fa پذیرش دانشجویان داروسازی کاهش می یابد معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه حدود یکهزار و 500 دانشجوی رشته داروسازی در دانشگاه های کشور پذیرش می شوند که طبق برنامه ریزی ها شمار آنها از سال 1400 روند کاهشی می یابد. 4/17/2019 3:48:28 PM 4/17/2019 3:48:25 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
معاون وزیر بهداشت:

پذیرش دانشجویان داروسازی کاهش می یابد

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه حدود یکهزار و 500 دانشجوی رشته داروسازی در دانشگاه های کشور پذیرش می شوند که طبق برنامه ریزی ها شمار آنها از سال 1400 روند کاهشی می یابد.
چهارشنبه 28 فروردین 1398 ساعت 15:48
پذیرش دانشجویان داروسازی کاهش می یابد
به گزارش ایرنا، دکتر مهدی پیر صالحی شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاحیه بیست و دومین سمینار دانشجویان داروسازی ایران در زنجان افزود: هم اکنون نگرانی در بین دانشجویان داروسازی به دلیل شرایط اقتصادی، بازار کار و آینده بیش از گذشته مشاهده می شود.
وی اظهار داشت: همواره طی سال های گذشته بحث های مختلفی در ارتباط با شمار پذیرش دانشجویان داروسازی و داروخانه ها وجود داشته و این مباحث نیز اکنون به تبادل نظر گذاشته شده است.
پیر صالحی خاطرنشان کرد: معضل کنون داروسازی به قدمت 30 ساله باز می گردد چرا که برای برای رفع آن از یک راه حل استفاده شده و همین مساله مشکلات را صد چندان کرده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون سختگیری های در ارتباط با آئین نامه های مربوط به تاسیس داروخانه ها مبتنی بر رعایت فاصله و جمعیت اعمال می شود که این مهم از سوی داروسازان با استقبال مواجه شده اما دانشجویان وفارغ التحصیلان این موارد را محدودیت عنوان می کنند.
این مسئول ادامه داد: اقتصاد دارویی کوچک بوده و این درحالی است که در زمان حاضر 12 هزار داروخانه در سطح کشور فعالیت می کنند تا زمانی که یک سیستم و پیکره واحدی شکل نگیرد معضلات پابرجا است.
وی اضافه کرد: طبق گزارش اعلام شده در 89 کشور دنیا به ازای هر 10 هزار نفر 6 داروساز فعالیت می کند در حالی که در کشورمان به ازاری هر 10 هزر نفر سه دارو ساز وجود دارد.
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: به این مهم باید توجه داشت که 80 درصد هدف گذاری فارغ التحصیلان بر تاسیس داروخانه ها قرار دارد، در حالی که هم اکنون 140 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد که حداکثر 500 داروساز دراین مراکز مشغول بکار هستند.
وی اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن ائین نامه مربوطه، به ازای هر 30 تخت بیمارستانی یک دارو ساز باید فعالیت کند و با احتساب این تعداد به چهارهزار و 500 دارو ساز می رسد.
پیر صالحی خاطرنشان کرد: به ازای هر 100 تخت بیمارستانی یک داروساز بالینی و برای30 تخت یک دارو بیمارستانی تعریف شده که با یک دوره کوتاه مدت تربیت و در این مراکز می توانند خدمت کنند که انجام این مهم در کاهش هزینه های درمانی موثر است.
وی تاکید کرد: بر این اساس برای داروسازی باید خدمات جدید و تعرفه های متناسب نیز تعریف شود و البته این موضوع بارها از سوی وزاتخانه مطرح شده اما دیوان عدالت اداری آن را نقص کرده است.
این مسئول اعلام کرد: داروسازان به موضوع شرکت های دانش بنیان نیز توجه داشته باشند و فعالیت خود را در این زمینه معطوف کنند، زیرا موفقیت هایی کسب کرده اند.
پیرصالحی یاد آور شد: هم اکنون سیل بخشی از استان های کشور را فرا گرفته و در این میان دولت به تنهایی توان رفع معضلات بوجود امده را ندارد و در این میان داروسازان با تشکیل گروه های خیریه به رفع شرایط کمک کنند.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی