fa مصاحبه‌ 1000 نفر از برگزیدگان آزمون مشاوره مسؤول واحد سنجش و ارزیابی مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: داوطلبان معاف از آزمون مشاوره و همچنین برگزیدگان این آزمون باید فرآیند مصاحبه تخصصی و آزمون تخصصی را بگذرانند که در این فرآیند از حدود 1000 نفر مصاحبه تخصصی به عمل می آید. 12/4/2019 6:32:45 PM 12/4/2019 6:32:18 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
مسؤول واحد سنجش و ارزیابی مرکز وکلای قوه قضائیه اعلام کرد

مصاحبه‌ 1000 نفر از برگزیدگان آزمون مشاوره

مسؤول واحد سنجش و ارزیابی مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: داوطلبان معاف از آزمون مشاوره و همچنین برگزیدگان این آزمون باید فرآیند مصاحبه تخصصی و آزمون تخصصی را بگذرانند که در این فرآیند از حدود 1000 نفر مصاحبه تخصصی به عمل می آید.
چهارشنبه 13 آذر 1398 ساعت 18:32
مصاحبه‌ 1000 نفر از برگزیدگان آزمون مشاوره
مریم بختیاری مسئول واحد سنجش و ارزیابی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس گفت: مصاحبه‌ حضوری حدود 1000 نفر از برگزیدگان آزمون مشاوران خانواده در حال انجام است.
وی فعالیت مشاوران خانواده را آخرین تلاش برای جلوگیری از پاشیده شدن خانواده ها دانست و گفت: هر دو گروه متقاضی اخذ پروانه مشاوره خانواده اعم از داوطلبان معاف از آزمون و همچنین برگزیدگان آزمون باید فرآیند مصاحبه تخصصی و آزمون تخصصی را بگذرانند. در این فرآیند از حدود 1000 نفر مصاحبه تخصصی به عمل می آید.
مسئول واحد سنجش و ارزیابی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در خصوص آزمون مشاوران خانواده گفت: آزمون مشاوران خانواده متناظر با دستورالعمل مشاوران خانواده قوه قضائیه است. طبق این دستورالعمل جهت انتخاب مشاور برای مراکز مشاوره خانواده که خدماتی در خصوص دعاوی خانواده و طلاق به خانواده‌ها ارائه می‌کنند دو گروه وجود دارد.
وی افزود: گروه اول که شامل اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها، قضات بازنشسته و افرادی که به عنوان مشاور با دادگستری همکاری داشته اند، معاف از آزمون مشاوران هستند؛ اما گروه دوم افرادی هستند که از طریق آزمون کتبی انتخاب می‌شوند و در این مصاحبه تخصصی شرکت می‌کنند.
وی در خصوص برگزاری فرآیند مصاحبه تخصصی از هر دو گروه متقاضی اخذ پروانه مشاوره خانواده گفت: هر دو گروه مذکور باید فرآیند مصاحبه تخصصی و آزمون تخصصی را بگذرانند.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به فراهم کردن یک مصاحبه تخصصی گفت: ما اقدامات لازم برای این مصاحبه را فراهم کرده‌ایم. این فرآیند با حضور اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها، قضات بازنشسته، حوزویان و افراد خبره در سه حوزه مددکاری، حقوق و روانشناسی صورت گرفته تا افرادی که صلاحیت لازم را برای بحث مشاور خانواده در حوزه طلاق دارند را انتخاب شوند.
**شیوه ای تخصص و مهارت محور برای مصاحبه تخصصی انتخاب شده است
بختیاری در خصوص کم و کیف فرآیند این مصاحبه اظهار داشت: گروه‌های مختلفی از سه حوزه‌ی مددکاری، حقوق و روانشناسی دورهم گرد آمده‌اند و بحث‌های علمی در این خصوص صورت گرفته‌شده است و در این خصوص اساتید به اجماع رسیده‌اند تا به شیوه‌ای که دانش تخصصی و هم مهارت را موردسنجش و ارزیابی قرار دهند مصاحبه برگزار شود.
این روانشناس حوزه خانواده در خصوص تعداد داوطلبین مصاحبه تخصصی گفت: در واقع ما در دو مرحله آزمون برگزار کردیم آزمون اول مخصوص داوطلبین معاف از آزمون بود که حدود 700 نفر در این آزمون شرکت کردند. در این فرآیند مصاحبه تخصصی حدود 1000 نفر بر اساس اعلام سازمان سنجش به علاوه‌ی کسانی که در آزمون قبلی مورد مصاحبه قرار نگرفتند و به اصطلاح از آزمون تخصصی اول جامانده بودند مصاحبه به عمل می‌آید.
**مشاوران خانواده، بین زوجین صلح و سازش می‌کنند
مسئول واحد سنجش و ارزیابی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در خصوص نقش مشاوران خانواده بر دعاوی خانواده گفت: طلاق یک بحث پیچیده است و جز آسیب‌های اجتماعی است. این موضوع و به عنوان یکی از موارد مهم، مدنظر کسانی است که در خصوص آسیب‌های اجتماعی کارکرده‌اند البته مسیرهای متفاوتی ما برای پیشگیری از طلاق داریم برای مثال آموزش‌هایی که فرزندان در رابطه با روابط همسران در خانواده، مدرسه دانشگاه و... ازجمله این راه‌ها است.
وی در ادامه افزود: از راه‌های دیگر می‌توان به مشاوره و راهنمایی در بدو ازدواج و یا کمک و مشاوره مراکز مشاوره در 5 سال اول زندگی که اگر خانواده‌ها به مشکل خوردند اشاره کرد. ولی با این حال ممکن است این راه‌های پیشگیرانه با شکست مواجه شود. بنابراین آخرین جایی که می‌توان از متلاشی شدن خانواده‌ها جلوگیری کرد به خصوص در شرایطی که خانواده دارای فرزند است این مراکز است.
وی گفت: بنابراین به عنوان آخرین راه‌حل، تحت عنوان صلح و سازش در این مراکز سه نوع مشاور اعم از مشاور حقوقی، مددکار و روانشناس با زوجین به صورت تخصصی کار می‌کنند به امید اینکه تا خانواده‌ها از طلاق منصرف شوند.
**مرکز مشاوره خانواده زوجین را نسبت به حق‌وحقوق خود مطلع می‌سازد
بختیاری در خصوص متولی امور این مراکز مشاوره گفت: چه در حوزه‌ انتخاب و چه در حوزه امور کارآموزان مشاوره خانواده، تمامی امور به مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه سپرده‌شده است.
وی در خصوص آینده مرکز مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: همیشه باید زمانی که تلاشی به صورت علمی و تخصصی انجام می‌شود و صاحب‌نظران متفاوتی در این خصوص گرد هم آمدند و همچنین در دنیا نیز چنین فرآیندی برای اطلاع زوجین از بحث‌های حقوقی و روانشناسی مربوط به خانواده وجود دارد، امید می‌رود بعد از آگاهی خانواده‌ها ارزش خانواده و ازدواج را دریابند و با یکدیگر صلح و سازش کنند و بچه‌ها در کنار پدر و مادر تربیت پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: بعضاً مشاهده می‌شود زوجین بدون اطلاع از حقوق و تکالیف خود پا به دادگاه‌ها می‌گذارند این مرکز کمک می‌کند زوجین با آگاهی بیشتری این اقدام را انجام دهند.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی