fa به دنبال ردپای قانونی برای افزایش سهم مدیریتی نخبگان هستیم رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به فعالیت اندیشکده دانش پژوهان جوان در راستای افزایش سرمایه های اجتماعی و نگهداشت نخبگان اشاره کرد و گفت: در این اندیشکده به دنبال پیدا کردن ردپای قانون برای بالا بردن سهم مدیریتی نخبگان هستیم. 1/14/2019 3:27:03 PM 1/14/2019 3:26:35 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان:

به دنبال ردپای قانونی برای افزایش سهم مدیریتی نخبگان هستیم

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان به فعالیت اندیشکده دانش پژوهان جوان در راستای افزایش سرمایه های اجتماعی و نگهداشت نخبگان اشاره کرد و گفت: در این اندیشکده به دنبال پیدا کردن ردپای قانون برای بالا بردن سهم مدیریتی نخبگان هستیم.
دوشنبه 24 دی 1397 ساعت 15:27
به دنبال ردپای قانونی برای افزایش سهم مدیریتی نخبگان هستیم
فاطمه مهاجرانی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: در مدت یک ماه که از فعالیت این اندیشکده می گذرد ، جلساتی با مدال آوران قبلی برگزار و محورهایی که بیشتر مورد توجه آنها بوده، احصا شده و از بین آنها موضوعاتی نظیر کمک به افزایش سهم نخبگان در مدیریت های کشور در راستای افزایش سرمایه های اجتماعی و نگهداشت نخبگان در اولویت قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: این موضوع با قانونگذاران و مسئولان در میان گذاشته شده تا بتوانیم برای آن ردپای قانونی پیدا کنیم تا در جریان های نخبگانی و مدیریتی کشور سهم و نقش ویژه برای آنها دیده شده و از نخبگان و مدال آوران در پست های مدیریتی بیشتر استفاده شود.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان عنوان کرد: واقعیت این است وقتی کسی احساس می کند که در یک جایی امکانات بیشتری به او داده می شود اگر در کشور خود احساس تعلق نکند ممکن است از کشور خارج شود به همین خاطر اگر بنا باشد نخبگان را در کشور نگه داریم باید بتوانیم برای آنها شرایط زندگی خوب را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: در عین حال که وظیفه داریم نیازهای نخبگان و مدال آوران را در طول دوران تحصیل فراهم کنیم لازم است با تعریف نقش مدیریتی و اجرایی، آنها را به ماندن و خدمت به کشورشان تشویق کنیم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان بیان داشت: با توجه به اینکه معمولا تشکل ها از هر نوعی که باشند نیاز به حمایت های خاص و ایجاد یک سری زیر ساخت ها دارند از این رو اندیشکده دانش پژوهان با هدف افزایش سرمایه اجتماعی جامعه المپیادی و مدال آوران تشکیل شده و در همین مسیر فعالیت چند کارگاه آغاز شده است.
مهاجرانی تصریح کرد: این کارگاه ها در قالب موضوعات جدی در حوزه های اجتماعی از قبیل محورهای اندیشه ای و ارزشی و کمک به افزایش سرمایه اجتماعی دانش آموزان فعالیت می کند به همین دلیل امسال این خوش بینی را داریم که بتوانیم تجمیعی از مدال آوران گذشته و کنونی را چه در فضاهای مجازی و حقیقی در قالب یک اجتماع مجازی داشته باشیم و موضوعات مورد نظر آنها را به نقد و بررسی بگذاریم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینکه اکنون حمایت های مختلفی از نخبگان و مدال آوران صورت می گیرد، یادآورشد: از جمله این موارد می توان به معافیت از کنکور مدال آوران طلای کشوری اشاره کرد به این نحو که این افراد حق دارند در زیر گروه خود در هر رشته ای که تمایل دارند شرکت کنند و مدال آوران نقره و برنز کشوری نیز از 20 درصد سهمیه در کنکور بهره مند هستند و با موافقت دانشگاه می توانند بعد از شرکت در کنکور در رشته مورد نظرثبت نام کنند.
مهاجرانی با تاکید بر اینکه حمایت از جامعه نخبگانی به پس از اتمام دوران تحصیلات دانشگاهی و زمان اشتغال این افراد برمی گردد، تصریح کرد: نکته مهم آن است که نخبگان لزوما بعد از دیپلم از کشور خارج نمی شوند بلکه بیشتر آنها با مدرک کارشناسی یا بالاتر از کشور خارج می شوند و لذا اگر بتوانیم در این مدت پایگاه های شغلی خوب ایجاد کرده و محورهای ارزشی درست در اختیار آنها بگذاریم می توان به کاهش پدیده مهاجرت نخبگان و مدال آوران از کشور کمک کرد.
وی اظهار داشت: البته توجه به این نکته نیز مهم است که لزوما هر خروج از کشور به معنای عدم برگشت و هر عدم برگشتی هم به معنای یک اتفاق وحشتناک نیست و لذا باید ما افراد را به گونه ای تربیت کنیم که وفادار به کشورشان باشند و بدانند وجود آنها چه در خارج از کشور و چه داخل کشور موثر است.
* ارتباط دانش آموزان نخبه پس از ورود به دانشگاه با مرکز استعدادهای درخشان قطع می شود
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینکه آمار مشخصی از تعداد نخبگانی که به هر دلیل از کشور خارج شده اند، نداریم، گفت: علت این است که وقتی دانش آموزان نخبه و مدال آور از سیستم آموزش و پرورش خارج شده و تحویل دانشگاه ها می شوند ارتباط آنها با این مرکز به طور کامل قطع می شود.
مهاجرانی یکی از دلایل اصلی شکل گیری اندیشکده دانش پژوهان جوان را کم کردن این فاصله دانست و افزود: مشکل بزرگی است که ما با ورود این نخبگان به دانشگاه ارتباطی با آنها نداریم مگر افرادی که برای المپیاد تدریس می کنند حال آنکه مگر می شود یک فرد موفقیت خود را از یک مکان تجربه کند اما به آن مکان سر نزند.
به گفته وی در این موضوع سهم بزرگ تر از آن مجموعه ای است که حق والدی به عهده دارد و باشگاه دانش پژوهان جوان باید نقش والدی خود را خوب ایفا کند اما از آنجا که اکنون باشگاه توان ایفای این نقش را ندارد، اندیشکده را به عنوان یک بازوی اجرایی راه اندازی کرده ایم زیر قرار است در قالب نهادهای مردمی کار کرده و به افزایش سرمایه اجتماعی باشگاه کمک کند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اضافه کرد: اکنون در دانشگاه ها ذیل معاونت آموزشی، اداره استعدادهای درخشان وجود دارد اما نکته ای که به عنوان ضعف سازمانی می توان از آن نام برد این است که ما به عنوان مرکز استعدادهای درخشان در آموزش و پرورش هیچ گونه ارتباط ارگانیک و طبیعی با این اداره در دانشگاه ها نداریم و این موضوع محل آسیب است.
مهاجرانی با تاکید بر اینکه فرایند نخبگانی یک چرخه است و این چرخه باید دائم در خود انرژی تولید کند و این سرمایه ها باید با هم در تماس قرار بگیرند تا انتقال تجربه صورت بگیرد، بیان داشت: برای رفع این نقیصه اکنون به دنبال تعامل با وزارت علوم هستیم و بحث های اولیه انجام شده که با موافقت وزیر علوم همراه بوده است.
وی یادآورشد: مهم نیست که هر کدام از ما به تنهایی کار خود را خوب انجام دهیم بلکه نکته حائز اهمیت آن است که این هماهنگی بین نهادهای متولی نخبه پروری تا چه میزان درست و اثربخش باشد از این رو بنا داریم همه نخبگان را در اندیشکده دانش پژوهان جوان به عنوان موطن اصلی تمامی احساسات و اندیشه ها و حتی عواطف دور هم جمع کنیم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان افزود: این اندیشکده در گام اول به دنبال مدال آوران است تا در کنار آن بمانند به همین خاطر ادعا نمی کنیم که این محل تمامی شرایط را برای رجوع نخبگان دارد بلکه ما ابتدا به دنبال مدال آوران می گردیم که آنها را دور خود جمع کنیم و اکنون تمرکز ما بر مدال آوران جهانی است اما تمامی 6 هزار مدال آور کشوری هم مورد خطاب اندیشکده خواهند بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اندیشکده دانش پژوهان جوان 13 آذرماه امسال با حضور وزیر آموزش و پرورش راه اندازی شد تا محملی برای تعامل و اعتلای سطح علمی دانش آموزان ومدال آوران المپیادها باشد.
فراهم آوردن وسایل و امکانات لازم برای افزایش علاقه دانش آموزان و جوانان از طریق برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی و پژوهشی، خدمات فرهنگی، ورزشی و رفاهی مورد نیاز نیز برای مدال آوران، گسترش تعاملات با مدال آوران از طریق برگزاری همایش سالانه با حضور اعضای باشگاه و مدال آوران مقیم خارج از کشور و همچنین تقویت ارتباطات اثر بخش دانش پژوهان و اعضای باشگاه با کمیته های علمی و مسئولان باشگاه، ایجاد صندوق قرض الحسنه حمایت از دانش پژوهان، احیای انتشارات باشگاه دانش پژوهان، احیا و راه اندازی فصلنامه دانش پژوهان، تدوین و انتشار جزوات، کتب و نشریات علمی و آموزشی در زمینه فعالیت های باشگاه، ایجاد کتابخانه و آزمایشگاه ها و تامین وسایل آموزشی و پژوهشی داخل و خارج از کشور، توسعه آموزش های مجازی و ایجاد بانک اطلاعات مدال آوران ملی و جهانی و تقدیر و تکریم از پیشکسوتان باشگاه، مدال آوران و صاحب نظران از جمله اهداف ترسیم شده برای فعالیت این اندیشکده است.
هیات اجرایی اندیشکده دانش پژوهان جوان متشکل از مسئول اندیشکده، یکی از روسای کمیته های علمی، معاون دانش پژوهان جوان، سه نفر از مدیران موفق، دو نفر از مدال آوران المپیادهای علمی کشوری، دو نفر از مدال آوران جهانی و سه نفر از مدال آوران مقیم خارج از کشور است.
اندیشکده دانش پژوهان جوان را جوانان 15 تا 25 ساله مدال آور تشکیل می دهد و جلسات اندیشکده ماهانه برگزار می شود و همکاری در آن داوطلبانه و افتخاری و دفتر مرکزی دانشکده در تهران و در محل ساختمان معاونت دانش پژوهان است.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی