fa متناسب سازی ظرفیت پذیرش با تعداد هیأت علمی از برنامه‌های وزارت علوم است معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح تاریخچه آموزش عالی در طول سالهای گذشته گفت: متناسب سازی ظرفیت پذیرش باتعداد هیأت علمی و ساماندهی رشته های تحصیلی منطبق با طرح آمایش از برنامه های ماست. 4/17/2019 3:39:01 PM 4/17/2019 3:38:58 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
شریعتی نیاسر:

متناسب سازی ظرفیت پذیرش با تعداد هیأت علمی از برنامه‌های وزارت علوم است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح تاریخچه آموزش عالی در طول سالهای گذشته گفت: متناسب سازی ظرفیت پذیرش باتعداد هیأت علمی و ساماندهی رشته های تحصیلی منطبق با طرح آمایش از برنامه های ماست.
چهارشنبه 28 فروردین 1398 ساعت 15:39
متناسب سازی ظرفیت پذیرش با تعداد هیأت علمی از برنامه‌های وزارت علوم است
به گزارش خبرگزاری فارس، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس   سراسری کارگروههای تخصصی برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی گفت: از سال گذشته تلاش کردیم تا آموزش و‌پژوهش به عنوان دو بال آموزش عالی باهم دیده شوند و فعالیت کنند.
وی به تشریح تاریخچه آموزش عالی از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ پرداخت و گفت:تعداد موسسات از۲۴۰ به ۲۸۵۰ رسید  و دانشگاه‌هایی نظیر فنی و حرفه ای و علمی کاربردی تاسیس شد  همچنین تفکیک رشته های پزشکی از غیرپزشکی انجام شد که البته با سیاست های آموزش عالی مغایرت داشت.
وی ادامه داد: از سال ۹۳ تا ۹۶، توسعه رشته ای را شاهد بودیم و تعداد دانشجو‌ تا سال ۹۳ افزایش داشت که از این سال به بعد روند کاهشی را شاهد بودیم.
شریعتی نیاسر گفت:بین سال ۹۲ تا ۹۷، مصوباتی برای مراکز دولتی داشتیم که بر این اساس روند صدور مجوزها، روند کاهشی بوده است و یکی از سیاست های ما، مهار وضعیت واحدهای آموزشی بوده است.
وی ادامه داد: همچنین،سال ۹۵، دانشگاه آزاد روند بی رویه ای در افزایش واحدهای آموزشی داشت که البته در سال بعد این روند افزایشی مهار شد.
معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد:ارتقای سطح اعتماد به روسای دانشگاهها، ارتقای سطح اعتماد عمومی به نظام تصمیم گیری، افزایش سهم دانشگاههای توانمند در تصمیم سازی و امید بیشتر به برنامه ریزی آینده از مزایای ادغام شورای گسترش و برنامه ریزی است.
وی ادامه داد:انتظار داریم که اعضا در برنامه ریزی و گسترش در دو‌عرصه آموزش و‌پژوهش به صورت یکپارچه عمل کنند و به ایفای نقش تصمیم سازی و ارجاع حداقلی مصادیق اجرایی به کارگروهها کمک کرده و به مسائل و مشکلات اجتماعی توجه کنند.
شریعتی نیاسر گفت:آیین نامه ای که در خصوص دانشجویان دکتری در اسفندماه ابلاغ شد به نیاز جامعه مربوط می شود چرا که ما بیش از صد هزار دانشجوی دکتری داریم که تعداد انها زیاد است و متناسب با مشاغل موجود نیست.
وی تاکید کرد: نظارت بر کیفیت رشته ها، توجه به ماموریت موسسات ، افزایش اختیارات دانشجویان، تقویت حوزه های بین رشته ای و توجه به جایگاه بخش غیر دولتی از رویکردهایی است که در وزارت علوم دنبال می شود.
شریعتی نیاسر در ادامه بیان کرد: متناسب سازی ظرفیت پذیرش باتعداد هیأت علمی، ساماندهی رشته های تحصیلی منطبق با طرح آمایش از برنامه های ماست.
وی ادامه داد: اصلاح دروس عمومی، تبیین شاخص های ارزشیابی، تعیین و تعریف مشاغل مرتبط با رشته ها نیز در کارگروه دنبال می شود.
 وی با اشاره به اصلاح عناوین رشته های نا متعارف گفت: ۲۸۰۰ برنامه درسی داریم که این افراد با  مدرک میخواهند در بازار کار وارد شوند اما عناوینی مثل قرآن کاوی رایانشی،مهندسی هوافضا گرایش جلوبرندگی، مهندسی کامپیوتر گرایش رایانش نرم باید اصلاح شوند.
شریعتی نیاسر در پایان خاطر نشان کرد:امیدوارم  ظرف ۲۰ روز همه ۷۰ کارگروه برنامه ریزی و گسترش تشکیل و اعضا و روسا مشخص شوند و با هم همراهی داشته باشند.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی