fa وعده های وزیر ارتباطات برای حمایت از استارت آپ ها نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، سومین گردهمایی خود را در وزارت ارتباطات و با حضور محمدجواد آذری جهرمی برگزار کردند و برنامه‌های خود را با او به اشتراک گذاشتند 7/13/2019 11:39:00 AM 7/13/2019 11:38:50 AM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
سومین نشست کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال در دفتر وزیر ارتباطات برگزار شد

وعده های وزیر ارتباطات برای حمایت از استارت آپ ها

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، سومین گردهمایی خود را در وزارت ارتباطات و با حضور محمدجواد آذری جهرمی برگزار کردند و برنامه‌های خود را با او به اشتراک گذاشتند
چهارشنبه 19 تیر 1398 ساعت 11:38
وعده های وزیر ارتباطات برای حمایت از استارت آپ ها
اعضای «کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال» اتاق بازرگانی تهران به همراه محمد اتابک و ناصر ریاحی، دو عضو هیات رییسه اتاق تهران، سومین نشست این کمیسیون را در عمارت کلاه فرنگی بی‌سیم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار کردند تا در ابتدای شروع فعالیت این کمیسیون نوپا در اتاق تهران، اهداف و برنامههای خود را با جوان‌ترین عضو کابینه دولت دوازدهم در میان بگذارند.
مقدمات برگزاری ملاقات اعضای کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با محمدجواد آذری جهرمی را، مجید صدری رییس این کمیسیون و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران فراهم کرد. او به همراه شش کارآفرین و فعال اقتصادی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که در دوره نهم پا به پارلمان بخش‌خصوصی گذاشته‌اند، به دنبال آن هستند تا با استفاده از ظرفیت‌های اتاق تهران، سر و سامانی به حوزه فناوری اطلاعات دهند و بازوی کمکی برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات باشند.
این نشست در حالی برگزار شد که محمدجواد آذری جهرمی در حدود 22 ماه پیش و یک روز قبل از دریافت رأی اعتماد از مجلس، به اتاق تهران آمد و در جمع هیات نمایندگان این اتاق از برنامه‌های خود در دوره وزارتش گفت.
پیش از آغاز نشست اعضای کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهمانان ابتدا از عمارت کلاه فرنگی بی‌سیم بازدید کردند. قدمت این بنای تاریخی و زیبا به اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد و جزو نخستین ساختمان رسمی مخابرات بی‌سیم و رادیو در ایران محسوب می‌شود. این عمارت همچنان تجهیزات ژنراتور و دستگاه‌های بی‌سیم به جای مانده از دوران قاجار و پهلوی اول را در خود حفظ کرده‌است و در گوشه‌ای از آن، دفتر کار وزیر ارتباطات و فناروی اطلاعات قرار دارد.
گفته می‌شود که آذری جهرمی به دلیل اهمیتش به حفظ بناهای تاریخی، دفتر کاری خود را از مدتی پیش بدون تغییر در دکوراسیون و جابه‌جایی تجهیزات قدیمی، به این عمارت انتقال داده‌است و در حال حاضر نیز که این عمارت به موزه کوچکی از ادوات رادیویی و مخابراتی نزدیک به یکصد سال پیش تبدیل شده، با نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از آن به خوبی محافظت می‌شود.
اما پیش از حضور آذری جهرمی در جمع اعضای کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق تهران، مهمانان این فرصت را داشتند تا از این موزه دیدن کنند. وزیر جوان به این ترتیب تاخیر کوتاه خود برای حضور در این نشست را جبران کرد. او صبح سه‌شنبه را با دوچرخه به خیابان پاستور و نشست هیات وزیران رفته بود و با دوچرخه نیز به عمارت کلاه فرنگی بی‌سیم بازگشت و هیجان این سفر درون‌شهری پاک را با کارآفرینان و صاحبان شرکت‌های فناوری به اشتراک گذاشت.
گام‌های بلند اتاق تهران برای تحول در اقتصاد دیجیتال
در ابتدای نشست اعضای کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید‌مجید صدری رییس این کمیسیون، در توضیحات کوتاهی از اهمیت تشکیل این کمیسیون در اتاق تهران طی دوره نهم هیات نمایندگان سخن گفت و حضور هفت فعال اقتصادی در حوزه فناوری اطلاعات در هیات نمایندگان این دوره اتاق تهران را فرصتی برای ایجاد تحول در اقتصاد دیجیتال کشور و توسعه بنگاه‌های این عرصه عنوان کرد.
وی در عین حال، تعامل و همکاری اتاق تهران با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در پیشبرد اهداف و برنامه‌های بخش‌خصوصی در حوزه اقتصاد دیجیتال، حیاتی دانست و از آمادگی کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال برای همکاری و مشورت با این وزارتخانه در راستای کمک به تسهیل فضای کسب‌و‌کار بنگاه‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال خبر داد.
سید محمد اتابک، عضو هیات رییسه اتاق تهران نیز در سخنانی، به ورود صنایع پرسابقه کشور به حوزه فناوری و آی‌تی اشاره کرد و تصریح کرد که در شرایط کنونی، می‌توان بخش عمده‌ای از ضعف و کمبودهای توسعه‌ای صنایع را از طریق ایده‌های فناورانه برطرف کرد.
شهاب جوانمردی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و نایب رییس این کمیسیون نیز با تاکید بر اینکه اتاق تهران در این دوره، به دنبال ارتقا و توسعه اقتصاد نوآورانه در کشور است، مشکل اساسی در این حوزه را مربوط به سمت تقاضای اقتصاد دیجیتال عنوان کرد در حالی که به گفته وی، در سمت عرضه، بخش‌خصوصی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. وی در همین رابطه، بر ایجاد بسترهای آموزشی و فرهنگ‌سازی‌ها برای جهش و تحول در سمت تقاضا، تاکید کرد.
تصویب آیین‌نامه استارت‌آپ‌ها
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست، گوشه‌ای از اقدامات این وزارتخانه در دولت دوازدهم را با فعالان اقتصادی در میان گذاشت و تاکید کرد که استراتژی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دوره، توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران است.
محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به اینکه هر یک از وزرای پیشین این دستگاه دولتی، تحول و یادگاری در حوزه فناوری و ارتباطات بر جای گذاشته‌اند، گفت: تحول در کسب‌و‌کار و اقتصاد دیجیتال و فناورانه، اثر انگشت وزیر و گروه مدیران و کارشناسان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم خواهد بود.
او سپس با بیان اینکه فوتون‌های روشن کردن چراغ بازار اقتصاد دیجیتال کشور، استارت‌آپ‌ها هستند، افزود: در دولت دوازدهم، روی اکوسیستم استارت‌آپی در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و آیین‌نامه مربوط به آن نیز تدوین شده که پس از کش‌و‌قوس فراوان، سرانجام یک ماه پیش به تصویب رسید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: بر اساس این آیین‌نامه، ایده‌پردازان به راحتی می‌توانند کسب‌و‌کار استارت‌آپی خود را راه‌اندازی کنند و تا سه سال و دستیابی به درآمد سالانه 500 میلیون تومان، از پرداخت حق بیمه تامین‌اجتماعی و مالیات معاف خواهند بود.
آذری جهرمی سپس ادامه داد: استارت‌آپ‌ها پس از گذشت سه سال از فعالیت خود و عبور میزان درآمد سالانه آنها از 500 میلیون تومان، از دامنه مشوق‌های این بخش خارج شده و وارد پارک‌های اقتصاد فناوری می‌شوند و تا رسیدن به درآمد 5 میلیارد تومان در سال، از امکانات و ظرفیت‌های این پارک‌ها می‌توانند استفاده کنند.
به گفته وی، در حال حاضر و به صورت پایلوت، پارک اقتصاد فناوری در مشهد تاسیس شده‌است.
رونمایی از «ایران هوشمند»
وی سپس از رونمایی طرح «ایران هوشمند» در مرکز کتابخانه ملی در تهران خبر داد و گفت: با استفاده از این طرح، استارت‌آپ‌ها مراحل اولیه رشد و توسعه خود را طی می‌کنند و پای بنگاه‌های این بخش از غل و زنجیرهای دولتی باز خواهد شد.
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گام نخست 100 میلیارد تومان از سوی دولت به صندوق «ایران هوشمند» تزریق شده‌است و افزایش این رقم به 1200 میلیارد تومان نیز جزو برنامه‌های این طرح است.
آذری جهرمی همچنین با بیان اینکه اساسنامه سازمان فناروی اطلاعات اصلاح و این نهاد به یک سازمان توسعه‌ای تبدیل شده‌است، افزود: دستگاه‌های دولتی و مدیران آن هنوز نسبت به اقتصاد و بازار دیجیتال در کشور موضع‌گیری دارند و برای رفع این معضل، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی می‌تواند با مطالبه‌گری‌های خود، چالش‌های این حوزه را برطرف کند.
تفاهم‌نامه بازار مشترک آی‌سی‌تی
او همچنین، از برگزاری نشست چهارجانبه ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکیه در تهران و پیش از شروع نمایشگاه بین‌المللی الکامپ تهران خبر داد و گفت: در این نشست، تفاهم‌نامه بازار مشترک منطقه‌ای در حوزه آی‌سی‌تی میان این چهار کشور به امضا خواهد رسید.
آذری جهرمی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 8 درصد اقتصاد تله‌کام کشور در دست دولت است و مابقی این بازار را اپراتورها در دست دارند، افزود: حوزه مخابرات کشور را باید توسعه دهیم و در این زمینه برنامه‌های توسعه‌ای در دست داریم.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی