fa توجه به علوم انسانی نیاز امروز کشور است رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: انسان‌سازی و رشد فرهنگی دانشجویان در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه تمدن‌ساز است. 2/19/2018 12:46:02 PM 2/19/2018 12:45:51 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی http://www.aiau.ir/Media/Image/18/01/1801125825_Orig.jpg http://www.aiau.ir/Media/Image/18/01/1801125825_Thum.jpg کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
دکتر رهبر مطرح کرد:

توجه به علوم انسانی نیاز امروز کشور است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: انسان‌سازی و رشد فرهنگی دانشجویان در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاه تمدن‌ساز است.
دوشنبه 30 بهمن 1396 ساعت 12:46
توجه به علوم انسانی نیاز امروز کشور است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در اجتماع بزرگ اساتید بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: حضور در اجتماع بزرگ بسیجیان اساتید حسی را به انسان منتقل می‌کند که به باور ما می‌توانیم اعتقاد پیدا می‌کند.
وی درباره تشکیل بسیج افزود: این سازمانی که به درایت امام و هدایت رهبر معظم انقلاب در تشکیلات مختلف به ویژه استادان به وجود آمده است انسان را به وجد می‌آورد و حس غرور آن باعث می‌شود دشمن را پست و حقیر ببینیم.
وی با خطاب قرار دادن اساتید بسیجی گفت:‌ ما در دانشگاه آزاد همیشه دست یاری به سوی فرهیختگان برای مشورت و کمک به منظور رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی دراز می‌کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فرمایشات امام خمینی درباره دانشگاه ادامه داد: امام خمینی فرمودند دانشگاه مرکز سعادت در مقابل شقاوت یک ملت است از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت بیرون بیاید دانشگاه خوب یک ملت را پیش می‌برد و دانشگاه بد ملت را عقب می‌راند.
رهبر تصریح کرد: از نظر امام خمینی دانشگاه مرکز انسان‌سازی و پایگاه حفظ و تداوم انقلاب اسلامی است و این مرکز می‌تواند شعار استقلال و قطع وابستگی از بیگانگان را تحقق ببخشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه تولید و تعمیق یک نوع فرهنگ است، اظهار کرد: دانشگاه از مهم‌ترین مراکز تاثیرگذاری در رشد و پیشرفت هر کشور و ستون برپا دارنده هر تمدنی است.
وی افزود: ‌در عصر جدید کارکرد دانشگاه تنها در آموزش، پژوهش و علم و فناوری نیست بلکه باید به تمدن‌سازی و فرهنگ‌سازی نوین نیز بپردازد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین ادامه داد: وظیفه دانشگاه علاوه‌بر تولید علم و فناوری مدیریت تحول در فرهنگ است به همین دلیل وظیفه سنگینی بر دوش فرماندهان جنگ نرم و همان بسیجیان گذاشته شده است. محتواسازی توسط استادان نقش اساتید بسیجی را پررنگ‌تر و وظیفه آنها را سنگین‌تر می‌کند.
انسان‌سازی مهمترین مولفه‌ دانشگاه تمدن‌ساز
وی با اشاره به مولفه‌های دانشگاه تمدن‌ساز بیان کرد: اگر دانشگاه می‌خواهد نقش تمدن‌ساز داشته باشد باید مولفه‌هایی را در دستور کار خود داشته باشد.
رهبر افزود: دانشگاه تمدن‌ساز محیطی است با ساختار هوشمند و خلاق دانشگاه تمدن‌ساز با بصیرت، معنویت‌گرا، ارزش‌گرا و عدالت محور است. دانشگاه تمدن ‌ساز علم را جهت می‌دهد. دانشگاه تمدن‌ساز نتیجه و محصول‌محور است؛ یعنی به دنبال محصولات اصیل، فکری و بومی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دیگر ویژگی‌های دانشگاه تمدن‌ساز اظهار کرد: دانشگاه تمدن‌ساز نقدمحور است ‌و نسبت به جامعه، دولت، اقتصاد، فرهنگ و سیاست احساس مسئولیت می‌کند و همواره به سالم‌سازی این امور می‌اندیشد. دانشگاه تمدن‌ساز مساله محور است و در برابر حل مشکلات جامعه دغدغه دارد .
رهبر اضافه کرد: دانشگاه تمدن‌ساز پویاست، تولید محور و ثروت آفرین است و از علم ثروت‌آفرینی می‌کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مهم‌ترین مولفه دانشگاه تمدن‌ساز را انسان‌سازی دانست و بیان کرد: بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های تمدن مربوط به انسان و انسانیت است و قاعدتا علوم انسانی می‌تواند این نقش محوری را ایفا کند.
توجه به علوم انسانی از ضروریات کشور است
رهبر افزود: متاسفانه علوم انسانی در دانشگاه‌ها به حال خود رها شده است و بیگانگان برای فرهنگ جامعه ما به خوبی برنامه‌ریزی و کار کرده‌اند اما ما غافل بودیم.
وی درباره عدم توجه دانشگاه به رشته علوم انسانی گفت:‌ به جز افزایش دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی به محتوای این رشته‌ها کمتر اندیشیده شده است، در حالی که توجه به علوم انسانی در رشته‌های مختلف آن از ضروریات کشور است و باید برای این رشته چاره‌ای اندیشید.
رهبر با بیان اینکه مولفه انسان‌سازی در دانشگاه تمدن‌ساز باید در صدر امور باشد، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی مسائل فرهنگی و انسان‌سازی در صدر دستور کار قرار گرفته است و اولویت اول ما موضوع فرهنگ‌سازی و دانشجو پروری است.
وی گفت: دانشجویی که از دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیل می‌شود علاوه‌بر یادگیری علم باید بتواند به رشد فرهنگی کشور یاری رساند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: امیدوارم در سراسر کشور بتوانیم قطب‌های علمی متناسب با نیازهای مناطق ایجاد کنیم تا به دانشگاه تمدن‌ساز دست پیدا کنیم و درایت رهبری برای ایجاد تحول در دانشگاه آزاد را با هدایت دکتر ولایتی و کمک اساتید و بسیجیان به مقصد برسانیم.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی