fa آموزش های حوزه کشاورزی باید تغییر کند قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت : با وضعیت بحران آب در کشور تغییراتی باید در حوزه آموزش های کشاورزی ایجاد شود زیرا نمی توانیم با روش های مرسوم به فعالیت ها در این حوزه ادامه دهیم. 1/9/2019 1:25:17 PM 1/9/2019 1:25:09 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
قائم مقام وزیرعلوم :

آموزش های حوزه کشاورزی باید تغییر کند

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت : با وضعیت بحران آب در کشور تغییراتی باید در حوزه آموزش های کشاورزی ایجاد شود زیرا نمی توانیم با روش های مرسوم به فعالیت ها در این حوزه ادامه دهیم.
سه‌شنبه 18 دی 1397 ساعت 13:25
آموزش های حوزه کشاورزی باید تغییر کند
عبدالرضا باقری روز سه شنبه در حاشیه بازدید از پژوهشکده فناوری تولیدات پیشرفته گیاهی دانشگاه شهید باهنر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : باید به دنبال روش های نوین کشاورزی و تکنولوژی های جدید در این عرصه باشیم.
وی تصریح کرد: روش های آموزش فعلی در حوزه کشاورزی پاسخگوی نیازهای امروز جامعه نیست و نسخه های آماده ای برای پیاده سازی وجود ندارد بلکه راه حل های جدید باید از دل محققان و تجربه های جهانی بیرون بیاید.
باقری با بیان اینکه باید به سمت برنامه های مدون و دقیق پیش برویم گفت : پیشنهاد می شود در حوزه فعالیت های تحقیقاتی تقسیم کار انجام شود.
** رویکردهای بازنگری در رشته های کشاورزی
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه طی سال های 92 تا 94 به همت همه دانشکده های کشاورزی، مشارکت انجمن های علمی و مراکز تحقیقاتی رشته های کشاورزی بازنگری شد افزود : تنها گروهی که در وزارت علوم رشته های آن بازنگری شده اند؛ گروه کشاورزی و منابع طبیعی است.
وی ادامه داد : پیش رفتن به سمت نیازهای ملی، به روز کردن برنامه ها، افزایش برنامه عملی و مهارتی دانشجویان و کاهش حجم دوره ها نسبت به گذشته از جمله رویکردهای بازنگری رشته های گروه کشاورزی است.
باقری با اشاره به اینکه برنامه ها در گروه کشاورزی دانشگاه ها باید کاهش پیدا کنند گفت: 121برنامه در گروه کشاورزی به 70 برنامه کاهش یافته است و این روند ادامه دارد.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در طول دوره های گذشته در بسیاری از رشته ها از جمله کشاورزی توسعه و گرایش رشته ها را شاهد بوده ایم که این امر نیاز امروز جامعه نیست تصریح کرد: حداقل 30 درصد برنامه ها ادغام و یا حذف شده و دوره های جدیدی از جمله تولیدات گلخانه ایجاد شده است.
**تخصیص 270 هزار تومان بودجه برای کارورزی هر دانشجو
وی با بیان اینکه در حوزه آموزش کشاورزی نیز اقداماتی انجام شد بیان داشت: براساس قانون دانشجویان کشاورزی باید 6ماه دوره کارورزی داشته باشند که به دلایل مختلفی از جمله نداشتن منابع از سوی دانشگاه و عدم همکاری جهاد کشاورزی محقق نمی شد.
باقری افزود: با تلاش های انجام شده در سال 97 به ازای هر دانشجوی رشته کشاورزی و منابع طبیعی 270 هزارتومان بودجه در ردیف منابع مالی عملیات کاروزی دانشگاه ها قرار گرفت و دانشگاه ها باید همت کنند تا این مهم محقق شود.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از راه اندازی سامانه ای برای کاروزی و کارآموزی دانشجویان رشته های کشاورزی در دو هفته آینده خبرداد و گفت: طی توافق بین وزیر علوم و کشاورزی این مهم عملیاتی می شود.
**آیین نامه دانشکده کشاورزی باید خاص خودش تنظیم شود
وی با اشاره به اینکه آیین نامه ارتقا و ترفیع دو ابزار برای هدایت فعالیت های اعضای هیات علمی دانشگاه ها است تصریح کرد: با این 2 آیین نامه می توان مسیرها را در دانشگاه تغییر داد و جهت دهی ها را تنظیم کرد.
هر برنامه که دانشکده کشاورزی صلاح بداند در هیات امنا مبنای ارزشیابی ما اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی نمی شود.
باقری ادامه داد: آیین نامه ترفیع به دست دانشگاه ها است و هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و هر برنامه ای که رویکرد مناسبی دارد را می توانند اعلام تا در نشست هیات امنا مطرح و تصویت شود و بعد به عنوان منبای عملیاتی ارزشیابی سالانه قرار می گیرد.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ارزشیابی سالانه گروه کشاورزی باید با سایر گروه های فرق داشته باشد گفت: آیین نامه دانشکده کشاورزی باید خاص خودش تنظیم شود و آمادگی همکاری در این زمینه را داریم.
** ایجاد تغییرات جدی در آیین نامه ارتقا
وی با اشاره به اینکه تغییرات جدی در آیین نامه ارتقا رقم خورده است تاکید کرد: در این آیین نامه به حوزه های کاربردی و تبدیل حوزه دانش به فناوری توجه ویژه شده است.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه آیین نامه ارتقایی دانشگاه ها باید متناسب با ماموریت های آن ها باشد بیان داشت: در تلاشیم؛ آیین نامه های دانشگاه متناسب با هر دانشگاهی تدوین شود بنابراین با یک شاخص نمی توانیم همه را ارزیابی کنیم.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ما نمی توانیم نسخه واحدی برای همه دانشگاه ها ارائه دهیم بیان داشت: هیچ موانعی برای تحقق این برنامه نیست؛ محدودیت های اعتباری وجود دارد اما تحولات از دل سختی های رشد می کنند.
باقری گفت: یکی از ماموریت های دانشگاه خلق دانش در سطح بین المللی است و توسعه مرزهای دانش و درکنار آن پاسخگویی به نیازهای جامعه است.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: راه های نرفته بسیاری در حوزه های برنامه ریزی، سیاست ها و اصلاح رویه های غلط وجود دارد که با مشارکت دانشگاه ها شاهد اصلاح این مسیرها خواهیم بود.
امروز (سه شنبه) با حضور قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مراکز پردازش سریع آزمایشگاه (HPC) و اَبر وایرلس(اینترنت بی سیم) در دانشگاه شهید باهنر کرمان افتتاح و راه اندازی شد و همچین از پژوهشکده فناوری تولیدات پیشرفته گیاهی این دانشگاه بازدید کرد.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی