری متناسب با نیاز سالمندی " و ... نیز مغایر است.
همچنین حذف رشته تخصصی طب سالمندان بر خلاف قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی " مصوب مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت‌ماه ۸۳ ( ماده ۱ بندهای الف/ج/ی و ماده ۳ و ۹ ) است.
توجه به این نکته نیز ضروری است که این تصمیم در تضاد کامل و مغایر با رویکرد و مصوبه دیگر شورای محترم آموزش پزشکی و تخصصی مبنی بر پذیرش مستقیم دستیار در رشته‌های فوق تخصصی بالینی کم متقاضی از جمله نفرولوژی، جراحی قلب و ... با " توجه به نیاز کشور" است.
مورد قابل بررسی دیگر اینکه، تمامی دستیاران و فارغ التحصیلان این رشته بر اساس دفترچه انتخاب رشته دستیاری پزشکی سال های تحصیلی ۹۱ تا ۹۶ مبادرت به انتخاب رشته طب سالمندان کرده اند. حال آنکه در هیچ کدام از این دفترچه‌ها - که به پیوست ارسال شده است - به شرایط خاص این رشته ( از جمله پایلوت بودن آن به مدت ۴ سال که در همان نشست و تاریخ مندرج و در آن ذکر شده که تا قبل از انقضای مدت فوق، تصمیم نهایی در مورد عدم پوشش بیمه ها و عدم تصویب نهایی کوریکولوم به شورا گزارش شود) اشاره‌ای نشده است. در صورتی‌که اگر این موارد با شفافیت و صراحت کامل از ابتدا به داوطلبان انتخاب رشته، اطلاع رسانی شده و به هر شخص حق انتخاب آگاهانه داده می شد، هیچ کس این چنین با سرنوشت و آینده حرفه‌ای خود بازی نمی‌کرد. مطرح نشدن چنین مسائل مهمی، موجب سلب حق اختیار و انتخاب بر اساس آگاهی - که از مهمترین نعمات خداوند به مخلوقاتش می‌باشد - شده است.
در پایان این نامه آمده است: شرایط ایجاد شده پس از اخذ این تصمیم، منجر به وارد آمدن خسران عظیم مادی و معنوی بر ما پزشکانی است که با علاقه و شوق، ضمن انتخاب این رشته دشوار تخصصی تصمیم به تسکین آلام و کمک به بهبود وضعیت درمانی سالمندان کشورمان که در سال‌های آینده با بحران سالمندی رو به رو است، داشتیم. به عنوان مثال، در این شرایط، برخورداری از حق پوشش بیمه‌ای خدمات تخصصی - که از اولین حقوق و نیازهای یک متخصص برای ارائه خدمت بعد از گذراندن دوره چهارساله تخصصی است - امکانپذیر نبوده و چالش جدی برای ادامه فعالیت ما به شمار می‌رود.
با توجه به موارد فوق، خواستار بررسی علت تصمیم اتخاذ شده و روشن شدن وضعیت پیش روی متخصصان و دستیاران طب سالمندان و استیفای حق مادی و معنوی خود هستیم.
به گزارش ایسنا، این اعتراضات در حالی مطرح می‌شود که تیرماه سال جاری دکتر ایدنی، قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با تاکید بر اینکه حذف سه رشته در دفترچه انتخاب رشته آزمون دستیاری «موقتی» است گفت: در این دوره جذب دستیار در سه رشته "پزشکی قانونی"، "پزشکی اجتماعی" و "طب سالمندی" متوقف خواهد شد و از دوره‌های بعد مجددا در این رشته‌ها دستیار جذب می‌شود.زیرا قرار نیست پذیرش در این رشته‌ها کامل متوقف شود.
همچنین هفته گذشته نیز دکتر اسماعیل ایدنی قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی،طی سخنانی با اشاره به تغییر شیوه‌ برنامه‌آموزشی رشته‌ پزشک خانواده به پودمانی، از آن به عنوان یکی از تصمیمات مهم شورا یاد کرده و خاطرنشان کرده بود که این تغییر، زمینه‌ساز تامین سریعتر نیروهای مورد نیاز برای اجرای برنامه‌ی پزشک خانواده در کشور است.
وی افزود: همچنین در مورد رشته‌ طب سالمندان با توجه به روند تغییرات هرم سنی  جمعیتی در کشور لازم بود تا در جهت پاسخگویی به نیازهای بهداشتی و درمانی در دوحوزه‌ خدمات اولیه برای سالمندان و نیازهای تخصصی ، برنامه‌ریزی انجام شود. لذا شورا در خصوص خدمات تخصصی مصوب نمود که دوره‌های تکمیلی تخصصی یا فوق تخصصی بالینی برای رشته‌های مرتبط برنامه‌ریزی شود و در نظر است که برای خدمات پایه سالمندان، آموزش‌های کوتاه‌مدت برای پزشکان عمومی پیش‌بینی شود.
قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در خصوص دستیاران فعلی این رشته‌ها نیز تصریح کرد: این افراد می‌توانند دوره‌ تحصیلی خود را به اتمام برسانند  و یا در صورت تمایل به تغییر رشته با رعایت سایر مقررات، به رشته‌های دیگر تغییر رشته بدهند.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی